Hilchot Mezuzah

(ט) וּכְתַבְתָּ֛ם עַל־מְזוּזֹ֥ת בֵּיתֶ֖ךָ וּבִשְׁעָרֶֽיךָ׃

(9) inscribe them on the doorposts of your house and on your gates.

(א) הלכות מזוזה

מצות עשה לכתוב פרשת שמע והיה אם שמוע ולקובען על מזוזת הפתח דכתיב וכתבתם על מזוזות ביתך ובשעריך וצריך ליזהר מאד בה כמו שאחז"ל כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא מפני שיש במזוזה יחודו של הקב"ה ותמיד בבואו ובצאתו יזכור יחודו של הקב"ה ויתן יראתו על פניו לבלתי יחטא וכל הזהיר בה יאריכו ימיו וימי בניו דכתיב למען ירבו ימיכם וימי בניכם...וגדולה מזה שהבית נשמר על ידה כמו שדרשו בפסוק ה' שומרך...וע"כ נתינתה בטפח החיצון שיהא כל הבית לפנים הימנה ובשמירתה.

There is a positive commandment to place the sections of shema and v'haya I'm shamoah on the doorpost of one's home as the Torah requires. A person should be very careful to perform this mitzvah as chazal teach us that any person who has ​tefilin ​on his head and arm, tzitzit on his clothing, and a mezuzah on his entranceway has a chazakah that they will not sin since the mezuzah ​symbolizes the oneness of Hashem, and a person constantly thinks about this as he enters and leaves his home. This will lead to having a long life. Also, the house will be guarded because of the mezuzah. Therefore, a person should place the mezuzah on the outer tefach ​of the house, in order that the whole house is protected.

We have to analyze each of the words in the pasuk​ וּכְתַבְתָּ֛ם עַל־מְזוּזֹ֥ת בֵּיתֶ֖ךָ וּבִשְׁעָרֶֽיךָ׃. There is a common misconception that people assume that a house requires only one mezuzah. Really, we learn from a Gemara in Sukkah that a room that is 4 amos x 4 amos is the minimum shiur for being considered a sukkah (ie. a halachik bayit)​. Therefore, (almost) any room in a house that is 4x4 requires a mezuzah on a biblical level. Rav Moshe Feinstein holds that 4 amos is 7 feet and 3 inches.

מאן תנא להא דתנו רבנן בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות פטור מן המזוזה ומן המעקה ואינו מטמא בנגעים ואינו נחלט בבתי ערי חומה.

§ Apropos the above discussion, the Gemara asks: Who is the tanna who taught that which the Sages taught: The halakhic status of a house in which there is not an area of four cubits by four cubits is not that of a house? Therefore, halakhot in the Torah or the mishna that are relevant to a house do not apply to a house that size. Consequently, it is exempt from the mitzva of placing a mezuza on its doorpost; and it is exempt from the obligation of establishing a parapet around its roof; and it does not become ritually impure with leprosy of the house. And its sale is not rendered final in the same manner as the sale of houses within walled cities. The owner of a house in a walled city who sells his house has the option to buy it back from the purchaser within one year of the sale. If he fails to do so, the sale is rendered final and the house does not return to the original owner during the Jubilee Year (see Leviticus 25:29–31).

(א) אֵין הַפֶּתַח חַיָּב בִּמְזוּזָה, אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ לוֹ שְׁתֵּי מְזוּזוֹת וּמַשְׁקוֹף.

A doorway is chayav in mezuzah ​if it has two doorposts (that are ten tefachim ​tall) and a lintel.

(ב) בַּיִת שֶׁיֵּשׁ לוֹ מְזוּזָה מִכָּאן וּמִכָּאן, וְכִפָּה כְּמִין קֶשֶׁת עַל שְׁתֵּי הַמְּזוּזוֹת בִּמְקוֹם הַמַּשְׁקוֹף, אִם יֵשׁ בְּגֹבַהּ הַמְּזוּזוֹת י' טְפָחִים אוֹ יוֹתֵר, חַיָּב. וְאִם אֵין בּוֹ י' טְפָחִים, פָּטוּר, מִפְּנֵי שֶׁאֵין לוֹ מַשְׁקוֹף. הַגָּה: וְכָל שֶׁכֵּן פֶּתַח שֶׁאֵין לוֹ גֹּבַהּ עֲשָׂרָה טְפָחִים, דְּפָטוּר מִמְּזוּזָה (כ''מ בַּטּוּר וּפוֹסְקִים עַיִּןִ בֵּית יוֹסֵף) הַמִּנְהָג נִתְפַּשֵּׁט בִּמְדִינוֹת אֵלּוּ דְּרֹב עוֹלָם סוֹמְכִין עַל מְזוּזָה אַחַת שֶׁעוֹשִׂין עַל פֶּתַח בָּתֵּיהֶם, וְאֵינוֹ נָכוֹן, וְאֵין לָהֶם עַל מַה שֶּׁיִּסְמֹכוּ, לָכֵן כָּל יְרֵא שָׁמַיִם יְתַקֵּן בֵּיתוֹ כְּדִינוֹ בְּכָל הַפְּתָחִים הַחַיָּבִים, וּכְמוֹ שֶׁנִּתְבָּאֵר (מהרי''ל בִּתְשׁוּבָה וּבְהל' מְזוּזָה).

The Ramah writes, "There is a custom that most people rely on having one mezuzah ​on the doorpost of their house, but this is an incorrect practice, and they don't have any valid source to rely on; therefore, any G-d fearing person should place mezuzos ​on all the required entranceways in one's house.

What is the law if the room is 8x2 and not 4x4?

הלכות קטנות לרא"ש הלכות מזוזה

טז גרסינן בסוכה (דף ג א) ת"ר(ת) בית שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות(א) פטור מן המזוזה ומן המעקה וכו'. אף על פי שבכל הספרים אין כתיב כן אלא בית שאין בו ארבע אמות. רב אלפס גרס שאין בו ארבע אמות על ארבע אמות. דמסתבר דלא חזי לדירה בענין אחר ודלא כמו שכ' הרמב"ם ז"ל שאם היה ארכו יותר על רחבו הואילנ ויש בו לרבע ארבע אמות על ארבע אמות חייב במזוזה דארבע אמות על ד' אמות בעינן לכל הנהו דקחשיב בברייתא בפ"ק דסוכה.

Halachot Ketanot of the Rosh to Hilchot Mezuzah

The Rosh says that according to most sefarim (and himself), ​a house needs to have 4 amos in the width and the length in order to be ​chayav in mezuzah, but he contends that the Rambam argues with him and requires only the length or width to have 4 amos.

(ב) בַּיִת שֶׁאֵין לוֹ אַרְבַּע אַמּוֹת עַל אַרְבַּע אַמּוֹת פָּטוּר מִן הַמְּזוּזָה. וְאִם יֵשׁ בּוֹ כְּדֵי לְרַבֵּעַ אַרְבַּע אַמּוֹת עַל אַרְבַּע אַמּוֹת בְּשָׁוֶה אַף עַל פִּי שֶׁהוּא עָגל אוֹ בַּעַל חָמֵשׁ זָוִיּוֹת וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר שֶׁאִם הָיָה אָרְכּוֹ יָתֵר עַל רָחְבּוֹ הוֹאִיל וְיֵשׁ בּוֹ לְרַבֵּעַ אַרְבַּע אַמּוֹת עַל אַרְבַּע אַמּוֹת חַיָּב בִּמְזוּזָה:

The Rambam discusses the case of a circular room, and says that if their isn't an area of 4x4 inside the circle, then a mezuzah would not be required. (The Rosh says that the this Rambam shows that one only needs an area of 4x4 and so 8x2 would suffice.)

ש"ך יורה דעה סימן רפו

ואם יש בו כדי לרבע כו'. ודעת הרא"ש שאינו חייב במזוזה אא"כ הוא מרובע ד' על ד' אמות ולפי שכתב בב"י דנקטינן כהרמב"ם דהא לא פליג עליה אלא הרא"ש לא הביא כאן אלא דברי הרמב"ם אבל באמת גם דעת רבינו ירוחם בסוף ספר אדם כהרא"ש וכתב שכן תפסו עיקר ע"כ נראה דיש לקבעה בלא ברכה או שיברך מתחלה גם על אחרת ויהא דעתו גם על זו:

Shach Yoreh Deah 286

Since there is a machloket ​between the Rambam abnd the Rosh, and Rabbeinu Yeruchum sides with the Rosh, it seems a person should not make a beracha when putting up a mezuzah ​on a door which is only 4 amos in the length or width. One can put up a mezuzah on a doorpost that requires a beracha and have this doorpost in mind as well with the beracha.

ט"ז אורח חיים סימן תרלד

ותמהתי הרב' על כסות עינים שראיתי לרבותינו בזה היאך הבינו הרא"ש ואחריו הטור וב"י מדברי הרמב"ם שא"צ שיהיה ד' ברוחב וד' באורך דאם כן מ"ש מסוכ' כאן דבעינן ריבוע ממש כמ"ש מדברי ב"י עצמו כאן שנתן שיעור כ"ט טפחים כמ"ש ותו מאי בשוה דנקט רמב"ם שהוא שלא לצורך לפי הבנתם ותו למה כתב רמב"ם ואצ"ל שאם היה ארכו כו' מאי פשיטותיה דזה טפי מדקמאי והדבר ברור שגם הרמב"ם ס"ל דבעינן דוקא בריבוע ממש ד' על ד' לענין מזוזה והיינו דנקט לשון בשוה נזהר שלא יבינו מדבריו דלא בעינן ריבוע ממש אלא שיש בו בעיגול כל כך שתוכל לצרף ולעשות ריבוע אלא דוקא בעינן שיהיה בעיגול באמת רבוע ד' על ד' בלי צירוף אלא שלא תקשה דא"כ פשיטא דחייב במזוזה להכי כתב אע"פ שאין לו זוית ולאפוקי מדעת אחרים דבגמרא פ"ק דסוכה דס"ל דבעגולה פסולה הסוכה כיון שאין לה זוית אע"פ שיש בה רבוע כשיעור קמ"ל דלא קיי"ל כן אלא כיון שיש בה רבוע ממש בשוה לא איכפת לן בזוית.

He shows how the Rambam doesn't argue on the Rosh and everyone holds that a room that is 8x2 doesn't require a mezuzah, because it is about how much room a person needs to live, and there is a minimum width and minimum length in order to be able to live somewhere

If we held like this Taz then many front doors to peoples homes wouldn't have a mezuzah since the front door opens up into a foyer that isn't 4x4 amos.

פתחי תשובה יורה דעה סימן רפו

(יא) ד' אמות - בס' חמודי דניאל כ"י נראה דוקא בית דירה צריך דוקא שיהא ד"א על ד"א אבל בית שער ומרפסת וגינה אפי' לית בהו ד' על ד' חייבין.

Pischei Teshuva Yoreh Deah 286

In the Sefer Chamudei Daniel, it seems that only a room that people live in requires 4x4, but a room that is not meant for living (ex. foyer, porch, etc.) do not require those dimensions in order to be chayav in mezuzah (The Rashash explains that it's because the rooms is used for this purpose.).

רבי עקיבא איגר יורה דעה סימן רפו

(סעיף י"ג) ד"א על ד"א פטור. דהיינו דמצד עצמותו פטור ממזוזה אבל בחדר שלפנים מחדר (שקורין קעמערכי) שיוצאים מחדר הגדול לחדר הקעמערכי הפתח ההוא חייב במזוזה מצד הגדול שיוצאים ממנו דרך פתח זו לחדר קטן ויהא נידון חדר קטן כאויר דמ"מ חייב כאלו יוצא מפתח זו לשוק כנלע"ד בעזה"י.

​Rebbi Akiva Eiger Yoreh Deah 286

Rebbi Akiva Eiger (classic interpretation) says that if you have a room that isn’t 4x4 like a walk-in closet, then it doesn’t get a mezuzah; however, from the walk-in closet to the bedroom, you are walking into a room that is 4x4, and therefore you should put the mezuzah on the left side of the walk-in closet, which is the right side when walking from the closet into the bedroom.

