Chomat Anakh on Daniel
1:4א׳:ד׳
1 א

ילדים אשר אין בהם כל מום וטובי מראה ומשכילים בכל חכמה. אפשר לומר במ"ש פ"ק דתעניות חכמה מפוארה בכלי מכוער וזו מעלת ירושלם כי בניה היו יפים וחכמים מה שלא נמצא במדינות אחרות וזה פירש הרב פרי חדש ז"ל במ"ש בקדושין פ"ב דף מ"ט עשרה קבין חכמה ירדו לעולם ט' נטלה א"י עשרה קבין יופי ירדו לעולם ט' נטלה ירושלם דאמרינן פ"ק דתענית אי הוו סנו הוו גמירי טפי משו"ה אומר דירושלם הוו תרתי דסתרן ט' קבין יופי וט' קבין חכמה וה"ט כמ"ש התוספות אי הוא סנו אם היו שונאים היופי הוו גמירי טפי עכ"ד והיינו דשאל נבוכדנצר להביא טובי מראה ומשכילים בכל חכמה דקשה לזווגם שתים זו ומוכרח דשונאים היופי ושתים כהלכתן יופי וחכמה ונוסף דשונאים היופי והנה הנם במעמד שלשתן:

2 ב

ואשר כח בהם לעמוד בהיכל המלך. להתגבר על הטבע מן השחוק והשינה וכיוצא ואחר אשר יתברר שיש בהם כח וכו' ילמדום ספר ולשון כשדים שאם ילמדום בתחילה ואח"כ יודע שאין בהם כח לעמוד לא יושלם בהם רצון המלך ומה בצע שילמדום ולכן אמר אשר כח בהם וכו' וללמדם: