Alcohol and Purim
אמר רבא מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי איבסום קם רבה שחטיה לרבי זירא למחר בעי רחמי ואחייה לשנה אמר ליה ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי אמר ליה לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא
Raba said: A man is obligated to mellow oneself [get drunk] until he does not know the difference between 'cursed is Haman' and 'Blessed is Mordechai.' Raba and Rabi Zeira made a Seudat Purim together. They became mellowed and then Raba arose and slaughtered Rabi Zeira. The next day he prayed for [divine] mercy and he returned to life. The next year, he [Raba] said to him [Rabi Zeira] "Come and let us make a seudat purim together." He [Rabi Zeira] replied, "Not every single time does a miracle occur."

(ב) חייב אינש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי: הגה: וי"א דא"צ להשתכר כל כך אלא שישתה יותר מלימודו (כל בו) ויישן ומתוך שיישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי (מהרי"ל) ואחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוין לבו לשמים.

(2) One is obligated to be intoxicated on Purim to the point where he does not know [the difference] between "accursed is Haman" and "blessed is Mordechai". Rama: Some say it is not necessary to become drunk so much, but rather to drink more than he is used to (Kol Bo), and to fall asleep, and while he sleeps he does not know [the difference] between "accursed is Haman" and "blessed is Mordechai" (Maharil). [There is no difference] between one who has more and one who has less, as long as his heart is directed to heaven.

(ה) (ה) וישן ומתוך שישן וכו' - וכן ראוי לעשות [פמ"ג]:

"And sleep and being asleep, etc." This is how it is proper to act.

Be'er Hetev, 695:2

וישן. ויש אומרים שלא ידע לחשוב שארור המן בגימטריא ברוך מרדכי

And sleep. There are [authorities] who say that "to not be aware [of the differnces] is to contemplate that "cursed be Haman" and "Blessed be Mordechai" have equivalent value in gematria.

א ר ו ר ה מ ן = ב ר ו ך מ ר ד כ י

10+20+4+200+40 + 20+6+200+2 502 50+40+5 200+6+200+1

Be'ur Halacha, 695

הייב איניש וכו'. ואם תאמר, האיך יחייבו חז''ל מה שנזכר בתורה ובנביאים בכמה מקומות השיכרות למכשול גדול? ויש לאמר, מפני שכל הניסים שנעשו לישראל בימי אחשורוש היו על ידי משתה, כי בתחלה נטרדה ושתי על ידי משתה ובאה אסתר, וכן ענין המן ומפלתו היה על ידי משתה, ולכן הייבו חכמים להשתכר עד כדי שיהא נזכר הנס הגדול בשתיית היין. ומכל מקום, כל זה למצוה ולא לעכב.

"A person is obligated." One might ask, how can the sages obligate that which is mentioned in the Torah, Prophets, and other places, namely that drunkenness is a great pitfall? It is because all the miracles that were wrought for the Jewish people in the days of Ahasuerus were on account of drinking. In the beginning, Vashti was bothered on account of drinking and Esther came. Also, Haman's downfall was on account of drinking. Therefore, the sages obligate us to drink so that the great miracle will be remembered with wine drinking. In any case, this is a mitzvah but not an indispensable condition.

Be'ur Halacha, 695

עד דלא ידע וכו'. ... אין אנו מצוין להשתכר ולהפחית עצמינו מתוך השמחה שלא נצטוינו על שמחה של הוללות ושל שטות, אלא בשמחה של תענוג שיגיע מתוכה לאהבת השם יתברך והודאה על הנסים שעשה לנו.

"He will not be aware [of the difference]." We should not become drunk and demean ourselves by rejoicing. We are not commanded to rejoice for the sake of debauchery and stupidity, rather we should rejoice with a delight that leads us to love G-d and acknowledge the miracles wrought for us.