Petach Einayim on Rosh Hashanah 2bפתח עינים על ראש השנה ב׳ ב
The William Davidson Talmudתלמוד מהדורת ויליאם דוידסון
Save "Petach Einayim on Rosh Hashanah 2b"
Toggle Reader Menu Display Settings
Petach Einayim on Rosh Hashanah
2bב׳ ב

תוס' ד"ה מקיש מלכות שלמה וכו' משום דהכי הוה מעשה שמלך בניסן עכ"ל כרגע נראה לי לקוטי רבינו בצלאל כ"י וכתב על סוף דברי התוס' הללו בשם גיליון ומונין לו מיום שעמד ולהכי צריך הקשא דודאי לאו משום דעמד בניסן אלא משום דלעולם מנינן ליה מניסן דומיא דיצ"מ ע"כ והוסיף הריטב"א וא"ת א"כ מאי האי דאקשינן ויצ"מ גופה מנ"ל והא מהאי קרא מוכח דקא' מניסן למלוך שלמה ואתקש ליצ"מ מכלל דיצ"מ מניסן מנינן וי"ל דדילמא דהאי למלוך לאו אחדש שני קאי לו' שהוא שני למנינא אלא אבשנה רביעית קאי שהיא שנה ד' למלוך ובהכי מתרצא נמי קושיא קמיתא:

וממאי דמעשה דאב קדים דילמא מעשה דשבט קדים לא ס"ד וכו'. פירוש דבין אם ר"ה ניסן או תשרי מ"מ לענין לחשוב החדשים הוא מניסן וכמ"ש התוס' בסמוך ד"ה בחדש החמישי וכמ"ש בבריתא לקמן דף ז' וכפ"ז שפיר קמותיב ומשני שפיר ופשוט. ואף דהוה מצי לשנויי דאי מעשה דשבט קדים משה רבינו היתה מנוחתו באדר דשנת ארבעים ואחת ועברו הירדן בעשרה לניסן ככתוב ביהושע. מ"מ עדיפא ליה לשנויי מקרא גופיה דכתיב אחרי הכותו:
א"נ במ"ש המפרשים דהגם דאי אמרינן דמעשה שבט קדים א"כ משה רבינו נסתלק באדר של שנת אחת וארבעים מ"מ הם שנים מקוטעות וכשנחשוב כל שנה מי"ב חדשים אין כלן אלא מ' שנה וק"ל: