מעשה ניסים

א"ר מעשה [בשנים שהיו מכמרים מכמורות] בירדן ונכנס אחד מהם למחילה של דגים ושהה חבירו [עליו] כדי שתצא נפשו ובא [וסח] בתוך ביתו לשחרית זרחה חמה והכיר פתחה של [מערה] ובא ומצא הספד קשור בתוך ביתו אמר ר"מ מעשה באחד שנפל לבור [הגדול] ועלה לאחר שלשה ימים אמרו לו אין מזכירין מעשה ניסים.

נרות שמן זית דולקים. - הויקיפדיה העברית

מראי מקומות לשיעורו של דניאל קירש בפני באי כולל "משכן בנימין" ליד ישיבת קדומים בקדומים שבשומרון

מעשי הניסים הומחשו על-ידי הדוגמאות הבאות : (פירוט להלן)

1. חיטין שירדו משמים, כנראה מספינה מלאה חיטין שטבעה באוקיאנוס. בכל מקרה ירדו משמים, וקיימת האפשרות שהתופעה היא בגדר נס.

2. על בשר שירד משמים, שבכל מקרה הוא טהור

3. השמן ששימש להדלקת נרות בחנוכה נוצר בדרך נס, שכן השמן המקורי הספיק ליום אחד

4. כד השמן שאלישע מילא לאישה שהיה לה נושה, האם חייב במעשר, הרי הוא נוצר בדרך נס

ר' זירא חיטין שירדו בעבים מהו למאי אי למנחות אמאי לא אלא לשתי הלחם מאי ממושבותיכם אמר רחמנא לאפוקי דחוצה לארץ דלא אבל דעבים שפיר דמי או דלמא ממושבותיכם דווקא ואפילו דעבים נמי לא ומי איכא כי האי גוונא אין כדעדי טייעא נחיתא ליה רום כיזבא חיטי בתלתא פרסי

שירדו בעבים - עם המטר כששתו העבים באוקיינוס בלעו ספינה מליאה חטין:

תוספות מסכת מנחות דף סט עמוד ב ד"ה חיטין

חיטין שירדו בעבים - פירש בקונטרס ששתו באוקיינוס ובלעו ספינה מלאה חיטין. וקשה לר"ת דאי מחוצה לארץ וכי הותרו לשתי הלחם בשביל שהיו בעבים מ"מ ממושבותיכם בעינן וליכא!? ואי מארץ ישראל וכי נאסרין הן על ידי כך? אלא נראה לי דעל ידי נס ירדו בעבים כי הנהו אטמהתא דפרק ד' מיתות (סנהדרין דף נט:).

האם חיטים באמת יכולים לרדת בנס מהשמים? - התוספות אומרים שיש לכך תקדים בסיפורו של ר' שמעון בן חלפתא שירדו לו שתי חתיכות בשר מן השמים, כפי שמובא בגמרא:

מפורטל הדף היומי

עי ר' זירא: חיטין שירדו בעבים, מהו? למאי? אי למנחות, אמאי לא? אלא לשתי הלחם מאי? ממושבותיכם אמר רחמנא לאפוקי דחוצה לארץ דלא, אבל דעבים שפיר דמי, או דלמא ממושבותיכם דווקא, ואפילו דעבים נמי לא? ומי איכא כי האי גוונא? אין, כדעדי טייעא נחיתא ליה רום כיזבא חיטי בתלתא פרסי.



רש"י הבין שמדובר בסופת הוריקן ששאבה חיטים שהיו באוניה באוקיינוס, ואח"כ ירדו החיטים האלה עם הגשמים בארץ ישראל. ואולם, ה'שפת אמת' מעלה שאלה קשה על הסבר זה, שהרי הקרבן ב'שתי הלחם' צריך לבוא דוקא מהתבואה החדשה שצמחה באותה שנה, וחג השבועות הוא תחילת עונת הקציר, ולכן לא סביר להניח שהחיטים האלה הם מיבולה של השנה החדשה!

המקור:פורטל הדף היומי https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=12425

2. שפת אמת (ר' יהודה לייב אלתר מגור, המאה ה-19, פולין) מנחות דף סט עמוד ב

ולפי' רש"י שבלעו ספינה קצת קשה דבזמן שתי הלחם תחלת קציר חטים רחוק לתלות שבלעו מחטים חדשים. ואפשר דמיירי כגון שראו שנטבע ספינה עם חטים מן החדשים. או דסבירא ליה כמאן דאמר דדיעבד אם הביאם מישנים כשר.

ואולם, החת"ם סופר העלה שאלה נוספת: אם אנחנו מכירים את הספינה ויודעים שהחיטים שהיו בה הם מארץ ישראל, מהי שאלת הגמרא האם החיטים האלה כשרים למנחות? וכי מדוע שלא יהיו כשרים? האם העובדה שהם עלו וירדו מהשמים גורעת מעצם היותם חיטים שגדלו בארץ ישראל?

