Ma'aseh Shabbos

PART 1: Source

המבשל בשבת בשוגג יאכל במזיד לא יאכל דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר בשוגג יאכל במוצאי שבת במזיד לא יאכל עולמית רבי יוחנן הסנדלר אומר בשוגג יאכל למוצאי שבת לאחרים ולא לו במזיד לא יאכל עולמית לא לו ולא לאחרים.

הר"ן על הרי"ף שבת יז א

ונקוט האי כללא בידך מזיד דרבי מאיר כשוגג דרבי יהודה מזיד דרבי יהודה כשוגג דרבי יוחנן הסנדלר

תני תנא קמיה דרב המבשל בשבת בשוגג יאכל במזיד לא יאכל ומשתיק ליה רב מאי טעמא משתיק ליה אילימא משום דסבירא ליה כרבי יהודה ותנא תני כרבי מאיר משום דסבירא ליה כרבי יהודה מאן דתני כרבי מאיר משתיק ליה ועוד מי סבר לה כרבי יהודה והאמר רב חנן בר אמי כי מורי להו רב לתלמידיה מורי להו כר' מאיר וכי דריש בפירקא דריש כרבי יהודה משום עמי הארץ וכי תימא תנא בפירקיה תנא קמיה אטו כולי עלמא לתנא צייתי לאמורא צייתי

תוספות מסכת חולין דף טו עמוד א

מורי להו כר"מ - משמע שכן הלכה וכן דרש רבא בפ' כירה (שבת דף לח. ע"ש) כר"מ

הר"ן על הרי"ף מסכת שבת דף יז עמוד א

ואיכא מאן דאמר לפום האי מימרא דאנן נמי כר' מאיר... ואחרים אומרים דעד כאן לא מורי להו רב לתלמידיו כר' מאיר אלא משום דסביר' ליה דלא איתמר בדר' מאיר ור' יהודה הלכה כר"י אלא מטין איתמר כדאיתא בעירובין [דף מז ב] אבל אנן דקיימא לן דהלכה איתמר נקטינן כר' יהודה ועוד דרב גופיה כי דריש בפרקא דריש כר' יהודה משום עמי הארץ ואנן הא שכיחי עמי הארץ גבן:

(כג) יִשְׂרָאֵל שֶׁעָשָׂה מְלָאכָה בְּשַׁבָּת אִם עָבַר וְעָשָׂה בְּזָדוֹן אָסוּר לוֹ לֵהָנוֹת בְּאוֹתָהּ מְלָאכָה לְעוֹלָם. וּשְׁאָר יִשְׂרָאֵל מֻתָּר לָהֶם לֵהָנוֹת בָּהּ לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת מִיָּד שֶׁנֶּאֱמַר (שמות לא יד) "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת הַשַּׁבָּת כִּי קֹדֶשׁ הִיא", הִיא קֹדֶשׁ וְאֵין מַעֲשֶׂיהָ קֹדֶשׁ. כֵּיצַד. יִשְׂרָאֵל שֶׁבִּשֵּׁל בְּשַׁבָּת בְּמֵזִיד. לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת יֵאָכֵל לַאֲחֵרִים אֲבָל לוֹ לֹא יֵאָכֵל עוֹלָמִית. וְאִם בִּשֵּׁל בִּשְׁגָגָה לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת יֹאכַל בֵּין הוּא בֵּין אֲחֵרִים מִיָּד. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה:

(א) הַמְבַשֵּׁל בְּשַׁבָּת, אוֹ שֶׁעָשָׂה אַחַת מִשְּׁאָר מְלָאכוֹת, (טוּר), בְּמֵזִיד, אָסוּר לוֹ לְעוֹלָם, וְלַאֲחֵרִים מֻתָּר לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת מִיָּד; וּבְשׁוֹגֵג, אָסוּר בּוֹ בַּיּוֹם גַּם לַאֲחֵרִים, וְלָעֶרֶב מֻתָּר גַּם, לוֹ מִיָּד; וְאִם אָמַר לְעַכּוּ''ם לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּשַׁבָּת, עַיֵּן לְעֵיל סִימָן ש''ז סָעִיף כ'.

(4) 4. If a dish has been thoroughly cooked, the prohibition of cooking still applies if it has cooled down. RMA - There are those who say that this only applies if the dish continues to improve in quality (Rabeinu Yerucham); And if the dish has not been fully cooked - even if it has been partially cooked - the prohibition of cooking applies to it even when it is still hot. And this which we have said that the laws of cooking apply to a cooked dish applies only to dishes with liquid. However, a dish which is cooked and is dry may be placed in hot water on shabbat. If it is a dry food which which was not cooked prior to shabbat, one may not place it into hot water, but one may pour hot water on to it, excepting old herring and Spanish tuna which only need a small amount of cooking and pouring will cook them. RMA - This is the case for all hard things which aren't edible at all without soaking - one may not soak them as this completes their cooking process.

(5) 5. There are those who hold that a thing which as been previously roasted or baked is prohibited by the laws of bishul to be cooked again in water - and it is forbidden to put bread, even in secondary vessel which is hot enough to cause the hand to recoil. There are those who permit this. RMA - In a secondary vessel. There are those are lenient even in a primary vessel (which was at one point on the flame) and the custom is to be strict in the first instance not to put bread into a secondary vessel the entire time that it is hot enough to cause a hand to recoil from it.

(9) In the case of a primary vessel (meaning a vessel which is used on the fire) even after it has been removed from the fire it can cook items placed in it, as long as the pot is less than Yad Soledet Bo. Therefore, it is forbidden to place in it spices (category of tavlin), however, Salt may be placed in it… GLOSS: …there are those who prohibit placing salt in a secondary vessel as long as the temperature is above Yad Soledet Bo, a blessing should come to those who are stringent…

(11) Regarding a tub for washing [a human] which is full of hot water (even though it is as a secondary vessel) [Tosafot, Rosh, Tur]: it is forbidden to pour cold water into it as it will heat up the water quite a bit. However, one may put hot water from one tub into another tub which contains cold water.

(12) Regarding an urn which has been emptied of water, one is permitted to put [much] water inside of it in order to make the water temperate. It is also permitted to pour hot water into cold water, or cold water into hot water - this is on the condition that it is not into a primary vessel, as that will heat the water very much. RMA - And if the water is so plentiful that it is impossible that it will cook, rather it will only become temperate, this is permissible even into a primary vessel provided that it is no longer on the flame.

(13) It is permissible to place an ewer of water or any other liquid into a secondary vessel which contains hot water. It is forbidden to do this in a primary vessel.

(14) It is permissible to place an ewer of water or other liquid near a fire in order to make the liquid temperate, provided that it is far enough away that it cannot reach the point where it becomes hot enough for the hand to recoil (hot enough to burn), that is a place which is hot enough that the abdomen of a baby will be burned. It is forbidden, however, to bring it close enough to the fire where it is in a place that it can heat up to the level that the hand will recoil; this applies even to leave it there for a few moments in order to warm the water because the ability to cook the water exists. RMA - this is the law regarding fruits and all food which can be eaten raw.

(15) Food which is cooked thoroughly and is dry without any liquid, one may place next to the flame, even in a place where it will become hot enough for the hand to recoil. RMA - even if it has cooled down already. But if it is still hot, even a food with liquid may be placed there. And there are those who are lenient and say that as long as one doesn't place it directly on the fire or stove, rather near it, even if it is completely cold, it is permitted. And the custom is to be lenient on this as long as it hasn't cooled down completely.

(16) It is permissible to put an empanada near the fire in a place where the hand will recoil, even though the congealed fat contained inside of it will melt. RMA - All the more so with a pot of food which has congealed sauce, when the melted fat is not recognisable, it is permissible. And there are those who are strict. The custom is to be strict, but in a case where there is need, one may trust the first opinion.

(17) It is forbidden to put cold liquid on top of an urn, even just to warm it up, as long as the urn is hot enough to cook if the food is left long enough - this is that the urn is hot enough to cause a hand to recoil. The laws pertaining to an urn are the same as those pertaining to a hot stove. If the urn is not so hot, it is permissible.

Kedei Sheya'asu

הר"ן על הרי"ף מסכת שבת דף יז עמוד א

כתב רש"י ז"ל דדוקא בכדי שיעשו וכן דעת בה"ג ז"ל וטעמא דמילתא דכיון דאסרי להו ביומא כדי שלא יהנה ממעשיו הרעים אם אתה מתירה לערב מיד הרי הועילו לו מעשיו הרעים ואיכא מ"ד דלמו"ש מותר מיד שלא אמרו בכדי שיעשו אלא בדבר שנעשה ביד נכרי... לפי שאמירה לנכרי בשבת קלה היא בעיניו... ויבא לעשות כן לכתחלה אבל במבשל ליכא למיגזר דבשול דבר חמור הוא ואפילו שרית ליה למוצאי שבת מיד לא אתי למיעבד לכתחלה וכן כתב הרמב"ם ז"ל בפרק ו' מהלכות שבת למוצאי שבת יאכל בין הוא בין אחרים מיד

(א) הַמְבַשֵּׁל בְּשַׁבָּת, אוֹ שֶׁעָשָׂה אַחַת מִשְּׁאָר מְלָאכוֹת, (טוּר), בְּמֵזִיד, אָסוּר לוֹ לְעוֹלָם, וְלַאֲחֵרִים מֻתָּר לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת מִיָּד; וּבְשׁוֹגֵג, אָסוּר בּוֹ בַּיּוֹם גַּם לַאֲחֵרִים, וְלָעֶרֶב מֻתָּר גַּם, לוֹ מִיָּד; וְאִם אָמַר לְעַכּוּ''ם לַעֲשׂוֹת מְלָאכָה בְּשַׁבָּת, עַיֵּן לְעֵיל סִימָן ש''ז סָעִיף כ'.

(4) 4. If a dish has been thoroughly cooked, the prohibition of cooking still applies if it has cooled down. RMA - There are those who say that this only applies if the dish continues to improve in quality (Rabeinu Yerucham); And if the dish has not been fully cooked - even if it has been partially cooked - the prohibition of cooking applies to it even when it is still hot. And this which we have said that the laws of cooking apply to a cooked dish applies only to dishes with liquid. However, a dish which is cooked and is dry may be placed in hot water on shabbat. If it is a dry food which which was not cooked prior to shabbat, one may not place it into hot water, but one may pour hot water on to it, excepting old herring and Spanish tuna which only need a small amount of cooking and pouring will cook them. RMA - This is the case for all hard things which aren't edible at all without soaking - one may not soak them as this completes their cooking process.

(5) 5. There are those who hold that a thing which as been previously roasted or baked is prohibited by the laws of bishul to be cooked again in water - and it is forbidden to put bread, even in secondary vessel which is hot enough to cause the hand to recoil. There are those who permit this. RMA - In a secondary vessel. There are those are lenient even in a primary vessel (which was at one point on the flame) and the custom is to be strict in the first instance not to put bread into a secondary vessel the entire time that it is hot enough to cause a hand to recoil from it.

(9) In the case of a primary vessel (meaning a vessel which is used on the fire) even after it has been removed from the fire it can cook items placed in it, as long as the pot is less than Yad Soledet Bo. Therefore, it is forbidden to place in it spices (category of tavlin), however, Salt may be placed in it… GLOSS: …there are those who prohibit placing salt in a secondary vessel as long as the temperature is above Yad Soledet Bo, a blessing should come to those who are stringent…

(11) Regarding a tub for washing [a human] which is full of hot water (even though it is as a secondary vessel) [Tosafot, Rosh, Tur]: it is forbidden to pour cold water into it as it will heat up the water quite a bit. However, one may put hot water from one tub into another tub which contains cold water.

(12) Regarding an urn which has been emptied of water, one is permitted to put [much] water inside of it in order to make the water temperate. It is also permitted to pour hot water into cold water, or cold water into hot water - this is on the condition that it is not into a primary vessel, as that will heat the water very much. RMA - And if the water is so plentiful that it is impossible that it will cook, rather it will only become temperate, this is permissible even into a primary vessel provided that it is no longer on the flame.

(13) It is permissible to place an ewer of water or any other liquid into a secondary vessel which contains hot water. It is forbidden to do this in a primary vessel.

(14) It is permissible to place an ewer of water or other liquid near a fire in order to make the liquid temperate, provided that it is far enough away that it cannot reach the point where it becomes hot enough for the hand to recoil (hot enough to burn), that is a place which is hot enough that the abdomen of a baby will be burned. It is forbidden, however, to bring it close enough to the fire where it is in a place that it can heat up to the level that the hand will recoil; this applies even to leave it there for a few moments in order to warm the water because the ability to cook the water exists. RMA - this is the law regarding fruits and all food which can be eaten raw.

(15) Food which is cooked thoroughly and is dry without any liquid, one may place next to the flame, even in a place where it will become hot enough for the hand to recoil. RMA - even if it has cooled down already. But if it is still hot, even a food with liquid may be placed there. And there are those who are lenient and say that as long as one doesn't place it directly on the fire or stove, rather near it, even if it is completely cold, it is permitted. And the custom is to be lenient on this as long as it hasn't cooled down completely.

(16) It is permissible to put an empanada near the fire in a place where the hand will recoil, even though the congealed fat contained inside of it will melt. RMA - All the more so with a pot of food which has congealed sauce, when the melted fat is not recognisable, it is permissible. And there are those who are strict. The custom is to be strict, but in a case where there is need, one may trust the first opinion.

(17) It is forbidden to put cold liquid on top of an urn, even just to warm it up, as long as the urn is hot enough to cook if the food is left long enough - this is that the urn is hot enough to cause a hand to recoil. The laws pertaining to an urn are the same as those pertaining to a hot stove. If the urn is not so hot, it is permissible.

Defining Meizid, Shogeg and Mitasek

משנה ברורה סימן שיח

(ו) ובשוגג - שגג בדין או שכח כ"ז בכלל שוגג הוא:

R' Akiva Eiger- Two potential types of Mitasek: 1) Bumping into a light switch accidentally. This is clearly Mitasek. 2) Knowing a melacha is assur, but not realizing that you are doing that melacha. Example: Lifting up a cucumber you think is detached from the ground, when really it is still connected and you just did kotzer. Here, R' Akiva Eiger is besafek as to whether this is Mitasek or Shogeg.

R' Nebenzahl is also besafek, but notes that there are meikilim.

PART 2: KULAHS AND EXCEPTIONS

1) Relying on R' Meir Bemakom Hatzorech

ביאור הגר"א אורח חיים סימן שיח

ומ"מ דברי התוס' עיקר להלכה... ומ"ש הגאונים וכן הר"ן והרמב"ן דלהכי יש לפסוק כר"י משום דנפישי ע"ה גבן כו' וכ"כ הרא"ש ספ"ק דחולין ליתא דכבר כתבו תוס' בפ"ק די"ט וש"מ דאנן חשיבי בני תורה וראיה מבישולי עו"ג וכ"ש לאחמורי בהוראה דרב מורי כר"מ וכ"ש דסוגיא דפ"כ דשבת כוותיה וכל אמוראי שם וכן עיקר להלכה:

(ז) (ז) גם לאחרים - הנה בגמרא פליגי בענין שוגג ומזיד ר"מ ור' יהודה ודעת השו"ע הוא דעת ר' יהודה שכן הסכימו הרי"ף והרמב"ם והגאונים והגר"א הסכים בבאורו לשיטת התוספות וסייעתם דפסקו כר' מאיר דבמזיד אסור בין לו בין לאחרים עד מו"ש ובשוגג מותר גם לו מיד. ובמקום הצורך יש לסמוך על זה בבשול בשוגג:

Orchos Shabbos- RSZA was careful about what constitutes as a tzorech. He noted that not having hot food on Shabbos is not enough; one would need to be in a situation of not having any food at all, in order to warrant using this kula.

2) Difference between Melachot D'orayta and Derabanan

(ח) אָסוּר לְהַטְבִּיל כֵּלִים טְמֵאִין בְּשַׁבָּת מִפְּנֵי שֶׁהוּא כִּמְתַקֵּן כְּלִי. אֲבָל אָדָם טָמֵא מֻתָּר לִטְבּל מִפְּנֵי שֶׁנִּרְאֶה כְּמֵיקֵר. וְאֵין מַזִּין עָלָיו בְּשַׁבָּת. הַמַּטְבִּיל כֵּלִים בְּשַׁבָּת בְּשׁוֹגֵג יִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן. בְּמֵזִיד לֹא יִשְׁתַּמֵּשׁ בָּהֶן עַד לְמוֹצָאֵי שַׁבָּת.

ביאור הגר"א אורח חיים סימן שיח

הרמב"ם בפכ"ג פ' המעשר והמטביל כלים כר"מ... וא"כ מ"ש או שעשה היינו בדאורייתא אבל בדרבנן כר"מ וזהו אף לשיטת הש"ע כנ"ל אבל לפמש"ל לא קניס ר"מ כלל לא בדאורייתא ולא בדרבנן כדמוכחא סוגיא דירושלמי וסתמי דמתני' כנ"ל:

ביאור הלכה סימן שיח

ואם הוא מלאכה דרבנן עיין בפמ"ג שכתב דחד דינא אית להו ובשוגג צריך להמתין עד מו"ש... וחפשתי ומצאתי בביאור הגר"א שכתב ומסיק להלכה דאפילו לדעת השו"ע שפסק כר' יהודה היינו בדאורייתא אבל במלאכה דרבנן הוא סובר דלא קנסו שוגג אטו מזיד והביא לזה סוגיות מפורשות... שוב מצאתי שגם בח"א כתב דנ"ל דבשוגג באיסור דרבנן מותר אפילו לו בו ביום וכבר קדמו הגר"א בביאורו:

משנה ברורה סימן שיח

(ג) אחת משאר מלאכות - ואם היא מלאכה דרבנן עיין בביאור הגר"א שהאריך להוכיח דלכו"ע אם עשה אותה בשוגג אין לאסור בדיעבד ליהנות ממנה ועיין בבה"ל:

(It should be noted that we don't hold this way lechatchilah for every single melacha. Notable exceptions are shehiya, hatmana and hachzara, discussed in Simanim 253-259).

3) Mainstream Opinions We Don't Hold By

(ב) (ב) בשבת - וכל שיש ספק פלוגתא בזה אי הוי בכלל בישול או לאו או בשאר מלאכות כה"ג אין לאסור בדיעבד דכל האיסור הזה הוא רק מדרבנן שקנסוהו וספיקא דרבנן לקולא [פמ"ג באות יו"ד וכעין זה כתב המג"א בסימן שכ"ג סקי"א ועיין בסקל"ב וצע"ק]:

Chazon Ish- Must be a shittah brought down in the Shulchan Aruch (Example: Bishul achar Tzli according to the Mechaber).

Others- Must be a shittah held by a mainstream Rishon (Example: Ein Bishul achar Bishul according to the Rambam).

Part 3: Melacha of Jews Who Aren't Currently Religious

Kedei Sheya'asu

R' Nebenzahl in Yitzchak Yikareh on the Mishnah Berurah (6)- RSZA holds that today we are machmir to wait kedei sheya'asu for the melacha of a non-religious Jew, because their melacha is unfortunately light in our eyes, and we may come to ask them to perform melacha for us on Shabbat.

פניני הלכה שבת פרק כו - מעשה שבת ולפני עיוור ח – דינים בצאת השבת

מותר לשמוע מיהודים חדשות בצאת השבת לאחר כחצי שעה מצאת השבת, כדי שיעבור זמן שיוכלו עורכי החדשות לאסוף את הידיעות ולכתוב את החדשות. אבל השומע חדשות לפני כן עובר באיסור של הנאה ממלאכת שבת. ותוכניות אחרות מותר לשמוע לאחר שתעבור כרבע שעה מצאת השבת, מפני שאפשר לארגן את השידור בזמן זה... מותר לנסוע באוטובוס כחצי שעה אחר צאת השבת, שזה הזמן שבו יוכל הנהג להגיע לתחנה בלא לחלל שבת. ואם יש לאוטובוס קו ארוך, שברור שתחילת נסיעתו התבצעה בחילול שבת, יש אומרים שאסור לנסוע בו (מנח"י ט, לט; ארח"ש כה, סב), ויש מתירים (משנה הלכות ז, נ). ולדעת רבים, מעיקר הדין אין איסור, כי זה שעולה על האוטובוס חצי שעה אחר צאת השבת אינו נהנה ממה שהאוטובוס נסע בשבת, אבל ראוי להחמיר כדי לגדור הדבר (ציץ אליעזר יג, מח; שש"כ נט, ט; ילקוט יוסף שיח, עו).

Orchos Shabbos, Peninei Halacha 26:7- Material recorded on Shabbat that could not have been reproduced, like a sports game or a news event, can not be watched after Shabbat, even after kedei sheya'asu. R' Nebenzahl adds that watching sports games is Bitul Torah anyways. R' Tzvi Pesach Frank (OC 180) is meikel, and R' Stern in the BIU Kollel noted that the minhag in many communities seems to be to lenient like this.

R' Nebenzahl- Chilul Shabbos of secular Jews is considered 'meizid'. Therefore, one can only benefit from it after Shabbat. RSZA held that this means even if one could have seen in a stairwell before the secular Jew turned on the lights, one must now close his eyes totally, so as not to benefit from the extra light.

R' Moshe- This is stricter than the din for melacha performed by a non-Jew. That is because there, the issur hana'ah is a seyag, to ensure it doesn't happen again. Here, the etzem ma'aseh of the secular Jew's chilul Shabbos is assur- and even a mere tosefet of hana'ah is a problem.