A Soulful Breathing Meditation for the Blowing of the Shofar

א"כ מה ראו חכמים לומר מלכיות תחלה ואח"כ זכרונות ושופרות. אלא המליכהו עליך תחלה ואחר כך בקש רחמים לפניו כדי שתזכר לך, ובמה בשופר של חירות, שנאמר והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול. אבל איני יודע מי תוקעו, תלמוד לומר וה' אלהים בשופר יתקע. ועדיין אין אנו יודעים מהיכן התקיעה יוצאת, זה שנאמר קול שאון מעיר קול מהיכל ה' קול שלם גמול לאויביו (ישעיהו סו:ו)

And why did the sages see fit to say malchuyoth first, and then zichronoth and shofaroth? Make Him King over your first, and then beseech Him for mercy to be remembered unto Him. And with what (i.e., through which agency?) The shofar. For "shofar" connotes freedom, as in (Isaiah 27:13) "And it shall be on that day that a great shofar shall be blown, etc." But I would not know who will blow it; it is, therefore, written (Zechariah 9:14) "And the L-rd G-d will blow with a shofar." And we still would not know whence the tekiah would come forth. It is, therefore, written (Isaiah 66:6) "The sound of the havoc comes from the city (Jerusalem), the Voice from the sanctuary of the L-rd, sending recompense to His foes!"

וַיִּיצֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶת־הָאָדָם עָפָר מִן־הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים וַיְהִי הָאָדָם לְנֶפֶשׁ חַיָּה׃
the LORD God formed man from the dust of the earth. He blew into his nostrils the breath of life, and man became a living being.

(א) וכי יפלא. הלא שם נשמה פירושו הוא נשימה. והרי נראה לעין שנשימת האדם הוא ההבל העולה מהלב ממטה למעלה. וגם כי הרי הוא בחי' אור חוזר ואינו בחי' עליונה. אמנם הענין שנקראת בלשון נשימה. אין הכוונה בחי' נשימת האדם. אלא כביכול נשימת פיו ית''ש. כמ''ש ויפח באפיו נשמת חיים. וכבר המשילו רז''ל (בר''פ חלק) ענין השתלשלות הרוח חיים באדם לעשי' כלי זכוכית לענין תחיית המתים ואמרו ק''ו מכלי זכוכית שעמלן ברוח בשר ודם כו' ב''ו שברוחו של הקב''ה עאכ''ו. וכ''ה בש''ט תהלים מזמור ב' ע''ש. כי הנדון דומה לראיה שכשנבחין בנשימת פי האומן בכלי הזכוכית בעת עשייתו נמצא בו ג' בחי'. בחי' הראשונה הוא כשנשימת ההבל הוא עדיין תוך פיו קודם באו לתוך חלל השפופרת החלולה. אין לקרותה אז אלא בשם נשימה והבחי' השנית כשנכנס ההבל ובא לתוך השפופרת ונמשכת כמו קו אז נקרא רוח. והבחי' הג' התחתונה הוא כשיוצא הרוח מהשפופרת לתוך הזכוכית ומתפשטת בתוכה עד שנעשית כלי כפי רצון המזגג אז מכליא רוחו ונקרא אז נפש לשון שביתה ומנוחה:

(ב) כן בדמיון זה. הוא ענין הג' בחי' נר''ן שמושפעים כביכול מנשימת פיו ית''ש. שבחינת הנפש היא הבחי' התחתונה שהיא כולה בתוך גוף האדם. ובחי' הרוח הוא בא דרך עירוי מלמעלה. שחלק וקצה העליון שלו קשור ונאחז למעלה בבחי' התחתונה של הנשמה. ומשתלשלת ונכנסת גם בתוך גוף האדם ומתקשרת שם בבחינה העליונה של הנפש. כמ''ש (ישעיה ל''ב) עד יערה עלינו רוח ממרום. אשפוך את רוחי וגו' (יואל ג'). שהוא מושפע באדם דרך שפיכה וערוי כנ''ל. וכמו שיתבאר עוד להלן אי''ה ענין התקשרותם באורך:

(ג) אמנם בחינת הנשמה. היא הנשימה עצמה שפנימיות עצמותה מסתתרת בהעלם ומקורה ברוך כביכול בתוך נשימת פיו ית''ש. שאין עצמות מהותה נכנסת כלל בתוך גוף האדם ואדה''ר קודם החטא זכה לעצמותה ובסיבת החטא נסתלקה מתוכו ונשארה רק חופפת עליו. לבד משרע''ה שזכה לעצמותה תוך גופו ולכן נקרא איש האלקים...

