Tzedakah, Jewish Power and “The Other” JStreet U Pre-Conference Shabbaton March 21, 2015 - Rosh Chodesh Nisan 5775

דתני רב יוסף (שמות כב, כד) אם כסף תלוה את עמי את העני עמך עמי ונכרי עמי קודם עני ועשיר עני קודם ענייך ועניי עירך ענייך קודמין עניי עירך ועניי עיר אחרת עניי עירך קודמין

Rav Yosef taught [about Exodus 22, 24]: “If you lend money to any of my people that are poor with you.” This verse teaches that if you have to choose [between] a Jew and a non-Jew, give to the Jew first; a poor person and a rich person, give to the poor person first; a poor relative and poor people in your town, give to your poor relative first; poor people in your town and poor people in another town, give to the poor people of your own town first.

מפרנסים עניי נכרים עם עניי ישראל ומבקרין חולי נכרים עם חולי ישראל וקוברין מתי נכרים עם מתי ישראל מפני דרכי שלום:

We provide for the non-Jewish poor with the Jewish poor, visit the non-Jewish sick with the Jewish sick, and bury the non-Jewish dead with the Jewish dead, mipnei darkei shalom (for the sake of peace).

חייבין אנו להזהר במצות צדקה יותר מכל מצות עשה שהצדקה סימן לצדיק זרע אברהם אבינו שנאמר כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו לעשות צדקה ואין כסא ישראל מתכונן ודת האמת עומדת אלא בצדקה שנאמר בצדקה תכונני ואין ישראל נגאלין אלא בצדקה שנאמר ציון במשפט תפדה ושביה בצדקה.

We are obligated to be more careful in fulfilling the mitzvah of tzedakah than any other mitzvah, because tzedakah is the sign of the righteous person (tzaddik), the descendant of Abraham, our ancestor. As [Gen. 18:19] states: "I have known him because he commands his children to perform tzedakah." The throne of Israel will not be established, nor will the true faith stand except through tzedakah, as [Isaiah 54:14] states: "You shall be established through tzedakah." Israel will be redeemed solely through tzedakah, as [Isa. 1:27] states: "Zion will be redeemed through judgment and those who return to her, through tzedakah."

Joseph ben Abraham Gikatilla

“Justice, justice you shall pursue” (tzedek, tzedek tirdof; Deut. 16:20). There are numerous interpretations for why the word justice is mentioned twice in this verse. One is that you should be just in your words and in your actions. Another interpretation is that you should pursue justice in a just manner.

בראשית רבה א.כד

בן עזאי אומר זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול בתורה, ר"ע אומר ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה, שלא תאמר הואיל ונתבזיתי יתבזה חבירי עמי הואיל ונתקללתי יתקלל חבירי עמי, א"ר תנחומא אם עשית כן דע למי אתה מבזה, בדמות אלהים עשה אותו.

Bereishit Rabbah 1:24

Ben Azzai taught: "'This is the book of the generations of Adam (Gen 5:1).' That is a great principle in the Torah."

Rabbi Akiva taught, "[Rather,] 'You shall love your neighbor as yourself (Lev 19:18),' is a great principle in the Torah. So that you do not say ‘in as much as I have been despised, so let my fellow be despised with me, in as much as I have been cursed let my fellow be cursed with me."

Said Rabbi Tanhuma, "If you do so (i.e., if you say because I have been despised let my fellow be despised), know whom you despise, ‘for in the image of God, He made the human person (Gen 9:6).’”