Keritot 5bכריתות ה׳ ב
The William Davidson Talmudתלמוד מהדורת ויליאם דוידסון
Toggle Reader Menu Display Settings
5bה׳ ב

וכי נס אחד נעשה בשמן המשחה

והלא נסים הרבה נעשו בו מתחלתו ועד סופו תחלתו לא היה אלא י"ב לוג ובו נמשח המשכן וכליו ואהרן ובניו כל שבעת ימי המלואים ובו נמשחו כהנים גדולים ומלכים וכולו קיים לעתיד לבא שנאמר

(שמות ל, לא) שמן משחת קדש יהיה זה לי לדורותיכם זה בגימטריא י"ב לוגין הויין

ת"ר

(ויקרא ח, י) ויקח משה את שמן המשחה וימשח את המשכן וגו' רבי יהודה אומר

שמן המשחה שעשה משה במדבר הרבה נסים נעשו בו מתחלתו ועד סופו תחלתו לא היה אלא י"ב לוגין כמה יורה בולעת כמה עיקרין בולעין כמה האור שורף ובו נמשח משכן וכליו אהרן ובניו כל ז' ימי המלואים ובו נמשחו כהנים גדולים ומלכים ואפי' כהן גדול בן כ"ג טעון משיחה

ואין מושחין מלך בן מלך

ואם תאמר

מפני מה משחו את שלמה

מפני מחלוקת אדוניה ואת יהואש מפני עתליה ואת יהואחז מפני יהויקים אחיו שהיה גדול מאחיו שתי שנים

אמר מר

ואפי' כ"ג בן כ"ג טעון משיחה

מנלן

דכתיב

(ויקרא ו, טו) והכהן המשיח תחתיו מבניו נימא קרא

והכהן שתחתיו מבניו מאי המשיח

הא קמ"ל דאפי' מבניו ההוא דמשח הוי כ"ג ואי לא משח לא הוי כ"ג

אמר מר

אין מושחין מלך בן מלך

מנלן

אמר רב אחא בר יעקב דכתיב

(דברים יז, כ) למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו כל הימים ירושה היא

ומפני מה משחו את שלמה

מפני מחלוקת אדוניה

מנלן דכי אתי מחלוקת בעי משיחה ולא כל דבעי מלכא מורית ליה מלכותא

אמר רב פפא אמר קרא

(דברים יז, כ) בקרב ישראל בזמן ששלום בישראל

תנא

אף יהוא בן נמשי לא נמשח אלא מפני מחלוקת יורם בן אחאב

אמאי

תיפוק ליה דמלך ראשון הוא

חסורי מיחסרא והכי קתני

מלכי בית דוד מושחין מלכי ישראל אין מושחין

ואם תאמר

מפני מה משחו יהוא בן נמשי

מפני מחלוקת יורם בן אחאב

אמר מר

מלכי בית דוד מושחין ואין מלכי ישראל מושחין

מנלן

דכתיב

(שמואל א טז, יב) קום משחהו כי זה הוא זה טעון משיחה ואין אחר טעון משיחה

אמר מר

מפני מחלוקת יורם

ומשום מחלוקת יורם בן אחאב נמעל בשמן המשחה

כדאמר רב פפא

באפרסמא דכיא ה"נ באפרסמא דכיא

ואת יהואחז מפני יהויקים שהיה גדול ממנו שתי שנים

ומי קשיש

והכתיב

(דברי הימים א ג, טו) ובני יאשיה הבכור יוחנן והשני יהויקים והשלישי צדקיהו והרביעי שלום וא"ר יוחנן