(1) Is it not wondrous that the word "neshama" means breath (neshima). And one can see that the breath is the air that comes up from the heart. The reason that the neshama is called breath is because it refers to the "breath" (as it were) of Hashem. Our Sages have taught that the creation of man can be compared to the process of glassblowing. The first step in the process is when the breath is still in the mouth of the glassblower. The second step is when the air enters into the blowpipe. The third step is when the air exits the blowpipe into the glass and spreads out until the glass is made, according to the will of the glassblower.

(2) The same applies to the nefesh, ruach and neshama. The nefesh is the lowest level which is fully within the physical body. The ruach is blown from above, such that it is connected above to the spiritual above and also enters into the physical body.

(3) But the neshama is the breath itself, which is completely hidden and has its source in the figurative "breath" of Hashem. For the essence of Hashem does not enter into the body of a person (except for Adam before he sinned and Moshe Rabeinu).

(ה) אבל בחי' הנשמה. אינה נפגמת כלל לעולם. כי מקור שרשה הוא מעול' המשומר ממגע זרים. ודבוקה לעולם בשורש הנשמה כידוע שהם רעין דלא מתפרשין לעלמין ואין מעשי האדם מגיעים עדיה כלל לקלקל ח''ו. ואם האדם חוטא במחשבה אשר לא טובה ח''ו. הוא גורם רעה לעצמו לבד. שיסתלק ויתעלם ממנו ניצוצי אור הנשמה. אבל לא שהיא נפגמת ח''ו.

But the soul is never contaminated at all, for its source is from the realm that is protected from foreign contact. The soul is eternally connected to this realm, such that the actions of man can never hurt it. If man sins in the realm of thought, he causes harm to himself, by causing the sparks of the light of the soul to be hidden from him. But the soul is never contaminated, Heaven forbid.

(א) אַתָּה זוֹכֵר

(ב) מַעֲשֵׂה עוֹלָם

(ג) וּפוֹקֵד

(ד) כָּל־יְצֽוּרֵי קֶֽדֶם.

(ה) לְפָנֶֽיךָ נִגְלוּ

(ו) כָּל־תַּעֲלוּמוֹת

(ז) וַהֲמוֹן נִסְתָּרוֹת

(ח) שֶׁמִּבְּרֵאשִׁית.

...

(יט) כִּי תָבִיא

(כ) חֹק זִכָּרוֹן

(כא) לְהִפָּקֵד כָּל רֽוּחַ וָנָֽפֶשׁ.

(1) You remember

(2) the dealings of [men in] today’s world,

(3) and You [also] consider the behavior

(4) of all those who lived in earlier times.

(5) In Your Presence are revealed

(6) all hidden things

(7) and the multitude of secrets

(8) from the beginning of creation;

...

(19) For You set

(20) an appointed time of remembrance,

(21) to consider every spirit (ruach) and life-force (nefesh);

(ג) ... השם יתברך ברא העולם ומשפיע טובו לעולם והשפעת השם יתברך לעולם נקרא אור ישר ומה שהעולמות מגביהים עצמם לעבוד השם יתברך שחוזרים לשורשם נקרא אור חוזר.

(3) ... We know that when G’d created the universe He ‎related to it by “showering” it with His largesse. ‎Another word for this “largesse” of G’d is ‎אור ישר‎, “direct ‎light,” as opposed to ‎אור חוזר‎, “returning light.” When the ‎creatures (both the living and the inert) elevate themselves to serve their Creator, this is called ‎אור חוזר‎. The term ‎implies that the creatures, as an expression of ‎gratitude to their Creator “pay back” with adulation for ‎their Creator. They turn to their roots, origin, hence ‎the expression ‎חוזר‎, “return, reflect.”

דברי תורה מאת הרב מרדכי זילבער, האדמו"ר מסטיטשין (כי תבא תשע"ה)

וכל תנועת החיים אכן באה ע"י נשימת האדם, ונשימה זו באה בדרך אור ישר ואור חוזר, שהאדם בנשימתו מכניס אויר לתוכו, ואח"כ הינו פולט אותו לחוץ.

Divrei Torah by Rav Mordechai Zilber, Stitchiner Rebbe (Ki Savo 5775)

For all of life activity comes through the breath of man, and the breath comes by way of "direct light" and "reflected light", the inhalation being the "direct light" and the exhalation being the "returning light".