Benayahu on Sukkah 3aבניהו על סוכה ג׳ א
The William Davidson Talmudתלמוד מהדורת ויליאם דוידסון
Save "Benayahu on Sukkah 3a"
Toggle Reader Menu Display Settings
Benayahu on Sukkah
3aג׳ א

ורבי יהודה סבר בניה גבה הוו יתבי, ואפלו הכי לא אמרי לה דבר . פירש רש"י על השלחן היו יושבין ראשם ורובן, ולא כמסובין ולא כזקופין. צריך להבין מאי קא משמע לן רש"י בדבר זה שכתב 'ולא כמסובין ולא כזקופין' ולמה הוצרך לפרש כן?
ונראה לי בס"ד דיש להקשות כיון שאמר 'שלחנה בתוך סוכה גדולה ובניה יושבין על השלחן' היכי משכחת לה שיהיה ראשן ורובן בתוך הסוכה ומיעוט גופן חוץ לסוכה בתוך הקיטוניות? לכך פירש 'לא כמסובין הן ולא כזקופין', פירוש כשהיו יושבין אצל אמם על הכסא או על המטה בשפת הקיטוניות סמוך לשלחן שאז חצי גופם העליון הוא בקטוניות על הכסא, וחצי גופם התחתון שהוא מתחלת רגליהם ולמטה יורד לתוך אויר הסוכה דבוק אצל השלחן בצידו ולא היו כמסובין ממש על השלחן בעת אכילה שאז גם חצי גופם העליון נדחף ונכנס בעת אכילה לאויר סוכה אשר על השלחן, דנמצא כל גופם בתוך סוכה וגם לא היו יושבין זקופין שאז כל חצי גופם העליון עם הראש כולו באויר הקטוניות שהוא חוץ לסוכה.
אלא לעולם מושב חצי גופם העליון נשאר תקוע ועומד על הכסא או המטה חוץ לסוכה ורק ראשם היה מוטה ונמשך לאויר הסוכה על השלחן בעת אכילה, דנמצא עתה ראשם ורוב גופם הוא באויר הסוכה, כי ראשם וצוארם נחלק מעט מכתפיהן ונכנס לאויר סוכה, ונשאר רק חלק מחצי גופם העליון שהוא מושב עגבותיהם ולמעלה ממנו עומד חוץ לסוכה, והיתה המציאות בכהן גדול שלא היו יוצאין מן הקיטוניות לגמרי לישב כולם על השלחן בתוך הסוכה להדיה מפני כי היתה אמם שיושבת בקיטוניות רוצה שיהיו בניה סמוכים לה וקרובים לה בעת אכילה שתוכל לראותם כשאוכלים ולדבר עמהם מה שצריך לדבר להם בענין האכילה.