Petitions and Gratitude: Is it for Hashem or is it for us?

אמר רב יהודה אמר רב ארבעה צריכין להודות יורדי הים הולכי מדברות ומי שהיה חולה ונתרפא ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא

Rav Yehuda said in the name of Rav: Four people need to offer Thanksgiving: Those who travel across the sea, who cross the wilderness, who were sick and recovered, and were imprisoned and released.

(ח) ארבעה צריכין להודות חולה שנתרפא וחבוש שיצא מבית האסורים ויורדי הים כשעלו והולכי דרכים כשיגיעו לישוב וצריכין להודות בפני עשרה ושנים מהם חכמים שנאמר וירוממוהו בקהל עם ובמושב זקנים יהללוהו וכיצד מודה וכיצד מברך עומד ביניהן ומברך ברוך אתה יקוק' אלהינו מלך העולם הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב וכל השומעין אומרים שגמלך טוב הוא יגמלך סלה.

.והנכנס להקיז דם אומר: "יהי רצון... שיהא עסק זה לי לרפואה, כי רופא חנם אתה", ולאחר שהקיז יאמר: "ברוך רופא חולים", ויש מי שאומר בשם ומלכות (ט"ז סק"ג), וגם ברמב"ם הוא בשם ע"ש (וכן כתב הבית יוסף בשם הסמ"ג). ונכון שכל רפואה שנוטל יאמר: "יהי רצון מלפניך ד' אלקי שתהא זה לי לרפואה", וכן נוהגין המדקדקים.ולעולם יהא אדם רגיל לומר: "כל מה דעביד רחמנא - לטב עביד". כללו של דבר: לעולם יתפלל אדם על העתיד ויבקש רחמים מלפניו יתברך ויתן הודאה על העבר, ויודה וישבח כפי כחו, וכל המרבה להודות לד' הרי זה משובח, וכמאמר הכתוב: "טוב להודות לד' ולזמר לשמך עליון”.

(4) Life robs us of the correct judgment concerning God, the world, man, and Israel, and concerning our own relation to them. Leaving the disturbing influences of life and turning to God, you can approach and find Him in the mystic contemplations of the Tefillah. All the various component parts of the Hebrew worship subserve this great purpose, the bringing of man into communication with Him who is concealed from view in his (man's) daily life, ...תודות, thanks-givings and בקשות, supplications ; they express our profound gratitude for all that Deity has wrought and our full and unrestricted acknowledgment that everything past or future proceeds from His hands, and our humble petition that He may continue His bounty unto US, though we be unworthy.

(ד) נמצאו כל הברכות כולן שלשה מינים ברכות הנייה וברכות מצות וברכות הודאה שהן דרך שבח והודיה ובקשה כדי לזכור את הבורא תמיד וליראה ממנו.

(4) So it is that there are three forms of blessing: blessing for deriving benefit, blessing for fulfilling a mitzvah, and blessing of thanks. Expressions of praise and gratitude and requests in order to remember the Creator always and to fear Him.

(5) The admirable kind of pride is that, when the wise man prides himself on his wisdom, and the just man on his works, he should acknowledge, in these things, the great beneficence of the Creator, and should rejoice on account of these gifts. Such pride in these gifts will then induce him to increase them and make good use of them, and to be meek with all around him; and to rejoice with his fellows, and be eager for their glory, and to cover over their folly, and to speak in praise of them, to love them, and to rejoice over them, and to be careful of their honour. Then, also, his own good deeds will appear so small in his eyes, that he will be continually striving to increase them. He will be humble because of his sense o[ inability to attain to the realisation of his ideal in respect to them, and he will be full of gratitude to G-d for giving him these precious qualities. Such pride is helpful, and not harmful, to humility.

( (י) וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ וּבֵרַכְתָּ אֶת יקוק אֱלֹהֶיךָ עַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר נָתַן לָךְ. (יא) הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת יקוק אֱלֹהֶיךָ לְבִלְתִּי שְׁמֹר מִצְו‍ֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם. (יב) פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טוֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ...וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת יקוק אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים....וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה.

(10) And thou shalt eat and be satisfied, and bless the LORD thy God for the good land which He hath given thee. (11) Beware lest thou forget the LORD thy God, in not keeping His commandments, and His ordinances, and His statutes, which I command thee this day; (12) lest when thou hast eaten and art satisfied, and hast built goodly houses, and dwelt therein...then thy heart be lifted up, and thou forget the LORD thy God, who brought thee forth out of the land of Egypt, out of the house of bondage...and thou say in thy heart: ‘My power and the might of my hand hath gotten me this wealth.’

.איזהו עשיר? השמח בחלקו, שנאמר: (תהלים קכח ב): "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך".אשריך, בעולם הזה .וטוב לך, לעולם הבא

[Ben Zoma says] Who is the rich one? He who is happy with his lot, as it says, "When you eat [from] the work of your hands, you will be happy, and it will be well with you" (Psalms 128:2). "You will be happy" in this world, and "it will be well with you" in the world to come.

(ז) וישכח חטאת חברו וימחל לו, וישכח מלבו שנאה וקנאה והירהורים רעים. ובעת התפילה ישכח מלבו כל דבר שבעולם, אך יעלה במחשבתו חסד השם יתברך, וידבק בו בדבקות גדולה.

Rav Kook

(ט) מציאות ההודאה והכרת טובה כשתחסר מהמציאות ישאר רוח האדם בלא זיו וזוהר, על כן לא יתכן שתהיה המציאות הכללית חסרה ההשתלמות הזאת, שאינה באה כי אם בהיות רצון חפשי מתעסק בטובת היצור.

(9) When the existence of gratitude and recognition of the good becomes lacking from existence, the spirit of man is left without sparkle or shine. Therefore it is impossible for existence not to include this perfection, because it can only come when there is a free will involved in the benefit of creation.