My rebbe, Rav Baruch Simon, strongly does not recommend putting a mezuzah on both sides for the the Chamudei Daniel and for Rebbi Akiva Eiger because it is ba’al tosif since one of them is wrong. Rav Simon is not into this Rebbi Akiva Eiger because this goes against all of Hilchos Mezuzah because the Gemara in Menachos on 34a says “beisecha” - derech b’ascha, mezuzah is all about going into a room or a house with our right foot first and it is on the right side. If so, when we walk from a room into a large hallway we should have a mezuzah on the left side as well! We don’t because that is exiting a room, and is not entering a room.

If someone rents a house or apartment, is the obligation to put up a mezuzah ​on the person who is living in the home, or on the person who owns the home?

בעו מיניה מרב נחמן בר יצחק המשכיר בית לחברו בארבעה עשר על מי לבדוק על המשכיר לבדוק דחמירא דידיה הוא או דלמא על השוכר לבדוק דאיסורא ברשותיה קאי ת"ש המשכיר בית לחברו על השוכר לעשות לו מזוזה.

They raised a dilemma before Rav Naḥman bar Yitzḥak: With regard to one who lets a house to another on the fourteenth of Nisan, upon whom is it incumbent to search for leaven? Is it incumbent upon the lessor to search for leaven, as the leavened bread is his; or is it perhaps incumbent upon the lessee to search, as the source of the prohibition is in his domain since he will be living in the house during Passover? He answered: Come and hear an answer from a baraita: With regard to one who lets a house to another, the obligation is upon the lessee to affix a mezuza for it. Apparently, the person renting the house is obligated to perform the mitzvot connected to the house.

Where does one place the mezuzah?

א"ר זירא אמר רב מתנא אמר שמואל מצוה להניחה בתחלת שליש העליון.

Rav Zeira says in the name or Rav Matnah who says in the name of Shmuel: The mitzvah is to place the mezuzah ​on the upper third of the doorway

תלמוד ירושלמי מסכת מגילה פרק ד

בר טברי שאל לרבי יצחק הגע עצמך שהיה שער גבוה א"ל נותנה כנגד כתיפיו.

​Talmud Yerushalmi Megilah Chapter 4

Bar Tavri asked Rebbi Yitzchak where does one place a mezuzah on a tall doorway? He responded, place it at shoulder height.

ומאי תחילת שליש העליון דקאמר להרחיקה. שיותר לא ירחיקנה מן התקרה. ובירושלמי משמע בפ"ב דמגילה דכשהפתח גבוה הרבה מניחה כנגד כתפיו וחולק על הש"ס שלנו. מ"ר:

Tosafot point out this contradiction between the Talmud Bavli and Talmud Yerushalmi about where to place the mezuzah.

(ב) אֵיזֶהוּ מְקוֹם קְבִיעָתָהּ, בְּתוֹךְ חָלָל שֶׁל פֶּתַח, בַּטֶּפַח הַסָמוּךְ לַחוּץ, וְאִם שִׁנָּה, אֵינוֹ מְעַכֵּב, וּבִלְבַד שֶׁיַּנִּיחֶנָּה בַּמְּזוּזָה עַצְמָהּ (טוּר), בִּתְחִלַּת שְׁלִישׁ הָעֶלְיוֹן גֹּבַהּ הַשַּׁעַר. וְאִם קָבַע לְמַעְלָה מִזֶּה, כְּשֵׁרָה, וְהוּא שֶׁיַּרְחִיקֶנָּה מֵהַמַּשְׁקוֹף טֶפַח.

Where does one place the mezuzah​? ​At the opening cavity of the doorway, on the tefach ​closest to the outside... at the lower part of the top third of the doorway​. And if you placed it higher than this, it is ​kosher as long as it isn't within a tefach of the top of the doorway.

ש"ך יורה דעה סימן רפט​

הב"י והב"ח וכתבו עוד מהפוסקים דכשהפתח גבוה הרבה יניחנה כנגד כתיפיו אבל לא למעלה מכתיפיו בענין שלא יראה אותה וע"ש כן כתב העט"ז.

Shach Yoreh Deah 289

The Shach quotes others amongst himself who feels that if the doorway is tall, then a person should place the mezuzah ​at shoulder length in order that you are able to see it. This is like the Talmud Yerushalmi.

