Tzelem Elohim -- Sources for Art Green's Judaism's 10 Best Ideas
(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים ׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם׃

(27) And God created HA-ADAM in His own image (tzelem), in the image of God God created him; male and female God created them.

(יח) לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י ה'

(18) Thou shalt not take vengeance, nor bear any grudge against the children of thy people, but thou shalt love thy neighbor as thyself: I am Adonai.

(א) זֶ֣ה סֵ֔פֶר תּוֹלְדֹ֖ת אָדָ֑ם בְּי֗וֹם בְּרֹ֤א אֱלֹהִים֙ אָדָ֔ם בִּדְמ֥וּת אֱלֹהִ֖ים עָשָׂ֥ה אֹתֽוֹ׃ (ב) זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בְּרָאָ֑ם וַיְבָ֣רֶךְ אֹתָ֗ם וַיִּקְרָ֤א אֶת־שְׁמָם֙ אָדָ֔ם בְּי֖וֹם הִבָּֽרְאָֽם׃ (ס)

(1) This is the book of the generations of ADAM. In the day that God created ADAM, in the likeness of God made He him; (2) male and female created He them, and blessed them, and called their name ADAM, in the day when they were created.

(ויקרא יט) ואהבת לרעך כמוך. רבי עקיבה אומר זהו כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר (בראשית ה) זה ספר תולדות אדם זה כלל גדול מזה.

"And you shall love your neighbor as yourself." -- Rabbi Akiva said, "This is the great principle of the Torah. Ben Azzai said: "'This is the book of the generations of ADAM' This is an even greater principle than that."

שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי א"ל גיירני ע"מ שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת דחפו באמת הבנין שבידו בא לפני הלל גייריה אמר לו דעלך סני לחברך לא תעביד זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא זיל גמור.
Another time a non-Jew came before Shammai and said, "I will convert if you can teach me the entire Torah while I stand on one foot." Shammai pushed the non-Jews aside with the ruler that was in his hand. The non-Jew came before Hillel and Hillel converted him saying, "What is hateful to you, do not do to your neighbor, that is the entire Torah, the rest is just commentary, now go and study."

New Testament - Mark 12:28-31

28 One of the teachers of the law came and heard them debating. Noticing that Jesus had given them a good answer, he asked him, “Of all the commandments, which is the most important?”

29 “The most important one,” answered Jesus, “is this: ‘Hear, O Israel: The Lord our God, the Lord is one. 30 Love the Lord your God with all your heart and with all your soul and with all your mind and with all your strength.’ 31 The second is this: ‘Love your neighbor as yourself.’There is no commandment greater than these.”

(ה) ... כל כתבי הקדש מטמאין את הידים. שיר השירים וקהלת מטמאין את הידים.רבי יהודה אומר, שיר השירים מטמא את הידים, וקהלת מחלקת. רבי יוסי אומר, קהלת אינו מטמא את הידים ושיר השירים מחלקת. ... אמר רבי שמעון בן עזאי, מקבל אני מפי שבעים ושנים זקן ביום שהושיבו את רבי אלעזר בן עזריה בישיבה, ששיר השירים וקהלת מטמאים את הידים.

אמר רבי עקיבא, חס ושלום, לא נחלק אדם מישראל על שיר השירים שלא תטמא את הידים, שאין כל העולם כלו כדאי כיום שנתן בו שיר השירים לישראל, שכל הכתובים קדש, ושיר השירים קדש קדשים. ואם נחלקו, לא נחלקו אלא על קהלת.

אמר רבי יוחנן בן יהושע בן חמיו של רבי עקיבא, כדברי בן עזאי כך נחלקו וכן גמרו.

(5) ... All sacred scriptures render the hands impure. The Song of Songs and Ecclesiastes render the hands impure. Rabbi Yehudah says: The Song of Songs renders the hands impure, but there is a dispute regarding Ecclesiastes. Rabbi Yose says: Ecclesiastes does not render the hands impure, and there is a dispute regarding The Song of Songs. ... Rabbi Shimon ben Azzai said, "I have a recieved tradition from the mouths of seventy-two elders, on the day they inducted Rabbi Elazar ben Azaria into his seat [as head] at the Academy, that The Song of Songs and Ecclesiastes render the hands impure."

Rabbi Akiva said, "Mercy forbid! No one in Israel ever disputed that The Song of Songs renders the hands impure, since nothing in the entire world is worthy but for that day on which The Song of Songs was given to Israel; for all the Scriptures are holy, but The Song of Songs is the Holy of Holies! And if they did dispute, there was only a dispute regarding Ecclesiastes."

Rabbi Yochanan ben Yehoshua, the son of Rabbi Akiva's father-in-law, said, "In accordance with words of Ben Azzai, thus did they dispute, and thus did they conclude."

ואהבת את י"י אלהיך: ... רבי עקיבא אומר בכל נפשך אפילו נוטל את נפשך תנו רבנן פעם אחת גזרה מלכות הרשעה שלא יעסקו ישראל בתורה בא פפוס בן יהודה ומצאו לרבי עקיבא שהיה מקהיל קהלות ברבים ועוסק בתורה אמר ליה עקיבא אי אתה מתירא מפני מלכות אמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה אף אנחנו עכשיו שאנו יושבים ועוסקים בתורה שכתוב בה (דברים ל, כ) כי הוא חייך ואורך ימיך כך אם אנו הולכים ומבטלים ממנה עאכ"ו אמרו לא היו ימים מועטים עד שתפסוהו לר"ע וחבשוהו בבית האסורים ... בשעה שהוציאו את ר' עקיבא להריגה זמן ק"ש היה והיו סורקים את בשרו במסרקות של ברזל והיה מקבל עליו עול מלכות שמים אמרו לו תלמידיו רבינו עד כאן אמר להם כל ימי הייתי מצטער על פסוק זה בכל נפשך אפילו נוטל את נשמתך אמרתי מתי יבא לידי ואקיימנו ועכשיו שבא לידי לא אקיימנו היה מאריך באחד עד שיצתה נשמתו באחד יצתה ב"ק ואמרה אשריך ר"ע שיצאה נשמתך באחד אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה זו תורה וזו שכרה (תהלים יז, יד) ממתים ידך י"י ממתים וגו' אמר להם חלקם בחיים יצתה בת קול ואמרה אשריך ר"ע שאתה מזומן לחה' העוה"ב:

"And you shall love Adonai your God with all your heart, and all your soul, and all your resources..." (Deut. 6:5)... Rabbi Akiva says "With all your soul", this means even if God takes your soul (your life).

The Rabbis taught (in a b'raita): Once upon a time, the evil empire [i.e. Rome] decreed that the Jews could not engage in Torah study. Papus the son of Yehuda came and found Rabbi Akiva who was gathering large groups in public and learning Torah. He said to him: "Akiva, are you not scared of the government?" He said to him: "I will tell you a parable to explain the situation:

"A fox was walking on the riverbank and saw [groups of] fish moving from place to place. He said to the fish: 'What are you fleeing?' They said to him: 'From the nets that people are throwing upon us.' He said to them: 'Is it your wish to rise up on the dry land, so you and I can live the way my ancestors lived with yours?' They said to him: 'Are you the one that people say is the most clever of all the animals? You are not clever, rather you are stupid. In an environment in which we can live, we are fearful; in an environment in which we would die, all the more so!

[Rabbi Akiva makes the comparison explicit] "So too we, now are sitting and learning Torah, as it says: 'For Torah is your life and the length of your days' (Deut. 30:20), therefore if we veer away and stop learning Torah, all the more so [we would be endangering ourselves]."

[The sages] said: It was only a few days later that they caught Rabbi Akiva and tied him up in jail. ... At the time when they took Rabbi Akiva to execute him, it was the time of reading the Shema. While they were combing his flesh with iron combs, he was accepting upon himself the yoke of the kingdom of heaven. His students said to him: "Our Rabbi, is that not enough?" He said to them: "My entire life, I have felt bad about this verse, 'With all your soul...' even if God takes soul. I said 'When will I have a chance to fulfill (the words of the verse)? Now when I have that chance, would I not fulfill it?" He extended the word "One" until his soul left his body with the One.

A heavenly voice came out and said: "Fortunate are you Rabbi Akiva, that your soul left your body at One."

The ministering angels said to Gd: "This is Torah? This is its reward?!" 'O to be among those who die by your hand, Adonai, [to die of old age]" (Psalms 17:14).

A heavenly voice came out and said: "Fortunate are you, Rabbi Akiva, that you are prepared for the world to come."

(ג) דבר אחר: וכי ימוך, הדא הוא דכתיב (שם יא): גומל נפשו איש חסד, זה הלל הזקן שבשעה שהיה נפטר מתלמידיו היה מהלך והולך עמם. אמרו לו תלמידיו: רבי, להיכן אתה הולך? אמר להם: לעשות מצוה! אמרו לו: וכי מה מצוה זו? אמר להן: לרחוץ בבית המרחץ. אמרו לו: וכי זו מצוה היא? אמר להם: הן. מה אם איקונין של מלכים שמעמידים אותו בבתי טרטיאות ובבתי קרקסיאות, מי שנתמנה עליהם הוא מורקן ושוטפן והן מעלין לו מזונות. ולא עוד, אלא שהוא מתגדל עם גדולי מלכות. אני שנבראתי בצלם ובדמות, דכתיב (בראשית ב): כי בצלם אלהים עשה את האדם עאכ"ו!

(3) Another explanation: If thy Brother become poor (Lev. 25:25). Just as it's written: The merciful man does good for his own soul (Proverbs 11:17). This refers to Hillel the Elder who, once, when it came time to part from his students, walked along with them. His students inquired of him: "Master, where are you going?" He responded: "To do a mitzvah!" They said: "And what mitzvah is that?" He responded: "To wash in the bathhouse." They said: "Is that really a mitzvah?" He said: "Sure, look at the images/statues (ikonim) of the kings that stand in theaters and circuses--the guy who looks after them scrubs them and washes them and earns his living doing it. Not only that, he himself is an important person in the kingdom! I--I've been created in the Image (tzelem) and in the Likeness (d'mut), so how much more so [should I wash my body] as it is written: For in the image of Gd did Gd make the ADAM ​(Gen. 9:6).

(כג) לֹא־תָלִ֨ין נִבְלָת֜וֹ עַל־הָעֵ֗ץ כִּֽי־קָב֤וֹר תִּקְבְּרֶ֙נּוּ֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא כִּֽי־קִלְלַ֥ת אֱלֹהִ֖ים תָּל֑וּי וְלֹ֤א תְטַמֵּא֙ אֶת־אַדְמָ֣תְךָ֔ אֲשֶׁר֙ ה' אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָֽה׃ (ס)
(23) his body shall not remain all night upon the tree, but thou shalt surely bury him the same day; for he that is hanged is a reproach unto God; that thou defile not thy land which the LORD thy God giveth thee for an inheritance.

(א) כי קללת אלהים תלוי. זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיקנו וישראל הם בניו משל לשני אחים תאומים שהיו דומין זה לזה, אחד נעשה מלך, ואחד נתפס ללסטיות ונתלה, כל הרואה אותו אומר המלך תלוי.

23 For he that is hanged is a reproach unto God. That is, a degradation of the [Divine] King, for the ADAM was made in the likeness (d'mut) of Gd, and Israel is among his children. A parable: There were twin brothers who were very alike one to the other; one became king, the other was arrested as a highway robber and hanged. Everyone who saw him said--the king has been hanged.

תניא אומר ר"מ משלו משל למה הדבר דומה לשני אחים תאומים בעיר אחת אחד מינוהו מלך ואחד יצא לליסטיות צוה המלך ותלאוהו כל הרואה אותו אומר המלך תלוי צוה המלך והורידוהו:

A tannaitic tradition: Rabbi Meir told a parable--to what can we compare this issue? To two twin brothers in one city: one was appointed king; the other went out to be a highway robber. The king commanded [concerning his brother] and he was hanged. Everyone who saw him said: "The King has been hanged!" The king commanded [concerning his brother] and he was taken down.

(י) אמר רבי הושעיא: בשעה שברא הקדוש ברוך הוא אדם הראשון, טעו מלאכי השרת ובקשו לומר לפניו קדוש. משל למלך ואפרכוס שהיו בקרוכין והיו בני המדינה מבקשין לומר למלך דומינו, ולא היו יודעין איזהו, מה עשה המלך? דחפו והוציאו חוץ לקרוכין וידעו הכל שהוא איפרכוס. כך, בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, טעו בו מלאכי השרת ובקשו לומר לפניו קדוש, מה עשה הקדוש ב"ה? הפיל עליו תרדמה וידעו הכל שהוא אדם, הדא הוא דכתיב (ישעיה ב): חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו, כי במה נחשב הוא:

Rabbi Hoshaya said: When the Holy One of Blessing created the first ADAM, the Ministering Angels erred and wanted to say the kedusha before him. A parable: A king and his governor were in a chariot and the people of the realm wanted to say "Domine" to the king, but didn't know which [was the king]. So what did the king do? He shoved [the governor] and ejected him from the chariot and everyone knew [that one] was the governor. So too, when the Holy One of Blessing created the first ADAM, the Ministering Angels erred and wanted to say the kedusha before him. What did the Holy One of Blessing do? He caused slumber to fall upon him so everyone knew [that one] was the ADAM, as it is written: "Withdraw from the ADAM who has breath in his nostrils, for how little is he to be esteemed" (Isaiah 2:22)

Abraham Joshua Heschel among the marchers in Selma. With Martin Luther King

Rabbi Joachim Prinz speaking at the March on Washington (see http://tabletmag.com/jewish-news-and-politics/59863/the-plot-for-america)