Benayahu on Moed Katan 11aבניהו על מועד קטן י״א א
The William Davidson Talmudתלמוד מהדורת ויליאם דוידסון
Save "Benayahu on Moed Katan 11a"
Toggle Reader Menu Display Settings
Benayahu on Moed Katan
11aי״א א

כורא תחלי וחלבא ליטעון גופא ולא ליטעון פוריא. נראה לי בס"ד כורא הוא דג רמז לתורה שבכתב שהיא שבעה ספרים כמו שאמרו רז"ל (שבת קטו.) על פסוק חצבה עמודיה שבעה (משלי ט, א) כי פסוק ויהי בנסע הארן (במדבר י, לה) ספר בפני עצמו, ודג [10] מספרו שבעה. ותחלי משנה לשון התחלה כי היא התחלת תורה שבעל פה. חלבא גמרא שבה האדם ימצא טוב טעם ודעת לדברי תורה ליטעון גופא שילכו מחיל אל חיל ממדרש למדרש גם בלילות ולא ליטעון פוריא לישן על מטתו לנוח ולבטל מלימוד.
ומה שאמרו מיא ולא שיכרא פירוש למוד בנחת שהוא לימוד של ארץ ישראל שנוחין זה לזה בהלכה כמים שמרוין הצמא ולא שיכרא לימוד של בני בבל שמנגחין זה לזה בהלכה שמבלבלין המוח כמו שכר שמבלבל המוח. וחזר ואמר שיכרא ולא חמרא כלומר אם לא זכית לעלות לארץ ישראל ללמוד משם אלא אתה בבבל שהלימוד שלהם הוא מלחמה זה בזה עם כל זה השתדל ללמוד מן רב שהוא צדיק שנמשל לתמר וזהו שיכרא שהוא יוצא מן התמרים ולא חמרא שהוא משקה היוצא מן ענבים שימצא בהם חמוצים כן המלמד מעשיו חמוצים או הוא כמו גפן אשר יתהפך לנגף בר מינן.