My rebbe, Rav Baruch Simon quotes from Rav Yitzchak Abadi who believes there is no machloket ​between the Bavli and Yerushalmi. He explains that the ​halacha is to place the mezuzah ​at shoulder height, and the Bavli says to put it at the bottom part of the top third because that is typically the shoulder height level.

דתניא ביתך ביאתך מן הימין אתה אומר מן הימין או אינו אלא משמאל ת"ל ביתך מאי תלמודא אמר רבה דרך ביאתך מן הימין דכי עקר איניש כרעיה דימינא עקר רב שמואל בר אחא קמיה דרב פפא משמיה דרבא בר עולא אמר מהכא (מלכים ב יב, י) ויקח יהוידע הכהן ארון אחד ויקב חור בדלתו ויתן אותו אצל המזבח מימין בבוא איש בית ה' ונתנו שמה הכהנים שומרי הסף את כל הכסף המובא בית ה'.

We learn in a ​beraisah: ​the Torah says that a mezuzah ​has to be placed on your "beisecha" which we learn out to mean the right side when entering your home.

וְצָרִיךְ לְקָבְעָהּ עַל יְמִין הַנִּכְנָס. וְאֵין חִלּוּק בֵּין אִם הוּא אִטֵּר יָד אוֹ לֹא (מָרְדְּכַי ה''ק). וְאִם קְבָעָהּ מִשְּׂמֹאל, פְּסוּלָה.

The mezuzah ​must be placed on the right side of the doorway, and it makes no difference if the home owner is a righty or lefty. If it is placed on the left side it is pasul.

Making a Beracha ​on Putting Up a​ Mezuzah

(ז) וְקֹדֶם שֶׁיִּקְבָּעֶנָּה בִּמְזוּזַת הַפֶּתַח מְבָרֵךְ תְּחִלָּה. בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ׳‎ אֱלֹקֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְבֹּעַ מְזוּזָה. וְאֵינוֹ מְבָרֵךְ בִּשְׁעַת כְּתִיבָתָהּ שֶׁקְּבִיעָתָהּ זוֹ הִיא הַמִּצְוָה:

(7) Before one affixes it to the doorpost, he recites the blessing, "Blessed art Thou, O Lord our God, King of the Universe, Who hast sanctified us with Thy commandments, and commanded us to affix the Mezuzah". No blessing is recited at the time when it is written, because the affixing of it constitutes the fulfillment of the precept.

(טו) הַבַּיִת, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ דְּלָתוֹת, חַיָּב בִּמְזוּזָה. וְיֵשׁ מִי שֶׁפּוֹטֵר.

A house that doesn't have a door is chayav in mezuzah, and some say it is patur​.

ש"ך יורה דעה סימן רפו​

ויש מי שפוטר. ואם קבעה קודם תליית הדלת לא יצא ידי חובתו כשנותן הדלת אח"כ דהוי תעשה ולא מן העשוי עכ"ל עט"ז ולצאת ידי שניהם יתלה בה הדלת מיד ויקבענה ואם אי אפשר לתלותה מיד יקבענה בלא ברכה או יברך מתחלה גם על אחרת ויהא דעתו גם על זו.

Shach Yoreh Deah 286

If a person is putting up a meuzah ​on a doorway that doesn't have a door, one either shouldn't say a beracha, ​or they should say a beracha ​on an doorway that does require a mezuzah (according to everyone), and have this doorway in mind as well.

(ז) קֹדֶם שֶׁקּוֹבְעָהּ, יְבָרֵךְ אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לִקְבֹּעַ מְזוּזָה. וְאִם קוֹבֵעַ כַּמָּה מְזוּזוֹת, דַּי בִּבְרָכָה אַחַת לְכֻלָּן. אִם נָפְלָה הַמְּזוּזָה מֵעַצְמָה וְחוֹזֵר וְקוֹבְעָהּ, צָרִיךְ גַּם כֵּן לְבָרֵךְ, אֲבָל אִם הוּא הֵסִירָהּ כְּדֵי לְבָדְקָהּ, יֵשׁ לְהִסְתַפֵּק אִם צָרִיךְ לְבָרֵךְ (סִימָן רפ"ט ופתחי תשובה).

If one puts up many ​mezuzot ​at one time, they should make only one beracha (be sure it is on a room that requires a mezuzah according to every opinion) and have the others in mind.