הוא יהואחז הוא צדקיהו הוא שלום

אלא לעולם יהויקים קשיש ואמאי קרי ליה בכור שהוא בכור למלכות

ומי מוקמינן זוטא קמי קשישא

והכתיב

(דברי הימים ב כא, ג) ואת הממלכה נתן ליהורם כי הוא הבכור

ההוא ממלא מקום אבותיו הוה

אמר מר

הוא שלום הוא צדקיה

והא בדרי קחשיב

ומאי קרי ליה שלישי שהוא שלישי לבנים

ומאי קרי ליה רביעי שהוא רביעי למלכות משום דמלך יכניה קמיה

בתחלה מלך יהואחז וסוף מלך יהויקים וסוף מלך יכניה וסוף מלך צדקיה

ת"ר

הוא שלום הוא צדקיה ולמה נקרא שמו שלום

שהיה שלם במעשיו

דבר אחר

שלום ששלם מלכות בית דוד בימיו

ומה שמו

מתניה שמו שנאמר

(מלכים ב כד, יז) וימלך את מתניה דודו תחתיו ויסב שמו צדקיה דאמר לו

יה יצדיק עליך את הדין אם תמרוד בי שנאמר

(דברי הימים ב לו, י) ויביאהו בבלה וכתיב

(דברי הימים ב לו, יג) וגם במלך נבוכדנאצר מלך בבל מרד אשר השביעו באלהים

ומי הוה שמן המשחה

והתניא

משנגנז ארון נגנז צנצנת המן וצלוחית שמן המשחה ומקלו של אהרן שקדים ופרחים וארגז ששגרו פלשתים דורון לאלהי ישראל שנאמר

(שמואל א ו, ח) ואת כלי הזהב אשר השיבותם לו אשם תשימו בארגז מצדו

ומי גנזו

יאשיה מלך יהודה גנזו שנאמר

(דברי הימים ב לה, ג) ויאמר המלך אל הכהנים תנו את ארון הקדש ואמר רבי אלעזר

אתיא שם שם אתיא דורות דורות אתיא משמרת משמרת

אמר רב פפא

באפרסמא דכיא

ת"ר

מושחין את המלכים כמין נזר ואת הכהנים כמין כי

אמר רב מנשיה

כמין כי יוני

תני חדא

בתחלה מציק שמן על ראשו ואחר כך נותן לו שמן בין ריסי עיניו

ותני אחריתי

בתחלה נותן לו שמן בין ריסי עיניו ואחר כך מציק לו שמן על ראשו

תנאי היא איכא למאן דאמר

משיחה עדיפא ואיכא למאן דאמר

יציקה עדיפא

מאי טעמא דמ"ד יציקה עדיפא

שנאמר

(ויקרא ח, יב) ויצק משמן המשחה על ראש אהרן ומאן דאמר משיחה עדיפא קסבר

שכן נתרבה אצל כלי שרת

והכתיב ויצק ולבסוף וימשח

ה"ק

מה טעם ויצק משום וימשח אותו לקדשו

ת"ר

(תהילים קלג, ב) כשמן הטוב היורד על הראש וגו' כמין שתי טיפין מרגליות היו תלויות לאהרן בזקנו

אמר רב כהנא תנא

כשהוא מספר עולות ויושבות בעיקרי זקנו

ועל דבר זה היה משה רבינו דואג שמא חס ושלום מעלתי בשמן המשחה

יצתה בת קול ואמרה

(תהילים קלג, ג) כטל חרמון שיורד על הררי ציון מה טל אין בו מעילה אף שמן שיורד על זקן אהרן אין בו מעילה

ועדיין אהרן היה דואג שמא משה לא מעל ואני מעלתי

יצתה בת קול ואמרה לו

(תהילים קלג, א) הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד מה משה לא מעל אף אתה לא מעלת

ת"ר

The Rabbis taught

אין מושחין את המלכים אלא על המעיין כדי שתימשך מלכותן שנאמ'

Kings are only anointed by a spring, in order that their reign flow on, as it says

(מלכים א א, לג-לד) ויאמר המלך (אל בניהו) וגו' והורדתם אותו על גיחון (וגו') ומשח אותו שם

"And the king said...and bring him down to Gihon...and anoint him there..." (Kings I 1:33-34)

אמר רב אמי

Rav Ami said,

האי מאן דבעי לידע אי משכא שתא אי לא מייתי שרגא בהלין עשרה יומין דבין ריש שתא ליומא דכיפורי וניתלי בביתא דלא נשיב זיקא אי משיך נהוריה נידע דמסיק שתיה

"That person that wants to know whether [his life] will extend through the year or not, should bring a candle during the ten days between Rosh Hashanah and Yom Kippur and suspend it in a room where the wind is not blowing. If its light (its flame) continues, he will know that he will take out the year.

ומאן דבעי נעביד עיסקי ובעי דנידע אי מצלח עיסקי אי לא נירבי תרנגולא אי שמין ושפר נידע דמצלח

And a person that wants to conduct a business deal and wants to know if the deal will be a successful one or not, should feed a chicken. If it becomes fat and beautiful, he will know that it will be successful.

האי מאן דבעי ניפוק באורחא ובעי דנידע אי הדר לביתיה ניעול ניקום בביתא דבהתא אם חזי

That person that wants to go on a journey and wants to know if he will return to his home, should go out and stand in a partially darkened room. If he sees