Rashi on Isaiah
1:1א׳:א׳
1 א

חזון ישעיהו בן אמוץ וגו'. א"ר לוי דבר זה מסורת בידינו מאבותינו אמוץ ואמציה מלך יהודה אחים היו:

"The vision of Isaiah the son of Amotz..." Rav Levi said: We have a tradition from our fathers that Amotz and Amatziah, the king of Judah, were brothers.

2 ב

אשר חזה על יהודה וירושלים. והלא על כמה אומות נתנבא משא בבל משא מואב הא למדת שאין זה תחלת הספר ולא נקרא הספר על שם החזון הזה וכן שנינו בברייתא דמכילתא, בשנת מות המלך עוזיהו תחלת הספר אלא שאין מוקדם ומאוחר בסדר והדברים מוכיחים שהרי ביום הרעש יום שנצטרע עוזיהו נאמר ואשמע את קול ה' אומר את מי אשלח ומי ילך לנו (לקמן ו) ואמר הנני שלחני למדנו שהוא תחלת שליחותו ונבואה זו נאמרה אח"כ ועל זו לבדה נאמר אשר חזה על יהודה וירושלים כשם שאמר על משא כל אומה ואומה משא אומה פלוני אף כאן כתב חזון זה חזה על יהודה וירושלים ולפי שהם תוכחות קושי קראם חזון שהוא קשה מעשרה לשונות שנקראת נבואה כמש"א בב"ר וראיה לדבר חזות קשה הוגד לי (לקמן כא):

"That he saw regarding Judah and Jerusalem." But didn't he prophesy regarding several nations? He prophesied "the prophecy of Bavel" and "the prophecy of Moav." We learn from here that this is not the [chronological] beginning of the book, and the book is not named after this vision. We see in a baraisa in Mechilta that the book (Isaiah's story) begins in the year King Uziah died, but the events are not presented in chronological order. Proof can be found in the words of the sefer: On the tumultuous day on which Uziah became leprous, it says, "And I heard the Voice of G-d saying, 'Whom will I send, and who will go for us?' And I said, 'Here I am, send me.'" We learn that this was the beginning of this mission, and the prophecy in this chapter was said later on. When it says, "That he prophesied on Judah and Jerusalem," it refers specifically to this prophecy. Just as later it says, for each nation's prophecy, "the prophecy of such-and-such nation," here it says that he saw this vision regarding Judah and Jerusalem. [This verse should not be regarded as a general introduction to Isaiah and his prophecies, but rather as a specific introduction to this particular prophecy.] Because this vision comprises harsh words of reproof it is called a "chazon," which is the harshest of the ten terms for prophecy, as it says in Beraishis Rabba. Proof of this can be found in the words "Harsh visions were told to me."

3 ג

בימי עוזיהו וגו'. מלכי יהודה ד' מלכים הללו קפח בימיו ביום שנצטרע עוזיהו שרתה שכינה עליו ונתנבא כל ימי המלכים הללו עד שעמד מנשה והרגו (ונבואה זו נאמרה בימי חזקיהו אחר שגלו עשרת השבטים כת"י):

"In the days of Uziah..." Kings of Judah. [Isaiah] outlived these four kings. On the day that Uziah became leprous the Shechina rested on [Isaiah], and he prophesied throughout all the days of these kings, until Menashe arose and killed him. (And this prophecy was said in the days of Chizkiyahu, after the Ten Tribes were exiled.)