"Mehadrin min Hamehadrin: Pursuing and Beautifying our Mitzvot" This shiur is dedicated in commemoration of the first yahrzeit of my beloved grandmother, Nanette Lehman z”l

דתניא זה אלי ואנוהו התנאה לפניו במצות עשה לפניו סוכה נאה ולולב נאה ושופר נאה ציצית נאה ספר תורה נאה וכתוב בו לשמו בדיו נאה בקולמוס נאה בלבלר אומן וכורכו בשיראין נאין אבא שאול אומר

...For it was taught: This is my God, and I will adorn him: [i.e.,]adorn thyself before Him in [the fulfilment of] precepts. [Thus:] make a beautiful sukkah in His honour, a beautiful lulab, a beautiful shofar, beautiful fringes, and a beautiful Scroll of the Law, and write it with fine ink, a fine reed [-pen], and a skilled penman, and wrap it about with beautiful silks.

יבש - דבעינן מצוה מהודרת דכתיב (שמות טו) ואנוהו:

אלא אמר ר' זירא בהידור מצוה עד שליש במצוה

R. Zera said on behalf of R. Huna: For [the performance of] a commandment one should go up to a third. A third of what?You could hardly suggest ‘a third of one's possessions,’ for if so when one chanced to have three commandments [to perform at one and the same time] would one have to give up the whole of one's possessions? — R. Zera therefore said: For [performing a commandment in] an exemplary manner one should go up to a third of [the ordinary expense involved in] the observance thereof.

ת"ר מצות חנוכה נר איש וביתו והמהדרין נר לכל אחד ואחד והמהדרין מן המהדרין ב"ש אומרים יום ראשון מדליק שמנה מכאן ואילך פוחת והולך וב"ה אומרים יום ראשון מדליק אחת מכאן ואילך מוסיף והולך אמר עולא פליגי בה תרי אמוראי במערבא ר' יוסי בר אבין ור' יוסי בר זבידא חד אמר טעמא דב"ש כנגד ימים הנכנסין וטעמא דב"ה כנגד ימים היוצאין וחד אמר טעמא דב"ש כנגד פרי החג וטעמא דבית הלל דמעלין בקדש ואין מורידין

Our Sages taught: The mitzvah of Chanukkah is a [single] candle for [each] man and his household, and those who are scrupulous: A candle for each and every one, and the scrupulous among and the scrupulous among the scrupulous: Beit Shammai say: The first day he lights eight, from here going [forward], he goes on reducing, and Beit Hillel says: The first day he lights one, from here going [forward], he goes on adding. Ulla said: ... They argued about it - two Amoraim from the West [i.e., Eretz Yisrael]: Rabbi Yosi ben Avin and Rabbi Yosi ben Zevida. One said: the reasoning of Beit Shammai is: to correspond to the days which are entering,and the reasoning of Beit Hillel is: to correspond to the days which are going out; [the other] one said: the reasoning of Beit Shammai is: to correspond to the bulls [offered on Sukkot] and the reasoning of Beit Hillel is that [we] raise up in holiness and [we] do not lower.

נר איש וביתו - נר אחד בכל לילה ואיש וכל בני ביתו סגי להו בנר אחד:

One light for each night, it is sufficient for a man and his household to have one light...

והמהדרין - אחר המצות עושין נר אחד בכל לילה לכל אחד ואחד מבני הבית:

Those that chase after mitzvot hace one light each night for each member of the household...

והמהדרין מן המהדרין. נראה לר"י דב"ש וב"ה לא קיימי אלא אנר איש וביתו שכן יש יותר הידור דאיכא היכרא כשמוסיף והולך או מחסר שהוא כנגד ימים הנכנסים או היוצאים אבל אם עושה נר לכל אחד אפי' יוסיף מכאן ואילך ליכא היכרא שיסברו שכך יש בני אדם בבית:

It appears to Rabeinu Yitzchak that both he schools of Shammai and Hillel are only referring to to the one light per household approach(as opposed to a light for each member of the household opinion). In this case there is greater Hiddur when it is recognizable when one increases or decreases based on the number of days that are coming or going. However if one lights according to the a light for each member approach, even if one adds lights each night, it is unrecognizable, for the onlooker will think that it just corresponds to the number of people in the house.

(א) כמה נרות הוא מדליק בחנוכה. מצותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד בין שהיו אנשי הבית מרובין בין שלא היה בו אלא אדם אחד. והמהדר את המצוה מדליק נרות כמנין אנשי הבית נר לכל אחד ואחד בין אנשים בין נשים. והמהדר יותר על זה ועושה מצוה מן המובחר מדליק נר לכל אחד בלילה הראשון ומוסיף והולך בכל לילה ולילה נר אחד. (ב) כיצד הרי שהיו אנשי הבית עשרה. בלילה הראשון מדליק עשרה נרות ובליל שני עשרים ובליל שלישי שלשים עד שנמצא מדליק בליל שמיני שמונים נרות. (ג) מנהג פשוט בכל ערינו בספרד שיהיו כל אנשי הבית מדליקין נר אחד בלילה הראשון ומוסיפין והולכין נר בכל לילה עד שנמצא מדליק בליל שמיני שמנה נרות בין שהיו אנשי הבית מרובים בין שהיה אדם אחד.

Halacha 1

How many candles should one light on Chanukah? The mitzvah is that a single candle should be lit in each and everyhouse, regardless of whether there are many members of the household, or merely one person [lives] there.

A person who performs the mitzvah in a beautiful and conscientious manner should light candles for every member of the household, whether male or female.

A person who is even more conscientious in his performance of the mitzvah than this and observes the mitzvah in the most desirable manner should light candles for every member of his household, a candle for each individual, whether male or female, on the first night. On each subsequent night, he should add a candle [for each of the members of the household].

Halacha 2

What does the above imply? When there are ten members of a household, on the first night one lights ten candles, on the second night - twenty, on the third night - thirty, until on the eighth night, one lights eighty candles.

Halacha 3

It is common custom in all of our cities in Spain that a single candle is lit for all the members of the household on the first night. We proceed to add a new candle on each and every night, until on the eighth night eight candles are lit. [This practice is followed] regardless of whether there are many members of the household or only one man [is lighting candles].

(ב) כמה נרות מדליק? בלילה הראשון מדליק אחד, מכאן ואילך מוסיף והולך אחד בכל לילה, עד שבליל אחרון יהיו שמונה. ואפילו אם רבים בני הבית לא ידליקו יותר. הגה: ויש אומרים דכל אחד מבני הבית ידליק (רמב"ם), וכן המנהג פשוט. ויזהרו לתן כל אחד ואחד נרותיו במקום מיוחד כדי שיהא הכר כמה נרות מדליקין (מהר"א מפראג).

(2) How many lights should one kindle? On the first night, he kindles one [light]. From then on he continues to add one each night, until on the last night they are eight. And even if the household members are many, they should not kindle more. Rem"a: And some say that every one of the household members kindles (Maimonides) and such is the widespread custom. And they should take care to each place their lights in a unique place, so that it will be apparent how many lights they are kindling. (Abraham Kara of Prague)

ט"ז על שולחן ערוך אורח חיים הלכות חנוכה סימן תרעא סעיף ב

ובכאן יש חידוש במנהג שהספרדים נוהגין כתוס' כמ"ש ]ב"י[ והאשכנזים כרמב"ם וזה לא מצינו בשאר

מקומות

ערוך השלחן סימן תרנא, ח
ורבינו הרמ"א כתב כהרמב"ם ... ודקדק מפורש שכל אחד יתן במקום מיוחד דאנחנו מדליקין בבית,
ובכה"ג גם התוספות מודים, ונמצא דלא פליגי לדינא אלא שנשתנה לפי מצב מקום ההדלקה