ר' אילעאי קץ כפנייתא דשביעית היכי עביד הכי לאכלה אמר רחמנא ולא להפסד וכי תימא הני מילי היכא דנחית לפירא אבל היכא דלא נחית לפירא לא והאמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה הני מתחלי דערלה אסירי הואיל ונעשו שומר לפירי ושומר לפירי אימת הוה בכופרי וקא קרי להו פירי ר"נ דאמר כר' יוסי דתנן רבי יוסי אומר סמדר אסור מפני שהוא פירי ופליגי רבנן עליה
הרב מתן גלידאי
הגרש`ז פסק (מובא ב'שמיטה ממלכתית במדינת ישראל' (תש`ס), עמ' 103), שהבעיה של הפסד פירות שביעית אינה קיימת במקרה זה, שכן בלא הדילול לא יצאו פירות ראויים לאכילה כלל, כך שבסופו של דבר הדילול גורם להצלת פירות השביעית, ולא להפסדם. פסק זה תלוי, כמובן, ביסוד האיסור להפסיד פירות שביעית: אם הבעיה היא הפגיעה בקדושת הפירות, אין היתר לפגוע בקדושה זו, גם אם הדבר נועד ליצור אפשרות לאכול את הפירות. ברם, אם האיסור נובע מכך שהפירות אינם מגיעים ליעדם, ברור שפעולה שמצילה חלק מהפירות ומביאה אותם לידי אכילה, היא פעולה מבורכת ולא אסורה.
ושל תרומה טהורה לא יטול: פליגי בה ר' אמי ור' אסי חד אמר מפני שמכשירה וחד אמר מפני שמפסידה מאי בינייהו כגון שקרא עליה שם חוץ מקליפתה חיצונה למ"ד מפני שמכשירה איכא למ"ד מפני שמפסידה ליכא:
מתני' הלוקח לולב מחבירו בשביעית נותן לו אתרוג במתנה לפי שאין רשאי ללוקחו בשביעית:
שו"ת מהרי"ט חלק א סימן פג
אין בזה משום לאכלה ולא להפסד הואיל וגרמא הוא ואינם מפסידן ביד
R' Moshe Taragin, Virtual Beit Midrash
From a practical standpoint, most poskim maintain that even causing indirect damage to shvi'it fruit is forbidden. For this reason, most people follow the following procedures regarding shemitta leftovers: anything which is still edible for animals is placed in a separate bag and placed on the side until it rots to the point where it becomes no longer edible. It may then be discarded along with the regular garbage. Placing it directly into the garbage is problematic, since this may accelerate the natural pace of decomposition. Additionally, the garbage collectors will ultimately crush the fruit upon collection, and by placing it immediately into garbage collection bins you are assisting this prohibition.