חתם סופר (ר' משה סופר, המאה ה-19, סלובקיה) חלק א אורח חיים סימן קכח

מ"ש מעלתו מש"ס מנחות סט, ב חטים שירדו בעבים, שהקשה דלמא קציר גוים הוא וכתיב קצירכם וספיקא דאורייתא לחומרא, במחילת כבודו נתחלף עומר בשתי לחם, בעומר כתיב "קצירכם" ולא מושבותיכם, ובשתי לחם כתיב "מושבותיכם" למעוטי חוץ לארץ ולא אימעוט קציר גוי בארץ ישראל, מ"מ הוי מצי למימר מהיא גופא דלמא מחוץ לארץ הוא ולא הוה צריך למימר מטעם ספיקא להחמיר אלא פשוט הא רובא דעלמא גוים נינהו ורובא חוץ לארץ הוא, ובזה נתבטל כל פלפולו בספיקא דאורייתא דהא רובא הוה ולא ספיקא. גם בגמרא יש לדקדק מאי טעמא נקט איבעייתו בשתי לחם ומשום חוץ לארץ ולא נקט בעומר ומשום קצירכם... ולפענ"ד הלא מצינו פלוגתא בפירות ארץ ישראל שיצאו לחוץ לארץ אי חייבים בחלה או לאו [חלה פ"ב מ"א] אעפ"י שתבואת ארץ ישראל היא מ"מ בארץ ישראל תליא, ה"נ י"ל דמיירי דידעי שהעבים בלעו תבואות ארץ ישראל בים שבארץ ישראל, שגם שם עבים שואבים כדכתיב באליהו בהר הכרמל "ככף איש עולה מן הים", ורק גזירת הכתוב ממושבותיכם תביאו ולא פירות ארץ ישראל שיצאו חוץ למושבותיכם אעפ"י שחזרו לארץ ישראל עכ"פ לא באו עתה ממושבותיכם, ומספקא לש"ס אי עבים בכלל מיעוט שאיננו ממושבותיכם או דוקא חוץ לארץ, ולק"מ קושי' תוס' ולא דקדוקו של מרכבת המשנה, דבעומר לא מצי למבעי כיון שידעינן שהוא קציר ישראל שוב לא איכפת לן אי בא ממושבותיכם או מחוץ לארץ רק שיהיה קציר ישראל מארץ ישראל.

ואולם, התוספות לא מוכנים לקבל את פירושו של רש"י כלל, והוא סובר שלא מדובר בסופת הוריקן אלא בחיטים שירדו בנס מהשמים:

מי איכא בשר היורד מן השמים אין כי הא דר"ש בן חלפתא הוה קאזיל באורחא פגעו בו הנך אריותא דהוו קא נהמי לאפיה אמר (תהלים קד, כא) הכפירים שואגים לטרף נחיתו ליה תרתי אטמתא חדא אכלוה וחדא שבקוה אייתיה ואתא לבי מדרשא בעי עלה דבר טמא הוא זה או דבר טהור א"ל אין דבר טמא יורד מן השמים

The Gemara asks: Is there such a thing as meat that descends from heaven? The Gemara answers: Yes, it is like this incident: As Rabbi Shimon ben Ḥalafta was walking along the way, he encountered those lions that were roaring at him, intending to eat him. He said: “The young lions roar after their prey, and seek their food from God” (Psalms 104:21), and they deserve to receive food. Two thighs of an animal descended from heaven for him. The lions ate one of these thighs, and they left the other one. He took it and entered the study hall, and inquired about it: Is this thigh a kosher item or a non-kosher item? The Sages said to him: Certainly it is kosher, as a non-kosher item does not descend from heaven.
ומקשים: מי איכא [האם יש] בשר היורד מן השמים?! ומשיבים: אין [כן], כי הא [כמו מעשה זה]: שר' שמעון בן חלפתא הוה קאזיל באורחא [היה הולך בדרך], פגעו בו הנך אריותא דהוו קא נהמי לאפיה [פגשו בו אותם אריות שהיו נוהמים כנגדו] לאוכלו, אמר: "הכפירים שאגים לטרף ולבקש מאל אכלם "(תהלים קד, כא) וראויים הם לקבל אוכל. נחיתו ליה תרתי אטמתא [ירדו לו משמים שתי ירכיים] של בהמה, חדא [אחת] מירכיים אלה אכלוה האריות וחדא שבקוה [ואחת השאירו]. איתיה ואתא לבי מדרשא [הביאה, את הירך הזו, ובא לבית המדרש], בעי עלה [שאל עליה]: דבר טמא הוא זה, או דבר טהור? אמרו ליה [לו]: ודאי טהור הוא, כי אין דבר טמא יורד מן השמים.
בעי מיניה ר' זירא מר' אבהו ירדה לו דמות חמור מהו א"ל יארוד נאלא הא אמרי ליה אין דבר טמא יורד מן השמים:
In connection to that story, it is related that Rabbi Zeira asked Rabbi Abbahu: If the likeness of a donkey had descended for him, what would the halakha have been? Would it have been permitted? Rabbi Abbahu said to him: Foolish bird [yarud nala]. The Sages already said to him that a non-kosher item does not descend from heaven; therefore, it must be kosher.
אגב מעשה זה מסופר כי בעי מיניה [שאל ממנו] ר' זירא מר' אבהו: ואם ירדה לו דמות חמור, מהו? האם יהא מותר? אמר ליה [לו]: יארוד נאלא [עוף שוטה]! הא אמרי ליה [הרי אמרו לו] כבר: אין דבר טמא יורד מן השמים, ושואל אתה על דבר שלא יתכן שיהיה.

