13 Attributes
(ו) וַיַּעֲבֹ֨ר יְהוָ֥ה ׀ עַל־פָּנָיו֮ וַיִּקְרָא֒ יְהוָ֣ה ׀ יְהוָ֔ה אֵ֥ל רַח֖וּם וְחַנּ֑וּן אֶ֥רֶךְ אַפַּ֖יִם וְרַב־חֶ֥סֶד וֶאֱמֶֽת ׀
(6) And the LORD passed by before him, and proclaimed: ‘The LORD, the LORD, God, merciful and gracious, long-suffering, and abundant in goodness and truth;
ה' ה' הוא הממציא שעשה אינו ישנו, והוא המקיים מציאות כל נמצא, שאין לשום נמצא קיום מציאות זולתי השופע ממציאותו:

'ה', ה, a reference to the fact that this is the name of the Lord is the One Who originates matters, called non existent phenomena into existence. The repetition of the name a second time means that it is also He Who is eternal, not subject to fading into the nothingness they came from. At the same time it is He Who preserves these phenomena He has called into existence.

רחום על החייבים להקל ענשם בקראם אליו, כאמרו פני ה' בעושי רע וכו' צעקו וה' שמע. ורואה בעני נדכאים כענין וגם ראיתי את הלחץ:
רחום, merciful to those who are guilty, reducing the punishment they really deserve. David explains this in Psalms 34,18 צעקו וה' שמו, “they cry out and the Lord hears.” G’d sees and sympathises with the anguish of the downtrodden as we know from Exodus 3,9 וגם ראיתי את הלחץ, “I have also taken note of the oppression, etc.”
וחנון עושה חן וגומל טוב לשואלים אף על פי שאינם ראוים לו:
וחנון; He even responds to people who request leniency even though they are not deserving of it.
ארך אפים לצדיקים, ולרשעים כדי שישובו:
ארך אפים, both to the righteous and to the wicked. The reason? To encourage them to do teshuvah.
ורב חסד מטה כלפי חסד בדינו, כאמרם ז''ל (פרק קמא דר''ה) מעביר ראשון ראשון, וכך היא המדה:
ורב חסד, inclining toward leniency in administering justice. Our sages define this as מעביר ראשון ראשון, He decides in favour of the accused when his merits and demerits are in balance.
ואמת ורב אמת, מאריך אפיה וגבי דיליה, כאמרם ז''ל (שם) ועון עצמו אינו נמחל וכאמרם אשר לא ישא פנים אין אברהם מציל את ישמעאל ולא יצחק מציל את עשו, ולא יקח שוחד שאין מצוה מכבה עבירה:
ואמת, the adjective רב, “abundant” mentioned in connection with the attribute חסד also applies to the attribute אמת. The mention of the attribute אמת is important as if we had only known about G’d’s patience with the sinner, i.e. ארך אפים, we might have concluded that the sinner might eventually get away with his sin. The attribute אמת is a reminder that if the sinner who enjoyed G’d’s patience did not use it to repent, his sins will catch up with him. G’d does not wipe out the sin. It also refers to what our sages described as the meaning of Deuteronomy 10,17 that G’d does not show favoritism, i.e. an illustrious’ father such as Avraham cannot save his son Yishmael from punishment, nor a Yitzchok his son Esau. Similarly, it includes the fact that G’d does not accept “bribes,” and that sins cannot be offset by good deeds so that the sin goes unpunished.
(שמות לד ו) ויעבור ה׳ על פניו ויקרא אמר רבי יוחנן אלמלא מקרא כתוב אי אפשר לאומרו מלמד שנתעטף הקדוש ברוך הוא כשליח צבור והראה למשה סדר תפלה אמר לו כל זמן שישראל חוטאין לפני יעשו לפני כסדר הזה ואני אמחול להם עונותיהם. (שם) ה׳ ה׳ אני הוא קודם שיחטא האדם אני הוא לאחר שיחטא אדם ויעשה תשובה. (שם) אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת אמר רב יהודה ברית כרותה לי״ג מדות שאינן חוזרות ריקם שנאמר (שם) הנה אנכי כורת ברית וגו׳. אילפא רמי כתיב (שם) ורב חסד וכתיב (שם) ואמת בתחלה אמת ולבסוף ורב חסד. רבי אליעזר רמי כתיב (תהלים סב יב) ולך אדני חסד וכתיב (שם) כי אתה תשלם לאיש כמעשהו בתחלה כי אתה תשלם לאיש כמעשהו ולבסוף ולך אדני חסד. רב הונא רמי כתיב (שם קמה יז) צדיק ה׳ בכל דרכיו וכתיב (שם) וחסיד בכל מעשיו בתחלה צדיק ולבסוף חסיד:
(Ib. b) (Ex. 34, 6), And the Lord passed by before him and proclaimed. R. Jochanan said : "Had this passage not been written, it would have been impossible to think of it, for it teaches us that the Holy One, praised be He ! wrapped Himself, as does a deputy of the congregation, while pointing out to Moses the regular order of prayer, and said to him: 'Whenever Israel sins, let them do [pray to Me], after this manner, and I shall pardon their sins.'" (Ib.) The Lord, the Lord; i.e., I am the same God before a man sins as I am after he sins and does repentance; a God, merciful and gracious. R. Juda said : "This means a solemn assurance was given that the invocation of the thirteen divine attributes will never be without effect, as it is said (Ib. 10) Behold I make a covenant." Ilpha pointed out a similar contradiction: "It is written (Ex. 34, 6) abundant in goodness; and in addition it is written, and truth. How can both harmonize? In the beginning [His attribute] is truth, but at the end it is goodness." R. Elazar points out a further contradiction: "It is written (Ps. 62, 18) Unto thee, O Lord, belongeth mercy; and again. Thou renderest to every man according to his work; i.e., in the beginning He rewards every man according to his works, but in the end He is merciful." R. Huna points out a contradiction : it is written (Ib. 145, 17) The Lord is just in all His ways; and it is also written (Ib.) and kind in all His deeds; i.e., in the beginning He is only just, but in the end He is kind."

(ז) נֹצֵ֥ר חֶ֙סֶד֙ לָאֲלָפִ֔ים נֹשֵׂ֥א עָוֺ֛ן וָפֶ֖שַׁע וְחַטָּאָ֑ה וְנַקֵּה֙ לֹ֣א יְנַקֶּ֔ה פֹּקֵ֣ד ׀ עֲוֺ֣ן אָב֗וֹת עַל־בָּנִים֙ וְעַל־בְּנֵ֣י בָנִ֔ים עַל־שִׁלֵּשִׁ֖ים וְעַל־רִבֵּעִֽים׃

(7) keeping mercy unto the thousandth generation, forgiving iniquity and transgression and sin; and that will by no means clear the guilty; visiting the iniquity of the fathers upon the children, and upon the children’s children, unto the third and unto the fourth generation.’
ופשע מרד במלכות:
ופשע, sins intended to challenge G’d.
וחטאה הכעסה נוספת על המדד, כענין כי רעתכי אז תעלוזי אבל אין נשיאות האחד כנשיאות האחר בלי ספק, ולכן ימנו למדות נפרדות:
וחטאה, additional to the taunting sin called פשע. We encounter an illustration of this in Jeremiah 11,15 כי רעתכי אז תעלוזי, “for you exult while performing your evil deeds.” We must remember that the degree of evil committed by different people is never a duplicate, i.e. each one commits evil according to his own agenda; hence G’d’s reaction to such evil varies after taking into consideration all the circumstances. This is why all these attributes have been enumerated separately.
ונקה אף על פי שהוא מנקה לשבים מאהבה, והיא תשובה המגעת עד כסא הכבוד כמו שאמרו ז''ל (יומא פ' יוה''כ) שעונות נחשבים להם כזכיות שנאמר עליהם חיו יחיה מכל מקום לא ינקה אפילו לשבים כאשר תהיה תשובתם מיראת עונש בלבד; כאמרם ז''ל שזדונות נחשבים להם כשגגות שנאמר כי כשלת בעונך:
ונקה, even though G’d wipes the slate clean for those penitents motivated by their love for G’d and not by their fear of punishment, לא ינקה, He will not do this for the ones whose only motivation for turning penitent is their fear of G’d’s retribution, or their desire to arrest such retribution. We find confirmation of this in Yuma 86 that i.e. intentional sins of such penitents will be treated as if they had been unintentionally committed sins, a conclusion based on Hoseah 14,2 כי כשלת בעונך, “for you have fallen because of your sin.”
הלא אם תטיב שאת, אם תטיב לבך ומעשיך יהיה לך שאת, פירוש כפרה וסליחה כמו נושא עון (שמות ל"ד) והחכם ר' אברהם בן עזרא פי' שאת ענין נשיאה לפי שאמר שנפלו פניו, אמר לו האל, אם תטיב תשא פניך תמורת מה שנפלו, או אשא פני אליך. ובב"ר (כ"ב) אם תטיב שאת, ברכה, ואם לא תטיב שאת קללה. ד"א אם תטיב שאת, אני מוחל לך על כל עוונותיך, ואם לא תטיב חטא של אותו האיש גדוש ומגודש. ר' ברכיה בשם ר' שמעון בר חמא אמר "אשרי נשוי פשע כסוי חטאה" (תהלים ל"ב) אשרי אדם שהוא גבוה מחטאו ומפשעו ולא פשעו גבוה ממנו.
הלא אם תיטיב שאת, when your heart will be good and your deeds will be of benefit for you. The meaning of such terms as כפרה, סליחה, is like נושא עון in Exodus 34,7. The scholar Rabbi Avraham Ibn Ezra explains the concept שאת mentioned in our verse as derived from נשיאה the lifting of something, the opposite of ויפלו פניו, Kayin’s face having “fallen.” G’d told Kayin that if he were to become good, mend his ways, then his face would be “lifted,” he could hold his head high. G’d Himself would raise his face for him. In Bereshit Rabbah 22,6 the words אם תיטיב שאת are understood as a blessing, whereas the words ואם לא תיטיב are understood as a curse, quoting Leviticus 20,19את עונם ישאו. Another approach, also taken from the Midrash: “if you will improve your ways I will forgive all your previous sins, if not the very sin you were guilty of will weigh even more heavily in the scale.” (seeing you have spurned My offer of forgiveness). Rabbi Berechyah, quoting Rabbi Shimon bar Ami, explained Psalms 32,1 אשרי נשוי פשע כסוי חטאה to mean: “hail the man who towers above (is higher than) sin,” as opposed to the sin which towers above man.”