Kadesh 2 קדש ב׳

אעתיק כאן קצת טעמים מ"ש בהגדה של פסח טעם נכון למנהגן של ישראל שהוא מיוסד על התורה ויש לו על מה שיסמכו משום שבלילה הזה אנו עושין כמה דברים תמוהים למי שיש לו חסרון ידיעה ונשתנה הלילה הזו מכל הלילות ע"כ אפס קצהו אעתיק פה: וזה יצא ראשונה מה שאנו לוקחין סולת לעוגות מצות: ויין לארבעה כוסות ובשר * לפסח וחגיגה ותפוחים ואגוזים לחרוסת: ה"ט דידוע מ"ש חכמי אמת ישראל הוצרכו לזכך ולמרק חטא של אד"הר ובדבר שחטא בו ניתקנו: אמנם הדבר שחטא בו אד"הר במחלוקת שנוי' אם אילן שאכל אד"הר ממנו גפן הי' או חטה הי' או תאנה הי' או אתרוג הי' ומאחר שאנו צריכים לתקן זה ואנו מסופקים במה חטא מכח ספק עבדינן ככולהו תנאי: למ"ד גפן הי' ע"כ לוקחין יין לד' כוסות שעל ידי מצוה זו יתוקן החטא סומקא * חלף סומקא. ומשום ספק דשמא חטה הי' מה"ט לוקחין סולת למצות: ואכתי לא יצאנו מידי ספיקא דשמא כמ"ד אתרוג הי' ע"כ נוטלין תפוחים לחרוסת דאתרוג תפוח נקרא כמ"ש וריח אפך כתפוחים מתרגמינן כאתרוגין. ואכתי לא פלטינן דשמא כמ"ד תאנה הי' ע"כ לוקחין אנו תאנים לחרוסת שע"יז יהי' סר עונו. וב"מר אי' מלמד שהאכילה חוה לכל בהמה חי' ועוף נמצא שכל בעלי * חיים הוצרכו תיקון לתקן אותם ע"כ לוקחין שה לפסח ובהמה לחגיגה:

Kadesh U’r’chatz: Atonement for the Garden of Eden There are good reasons for the customs of Israel which are based on the Torah. The things we do are surprising for those who lack knowledge and an understanding of what makes this night different from all other nights. Flour, wine, meat for the Passover offering and festive offering and apples and nuts for charoset are understood by the sages of truth to be a way of ridding Israel of Adam’s sin in the Garden of Eden. We seek to repair through that which we sinned.
There is a controversy about whether the fruit which our Adam ate was from the vine or wheat or fig tree or an etrog tree. Since we do not know with which one he sinned, we consume all of them as part of the seder. For those who say it was from the vine, we drink four cups of wine – through this mitzvah we repair the sin of the Garden of Eden, wine for vine. Since there is a question if it was wheat that they ate, we make matzah from fine flour. Since there is still a doubt, we make charoset from apples since the etrog is sometimes also referred to in Hebrew as a tapuach, an apple6See Song of Songs 7:9 “and the scent of your breath like apples” The Aramaic translation of the Bible understands the word apples to be an Etrog.. Some people add figs to the charoset for this reason as well, in order to remove the sin of the tree of knowledge. In Midrash Rabbah we learn that afterwards Adam and Eve ate all types animals; therefore we use the lamb for the Passover offering and a cow for the festive offering.

ומה שאנו אוכלין בהסיבה דווקא להראות חירות וה"ה הפסח שלא הי' נאכל דווקא צלי ולא מבושל: אפשר לומר דה"ט דאח"זל אד"הר הי' * מיסב בגן עדן והי' מלאכי השרת צולין לו בשר ומצננין לו יין הציץ עליו הנחש ונתקנא בכבודו נמצא אד"הר הי' יושב דרך היסבה דרך חירות שהי' לו חירות מן מלאך המות אילו לא הי' חטא והיה אוכל בשר על ידי צלי דווקא מה"ט הפסח אינו נאכל אלא צלי ובהסיבה דווקא: ומה שלוקחין בטיבול ראשון ירקות ואוכלין קודם כל י"ל דה"ט ע"ד מ"ש בע"מ קודם החטא לא הי' היתר לאדם לשחוט בעלי חיים כדי לאכול מאחר שלא הי' צריכין או שום תיקון זולת אכילת ירק הותר לו שנ' * כי ירק השדה נתתי לכם לאכלה ואחר החטא הוצרכו הב"עח תיקון אז הותר לו לשחוט ולאכול וע"כ קודם שאנו אוכלין מבשר חגיגה ומבשר הפסח שהוא בא לתיקון על האכילה אוכלין קודם זה ירקות להורות שקודם החטא לא הי' אוכל אדם כי אם ירקות אבל גוף הסעודה דהיינו היין של ד"כ ובשר הפסח וסולת למצות הוא תיקון על גוף האכילה אחר שחטא:

We eat the Passover offering roasted and we eat it leaning to one side is a reference to the fact that Adam used to lean in the garden of Eden while the angels roasted meat for him and chilled the wine. The serpent saw this and was jealous of the fact the Adam HaRishon was free of the angel of death. The serpent knew that as long as human beings did not sin they (?) would continue to eat the roasted meat; for this reason the Passover offering must be roasted and consumed while leaning.