Accepting Mortality to Live Life with Gratitude and Joy -- Limmud Seattle 5778

חמשה אחד מששים: אלו הן

אש, דבש, ושבת, ושינה, וחלום.

אש אחד מששים לגיהנם. דבש אחד מששים למן. שבת אחד מששים לעולם הבא. שינה אחד מששים למיתה. חלום אחד מששים לנבואה.

Five things are 1/60 [part of something else]: They are: fire, honey, the Sabbath, sleep and dreams. Fire is 1/60 part of gehinnom; honey is 1/60 of manna; the Sabbath is 1/60 of the world to come; sleep is 1/60 of death ; a dream is 1/60 of prophecy.

NIGHT TIME... and there was evening...

ולא עלתה על מטתי קללת חברי כי הא דמר זוטרא כי הוה סליק לפורייה אמר שרי ליה לכל מאן דצערן

Rabbi Neḥunya also said: Nor did I ever allow the resentment caused by my fellow’s curse to go up with me upon my bed. This is referring to conduct such as that of Mar Zutra. When he would go to bed at night, he would first say: I forgive anyone who has vexed me.

רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם הֲרֵינִי מוֹחֵל לְכָל מִי שֶׁהִכְעִיס וְהִקְנִיט אוֹתִי אוֹ שֶׁחָטָא כְּנֶגְדִּי בֵּין בְּגוּפִי בֵּין בְּמָמוֹנִי בֵּין בִּכְבוֹדִי בֵּין בְּכָל אֲשֶׁר לִי בֵּין בְּאֹנֶס בֵּין בְּרָצוֹן בֵּין בְּשׁוֹגֵג בֵּין בְּמֵזִיד בֵּין בְּדִבּוּר בֵּין בְּמַעֲשֶׂה בֵּין בְּגִלְגּוּל זֶה בֵּין בְּגִלְגּוּל אַחֵר לְכָל בֶּן אָדָם וְלֹא יֵעָנֵשׁ שׁוּם אָדָם בְּסִיבָּתִי: יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יקוק אֱלֹקַי וְאֱלֹקֵי אֲבוֹתַי שֶׁלֹא אֶחֱטָא עוֹד וְלֹא אֶחֱזֹר בָּהֶם, וְלֹא אָשׁוּב עוֹד לְהַכְעִיסֶךָ וְלֹא אֶעֱשֶׂה הָרַע בְּעֵינֶיךָ, וּמָה שֶּׁחָטָאתִי לְפָנֶיךָ מְחֹק בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, אֲבָל לֹא עַל יְדֵי יִסוּרִים וְחֳלָיִם רָעִים: יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ, יקוק צוּרִי וְגֹאֲלִי:

Master of the world, I hereby forgive: anyone that angered or mocked me; or sinned against me, whether against my body, my possessions, my honor or anything that is mine; whether they did so under duress or willingly, accidentally or purposefully; whether through words or through actions; whether in this lifetime/ incarnation or in another life/incarnation...

every person. And may no person be punished because of me. | May it be Your Will HaShem my G-d and G-d of my ancestors, that I will no longer sin and I will not return to them, and I will no longer anger You and I will not do that which is evil in Your Eyes. That which I have sinned before You, erase in Your abundant Compassion, but not through suffering or serious illness. May the expressions of my mouth and meditations of my heart be received before You HaShem my Rock and my Redeemer.

http://opensiddur.org/prayers-for/nighttime/bedtime-shema/prayer-of-forgiveness-from-the-bedtime-shema-translation-by-reb-zalman/

What surprises you in this text? Do you feel this is something you could say with a full heart? Why/Why Not? How do you think internalizing this text could affect your relationships?

(ג) בָּרוּךְ אַתָּה יקוק אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַמַּפִּיל חֶבְלֵי שֵׁנָה עַל עֵינָי וּתְנוּמָה עַל עַפְעַפָּי, וּמֵאִיר לְאִישׁוֹן בַּת עַיִן יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ יקוק אֱלֹקַי וְאֱלֹקֵי אֲבוֹתַי שֶׁתַּשְׁכִּיבֵנִי לְשָׁלוֹם וְתַעֲמִידֵנִי לְחַיִּים טוֹבִים וּלְשָׁלוֹם, וְתֵן חֶלְקִי בְּתוֹרָתֶךָ, וְתַרְגִּילֵנִי לִדְבַר מִצְוָה, וְאַל תַּרְגִּילֵנִי לִדְבַר עֲבֵרָה, וְאַל תְּבִיאֵנִי לִידֵי חֵטְא וְלֹא לִידֵי נִסָּיוֹן וְלֹא לִידֵי בִּזָיוֹן, וְיִשְׁלֹט בִּי יֵצֶר טוֹב וְאַל יִשְׁלֹט בִּי יֵצֶר הָרָע, וְתַצִילֵנִי מִשָּׂטָן וּמִפֶּגַע רָע וּמֵחֳלָיִם רָעִים. וְאַל יְבַהֲלוּנִי רַעֲיוֹנַי וַחֲלוֹמוֹת רָעִים וְהַרְהוֹרִים רָעִים, וּתְהִי מִטָּתִי שְׁלֵמָה לְפָנֶיךָ, וְהָאֵר עֵינַי פֶּן אִישַׁן הַמָּוֶת. בָּרוּךְ אַתָּה יקוק הַמֵּאִיר לָעוֹלָם כֻּלוֹ בִּכְבוֹדוֹ:

Blessed are You HaShem our G-d, Sovereign of the world. Who makes the bonds of sleep fall upon my eyes and slumber upon my eyelids and enlightens the pupil of the eye. May it be Your Will HaShem my G-d and G-d of my ancestors, that You lay me down to/for peace and that You stand me up for/to good life and for peace, and that You grant me my portion in Your Torah, and make my habits mitzva connected and not aveirah connected; and do not bring me into the hands of sin, and not into the hands of test and not into the hands of scorn, and that my good inclination rules me and that my evil inclination does not rule me, and rescue me from divine accusation and from evil misfortune, and serious illness. And let not my ideas, bad dreams and bad space- outs overwhelm me; may my bed be wholesome before You. Enlighten my eyes lest I sleep the [sleep of] death. Blessed are You HaShem, who Enlightens the entire world with His Honor.

(ד) שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יקוק אֱלֹקֵ֖ינוּ יקוק אֶחָֽד

בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוד מַלְכוּתו לְעולָם וָעֶד:

Day Time... and there was morning...

מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ:

I give grateful acknowledgement before You, Living and Eternal Sovereign, for You have returned my soul within me with mercy; abundant is Your faithfulness!

Q: Why are we invited to begin our day referring to G-d's Emunah (faith)?

(ח) אֱלֹקַי, נְשָׁמָה שֶׁנָּתַתָּ בִּי טְהוֹרָה הִיא. אַתָּה בְרָאתָהּ, אַתָּה יְצַרְתָּהּ, אַתָּה נְפַחְתָּהּ בִּי, וְאַתָּה מְשַׁמְּרָהּ בְּקִרְבִּי, וְאַתָּה עָתִיד לִטְּלָהּ מִמֶּנִּי, וּלְהַחֲזִירָהּ בִּי לֶעָתִיד לָבוֹא. כָּל זְמַן שֶׁהַנְּשָׁמָה בְּקִרְבִּי מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ יקוק אֱלֹקַי וֵאלֹקֵי אֲבוֹתַי. רִבּוֹן כָּל הַמַּעֲשִׂים אֲדוֹן כָּל הַנְּשָׁמוֹת. בָּרוּךְ אַתָּה יקוק, הַמַּחֲזִיר נְשָׁמוֹת לִפְגָרִים מֵתִים:

My G-d, the Soul you have placed within me, she is pure. You created it, You formed it, You breathed it into me, and You guard it within me, and You in the future with take it from me, and return it to me in a future yet to come. All the time that the soul is within me, I give grateful acknowledgement before You, HaShem my G-d and the G-d of my ancestors, Master of all deeds, Lord of all souls, Blessed are You HaShem, the returner of souls to dead bodies.

Shabbat:

A Taste of The World to Come (and a weekly experience of loss)

דאמר ר' שמעון בן לקיש נשמה יתירה נותן הקב"ה באדם ערב שבת ולמוצאי שבת נוטלין אותה הימנו שנאמר (שמות לא, יז) ...שבת וינפש. כיון ששבת ווי אבדה נפש:

As Rabbi Shimon ben Lakish said: The Holy One, Blessed be He, gives a person an additional soul on Shabbat eve, and at the conclusion of Shabbat removes it from him, as it is stated: “He ceased from work and was refreshed [vayinafash]” (Exodus 31:17). Rabbi Shimon ben Lakish expounds the verse as follows: Since he ceased from work, and now Shabbat has concluded and his additional soul is removed from him, woe [vai] for the additional soul [nefesh] that is lost.

כדרב יהודה אמר רב דאמר רב יהודה אמר רב מאי דכתיב (תהלים לט, ה) הודיעני יקוק קצי ומדת ימי מה היא אדעה מה חדל אני אמר דוד לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם הודיעני יקוק קצי אמר לו גזרה היא מלפני שאין מודיעין קצו של בשר ודם ומדת ימי מה היא גזרה היא מלפני שאין מודיעין מדת ימיו של אדם ואדעה מה חדל אני אמר לו בשבת תמות אמות באחד בשבת אמר לו כבר הגיע מלכות שלמה בנך ואין מלכות נוגעת בחברתה אפי' כמלא נימא אמות בערב שבת אמר לו (תהלים פד, יא) כי טוב יום בחצריך מאלף טוב לי יום אחד שאתה יושב ועוסק בתורה מאלף עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני על גבי המזבח

As Rav Yehuda said that Rav said: What is the meaning of that verse which David said: “Lord, make me to know my end, and the measure of my days, what it is; let me know how short-lived I am” (Psalms 39:5)? It means that David said before the Holy One, Blessed be He: Master of the Universe, Lord, make me to know my end; in how long will I die? God said to him: It is decreed before Me that I do not reveal the end of the life of flesh and blood. He asked further: And the measure of my days; on what day of the year will I die? He said to him: It is decreed before Me not to reveal the measure of a person’s days. Again he requested: Let me know how short-lived I am; on what day of the week will I die? He said to him: You will die on Shabbat. David requested of God: Let me die on the first day of the week so that the honor of Shabbat will not be tarnished by the pain of death. He said to him: On that day the time of the kingdom of your son Solomon has already arrived, and one kingdom does not overlap with another and subtract from the time allotted to another even a hairbreadth. He said to him: I will cede a day of my life and die on Shabbat eve. God said to him: “For a day in your courts is better than a thousand” (Psalms 84:11); a single day in which you sit and engage in Torah is preferable to Me than the thousand burnt-offerings that your son Solomon will offer before Me on the altar (see I Kings 3:4).

Maleva Malka: Bringing the Holiness of Shabbat into the Week

King David asked God when he would die and God revealed to him that he would die on a Shabbat. From that time on, David made a meal for the members of his household at the conclusion of each Shabbat to thank God that he was still alive. Sperling, Rabbi Avrohom Yitzchok. Ta'amei HaMinhagim, 1896, "Shabbat", §425.

According to the Kaf Hachayim, the luz bone — which is located at the base of the skull where the knot of the head tefillin is placed, and which God will use to "reconstruct" a person at the time of techias hameisim — is nourished solely from the meal of Melaveh Malkah (Kaf Hachayim 300:1-2).

(Wikipedia)

(א) יוֹם הַכִּפּוּרִים אָסוּר בַּאֲכִילָה וּבִשְׁתִיָּה וּבִרְחִיצָה וּבְסִיכָה וּבִנְעִילַת הַסַּנְדָּל וּבְתַשְׁמִישׁ הַמִּטָּה.

(1) On Yom Kippur, it is forbidden to eat, to drink, to wash, to anoint, and to wear leather shoes and to have sexual relations.

(ח) אָמַר רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל, לֹא הָיוּ יָמִים טוֹבִים לְיִשְׂרָאֵל כַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר בְּאָב וּכְיוֹם הַכִּפּוּרִים.

(8) R. Simeon ben Gamaliel said, "Never were more joyous festivals in Israel than the fifteenth of Av and Yom Kippur.

Q: What do you think is joyous about Yom Kippur?