ברשימות חוברת קעד כותב הרבי להרב מהאראדאק בנוגע למה ששמע מחסידי הצ"צ, שהצ"צ תירץ קושיית הב"י הידועה למה עושים חנוכה ח' ימים הרי הנס לא הי' אלא לז' ימים? וענה הצ"צ דעכצ"ל שגם ביום א' נשאר קצת מהשמן שהרי קרא קאמר שמן זית, ואם לא נשתייר כלום ה"ז שמן נס ולא שמן זית, והרבי הוסיף ע"ז דלפי סברא זו עכצ"ל שלא ניתוסף כלום בכמות השמן במשך הח' ימים, דאי לא תימא הכי הרי שמן הנוסף שמן נס הוא, ועכצ"ל שנשתנה רק איכות השמן, אלא דאח"כ מקשה ע"ז דלמה נימא דשמן נס אינו כשר למנורה, הרי יש לפרש בכוונת הפסוק "שמן זית" שיש בו תכונות של שמן זית, אבל לא בעינן שיהי' מזית דוקא, ושמן של נס שיש בו התכונות של שמן זית כשר, ומביא ראי' לזה ממנחות סט,ב, דאיבעיא בגמ' חטים שירדו בעננים אם כשרים לשתי הלחם ופירשו התוס' שירדו בנס, ומוכח שם שכל הטעם די"ל שהוא פסול, הוא משום דכתיב "ממשובותיכם" והוא מיותר, אבל בלי יתורא הי' צ"ל כשר, וא"כ הכא דליכא יתורא ד"זית" דהרי בעינן למעט שאר שמנים צ"ל דגם שמן של נס כשר עיי"ש בארוכה.

ולפי"ז יש לומר לפי שיטת רש"י וכו' גם בנדו"ד בנוגע לשמן של נס דכיון דקרא "שמן" קאמר במילא בעינן למציאות של שמן דוקא, ולא דבר הדומה לשמן, דבשלמא לפי תוס' דגם שמן של נס הוה מציאות של שמן, י"ל דאף דאינו בא מזית מ"מ מספיק אם יש בו התכונות של זית כפי שמבאר בהרשימה, אבל אי נימא דאינו מציאות של שמן כלל י"ל דפסול להדליק בו, ע"ד שנתבאר לגבי אדה"ר דבבשר היורד מן השמים לא חל האיסור דאכילת בשר כיון דאינו מציאות בשר אלא דומה לו.

המקור: http://www.haoros.com/Archive/?kovetz=765

(ז) וַתָּבֹ֗א וַתַּגֵּד֙ לְאִ֣ישׁ הָאֱלֹהִ֔ים וַיֹּ֗אמֶר לְכִי֙ מִכְרִ֣י אֶת־הַשֶּׁ֔מֶן וְשַׁלְּמִ֖י אֶת־נשיכי [נִשְׁיֵ֑ךְ] וְאַ֣תְּ בניכי [וּבָנַ֔יִךְ] תִֽחְיִ֖י בַּנּוֹתָֽר׃ (פ)
(7) She came and told the man of God, and he said, “Go sell the oil and pay your debt, and you and your children can live on the rest.”
(א) ושלמי את נשיכי. ושלמי למרי חובותיך ובתוספתא וכד אתרחיש לה ההוא ניסא אמרת ליה לנביא דה' אית עלי עשור מהאי מישחא או לא אמר לה בעליך זן נביאיא דה' במילתא דליכא עליה עשורא ואף את לית על משחך עשור דמן ניסא הוא הדרה ואמרה ליה מה נעביד מבני דאחאב אי שמעי עלי ואנסי לי מתיב ואמרה לה דסגר פומא דכלבי דמצרים ועתיד למיסגר פום אריותא דדניאל יטמטם עינוהי דבני אחאב ויסגר אדניהון דלא לבאשו לך יהבית אודיתא ותושבחתא ואזלת: