Magid, Rabban Gamliel's Three Things 1 מגיד, פסח מצה ומרור א׳

רבן גמליאל היה אומר. טעמו כתב התי"ט פ"י דפסחים מ"ה משום דכתיב ואמרתם זבח פסח וכו' פי' באמירה שצ"ל פסח זה שאנו אוכלין ואתקש מצה ומרור לפסח דצ"ל מצה זו ומרור זה ע"כ. ובזה אני מבין מה שהוצרך להזכיר המנין דמניינא למעוטי מאי דלפי שמצינו שהקפיד הכתוב בכמה מקומות על סיפור יציאת מצרים בלילה הזה. ואנחנו לא נדע על איזה סיפור הקפיד הכתוב שא"א בלעדו אם על הכלל כלו דהיינו כל ההגדה מראש ועד סוף או על איזה פרט בלבד קפיד אבל השתא דגלי קרא חיוב אמירת שלשה דברים אלו ש"מ דאלו השלשה בלבד הם עיקר הסיפור ועלייהו קפיד קרא שאם לא אמרם או אם חיסר אחד מהם אפי' בדיעבד לא יצא ידי חובתו. אבל כל שאר דברי ההגדה אינם רק בכלל כל המרבה לספר ה"ז משובח ולהכי נקט מניינא. למעוטי שאר הסיפור

Rabban Gamliel used to say: According to the Tosafot Yom Tov the basis of Rabban Gamliel’s statement is: “You shall say, ‘It is the Passover sacrifice to the Lord…” That is, we are commanded to recite the reason for the Passover commandments. Since we are explicitly told to recite the reason for the Passover sacrifice the same explanation is used for matzah and bitter herbs. Nowhere are we told what we are required to discuss when we recall the story of the Exodus from Egypt. Rabban Gamliel, therefore, tells us which details we are required to discuss. This is the essence of the telling of the Exodus. If one has not mentioned them, then one hasn’t fulfilled his obligation to tell the story of the Exodus. Anything else we discuss on Passover night falls under the statement, “One who expands on the story of the Exodus from Egypt is praiseworthy.”

ועדיין צריכים אנו לתת טעם לסדר זה פסח מצה ומרור הרי מה שמררו את חייהם קדם בזמן לפסח ומצה שהיו בליל ט"ו וא"כ הי"ל להקדים להם המרור. ואע"פ שסדר הפסוק ג"כ כך הוא ואכלו את הבשר בלילה הזה וגו' על מצות ומרורים יאכלהו. מ"מ קשה דהכל טעמא מאי ונראה שרצה ר"ג דשנים מאלו השלשה המחוייבים שהם פסח ומצה הם עיקריים יותר מהמרור שהם מורים על עיקר הנס והגאולה פסח על שפסח ה' על בתי בנ"י ומצה שלא הספיק להחמיץ עד שגאלם משא"כ המרור שאינו רק לזכר בעלמא לוימררו את חייהם לכך הקדים את שניהם למרור. ועי' במפרשי התי"ט פ' ערבי פסחים מה שתירצו בזה:

Pesach, matzah, and maror: Why are they included in this order? Shouldn’t the bitter herbs have been mentioned first since the people’s lives were made bitter before they consumed the unleavened bread and the Passover offering? Rabban Gamliel’s order follows scripture: “They shall consume the flesh on this night along with matzah and bitter herbs.” Also the first two are the essential foods we eat on this night since they point to the miraculous redemption of the Israelites more so than the bitter herbs. The matzah and the Passover offering are also obligatory unlike the bitter herbs. The bitter herb is simply a reminder of the bitterness of slavery.