Toggle Reader Menu Display Settings
Menachot 29bמנחות כ״ט ב
The William Davidson Talmudתלמוד מהדורת ויליאם דוידסון
29bכ״ט ב

איפסיקא ליה כרעא דה"י דהעם בניקבא אתא לקמיה דר' אבא א"ל

אם משתייר בו כשיעור אות קטנה כשר ואם לאו פסול:

ראמי בר תמרי דהוא חמוה דרמי בר דיקולי איפסיקא ליה כרעא דוי"ו דויהרג בניקבא אתא לקמיה דרבי זירא א"ל

זיל אייתי ינוקא דלא חכים ולא טפש אי קרי ליה ויהרג כשר אי לא יהרג הוא ופסול

אמר רב יהודה אמר רב

Rabbi Yehudah said, "Rav said,

בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות אמר לפניו

"When Moshe ascended to the heavens, he found the Holy One, Blessed be He, sitting and attaching crowns to the letters. He said before Him,

רבש"ע מי מעכב על ידך

"Master of the Universe! Who is staying your hand?"

אמר לו

He said to him,

אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות

"There is one man man who will exist after many generations, and Akiva the son of Yosef is his name, who will in the future expound on every crown and crown piles and piles of laws."

אמר לפניו

He said before Him,

רבש"ע הראהו לי

"Master of the Universe! Show him to me."

אמר לו

He said to him,

חזור לאחורך

"Turn backwards."

הלך וישב בסוף שמונה שורות ולא היה יודע מה הן אומרים תשש כחו

He went and sat at the end of eight rows [of students in Rabbi Akiva's Beit Midrash], and he did not know what they were talking [about]. He got upset.

כיון שהגיע לדבר אחד אמרו לו תלמידיו

As soon as he got to one [other] thing, his students said to him,

רבי מנין לך

"Our teacher, from where do you learn this?"

אמר להן

He said to them,

הלכה למשה מסיני

"It is a law [that was taught] to Moshe at Sinai."

נתיישבה דעתו

He calmed down.

חזר ובא לפני הקב"ה אמר לפניו

He returned and came before the Holy One, Blessed be He, and said before Him,

רבונו של עולם יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה ע"י

"Master of the Universe! You have a man like this, and You are giving the Torah through me?"

אמר לו

He said to Him,

שתוק כך עלה במחשבה לפני

"Be silent. This is what I have decided."

אמר לפניו

He said before Him,

רבונו של עולם הראיתני תורתו הראני שכרו אמר לו

"Master of the Universe! You have shown me his Torah; show me his reward." He said to him,

חזור [לאחורך] חזר לאחוריו ראה ששוקלין בשרו במקולין אמר לפניו

"Turn backwards." He turned backwards, and saw that they were tearing his skin with iron combs. He said before Him,

רבש"ע זו תורה וזו שכרה

"Master of the Universe! Such Torah, and such reward!"

א"ל

He said to him,

שתוק כך עלה במחשבה לפני

"Be silent. This is what I have decided."

אמר רבא

שבעה אותיות צריכות שלשה זיונין ואלו הן

שעטנ"ז ג"ץ

אמר רב אשי

חזינא להו לספרי דווקני דבי רב דחטרי להו לגגיה דחי"ת ותלו ליה לכרעיה דה"י

חטרי להו לגגיה דחי"ת כלומר

חי הוא ברומו של עולם

ותלו ליה לכרעיה דה"י כדבעא מיניה רבי יהודה נשיאה מר' אמי

מאי דכתיב (ישעיהו כו, ד) בטחו ביי' עדי עד כי ביה יי' צור עולמים

אמר ליה

כל התולה בטחונו בהקב"ה הרי לו מחסה בעולם הזה ולעולם הבא

אמר ליה

אנא הכי קא קשיא לי מאי שנא דכתיב ביה ולא כתיב יה

כדדרש ר' יהודה בר ר' אילעאי

אלו שני עולמות שברא הקב"ה אחד בה"י ואחד ביו"ד ואיני יודע אם העולם הבא ביו"ד והעולם הזה בה"י אם העולם הזה ביו"ד והעולם הבא בה"י

כשהוא אומר

(בראשית ב, ד) אלה תולדות השמים והארץ בהבראם אל תקרי בהבראם אלא

בה"י בראם

[הוי אומר העולם הזה בה"י והעולם הבא ביו"ד]

ומפני מה נברא העולם הזה בה"י

מפני שדומה לאכסדרה שכל הרוצה לצאת יצא

ומ"ט תליא כרעיה

דאי הדר בתשובה מעיילי ליה

וליעייל בהך

לא מסתייעא מילתא

כדריש לקיש דאמר ריש לקיש מאי דכתיב

(משלי ג, לד) אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן

בא לטהר מסייעין אותו בא לטמא פותחין לו

ומ"ט אית ליה תאגא

אמר הקב"ה

אם חוזר [בו] אני קושר לו קשר

מפני מה נברא העולם הבא ביו"ד

מפני שצדיקים שבו מועטים

ומפני מה כפוף ראשו

מפני שצדיקים שבו כפוף ראשיהם מפני מעשיהן שאינן דומין זה לזה

אמר רב יוסף

הני תרתי מילי אמר רב בספרים ותניא תיובתיה

חדא הא דאמר רב

ס"ת שיש בו שתי טעיות בכל דף ודף יתקן שלש יגנז

ותניא תיובתיה

שלש יתקן ארבע יגנז

תנא

אם יש בו דף אחת שלימה מצלת על כולו:

א"ר יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב

והוא דכתיב רוביה דספרא שפיר

א"ל אביי לרב יוסף

אי אית בההוא דף שלש טעיות מאי

א"ל

הואיל ואיתיהיב לאיתקוני מיתקן

וה"מ חסירות אבל יתירות לית לן בה

חסירות מ"ט לא

אמר רב כהנא

משום דמיחזי כמנומר:

אגרא חמוה דרבי אבא הוה ליה יתירות בסיפריה אתא לקמיה דרבי אבא א"ל

לא אמרן אלא בחסירות