Ben Aryeh on Mishneh Torah, Substitution
1:6א׳:ו׳
1 א

כ"מ: דאפשר עוד לומר כו' מדאורייתא. נ"ב וקרוב יותר לומר דהרמב"ם פסק כר' יוסי ומפרש דהא דאמר ר' יוסי בכולן אני רואה להחמיר (בתמורה ב') היינו מדרבנן. כלשון להחמיר ודרשא דלה' [שאמר ע"ז ר' יוסי בזבחים מ"ה א'] הוא אסמכתא כלומר משום שנאמר בהן לה' ראוי להחמיר מדרבנן [וע' תו' זבחים מ"ה א' ד"ה רואה] ועיקר פלוגתייהו בברייתא הוא אתמורה ובמתני' [זבחים מ"ה א'] לא פליג אלא אשוחטן בחוץ וכמ"ש הכ"מ בפ' י"ח מה' פסולי המוקדשין ה' כ"ד בשם יש מפרשים ע' מ"ש שם והיינו דקא פשיט רבא בפשיטות בתמורה דף ב' ע"ב מהא ברייתא קתני מיהא אין עושין תמורה כו' משום דלכו"ע אין עושין תמורה מדאורייתא. וע' זבחים מ"ה ע"ב אמרוה רבנן קמי' דרב פפא כמאן דלא כר"י לכאורה משמע דלא כנ"ל אלא דלר' יוסי הוא מדאורייתא ויש ליישב וצ"ע [אולי כוונתו ליישב כיון שפירש"י שם זבחים מ"ה ב' במזיד הורצה קנסא דרבנן ולא שיביא אחר כו' ע"ש פירש"י וא"כ כשהמקשה לא ידע מקרא מפרש גם מ"ש בנכרי גם בשוגג לא הורצה מדרבנן וא"כ לר' יוסי דס"ל דרואה בכולן בשל נכרי להחמיר מדרבנן ושוה כל דיניהם מדרבנן לשל ישראל גם לענין בשוגג הי' לו ג"כ להשוות כמו של ישראל שבשוגג הורצה ולא לשנות בדרבנן שאפי' שוגג לא הורצה ומתרץ רב פפא דשם מקרא יליף להם דווקא לרצון]: