Hardening Hearts

(א) וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ.

(1) And Hashem said unto Moshe: ‘Go in unto Pharaoh; for I have hardened his heart, and the heart of his servants, that I might show these My signs in the midst of them;

(ל) וְלֹא אָבָה סִיחֹן מֶלֶךְ חֶשְׁבּוֹן הַעֲבִרֵנוּ בּוֹ כִּי הִקְשָׁה ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת רוּחוֹ וְאִמֵּץ אֶת לְבָבוֹ לְמַעַן תִּתּוֹ בְיָדְךָ כַּיּוֹם הַזֶּה.

(30) But Sihon king of Heshbon would not let us pass by him; for Hashem thy God hardened his spirit, and made his heart obstinate, that He might deliver him into thy hand, as appeareth this day.

(כ) כִּי מֵאֵת ה' הָיְתָה לְחַזֵּק אֶת לִבָּם לִקְרַאת הַמִּלְחָמָה אֶת יִשְׂרָאֵל לְמַעַן הַחֲרִימָם לְבִלְתִּי הֱיוֹת לָהֶם תְּחִנָּה כִּי לְמַעַן הַשְׁמִידָם כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה.

(20) For it was of Hashem to harden their hearts, to come against Israel in battle, that they might be utterly destroyed, that they might have no favor, but that they might be destroyed, as Hashem commanded Moses.

אֱמֹר אֲלֵיהֶם חַי אָנִי נְאֻם אֲדֹנָי ה׳ אִם אֶחְפֹּץ בְּמוֹת הָרָשָׁע

כִּי אִם בְּשׁוּב רָשָׁע מִדַּרְכּוֹ וְחָיָה שׁוּבוּ שׁוּבוּ מִדַּרְכֵיכֶם הָרָעִים וְלָמָּה תָמוּתוּ בֵּית יִשְׂרָאֵל

QUESTIONS:

Q1) Does man always have free will?

Q2) Are there circumstances under which Hashem might choose to override this principle?

Q3) If yes, why might He elect to do so, and why would He punish a person who didn't have free choice?

Q4) If not, how are we to understand the "hardening of the hearts"

Paroh's Unique Case

  • Paroh's hardened heart is 1st and most famous

  • Stands out from all of the others 20 different pessukim.

3 Main Questions:

  • Who hardened Paroh's heart?

    • Hashem hardened Paroh's heart

    • Paroh hardened his own heart

    • it was hard on its own

  • Different verbs – The Torah uses three different verbs to describe the hardening of

    • חזק

    • כבד

    • קשה

  • Whose hearts were hardened?

    • Paroh's heart

    • Shemot 9:34 mentions Paroh and his servants, and

Shemot 14:17 refers simply to Egypt as a whole

Answer #1: Rambam: Their free will was taken away and they didn't deserve a chance to do teshuva.

רמב"ם הלכות תשובה ו':ג' ואפשר שיחטא אדם חטא גדול או חטאים רבים עד שיתן הדין לפני דיין האמת שיהא הפרעון מזה החוטא על חטאים אלו שעשה ברצונו ומדעתו שמונעין ממנו התשובה ואין מניחין לו רשות לשוב מרשעו כדי שימות ויאבד בחטאו שיעשה

Due to the nature and enormity of the sins these characters committed, punishment was a foregone conclusion from the very outset and would have been necessary even if those involved had elected to change their behavior and repent. Thus, disabling their free will did not cause them to sustain any additional penalties, but rather merely facilitated the punishment for their original sins.

Answer #2: Midrash Tanchuma: A person is only given so many times to do teshuva before it is taken away from them.

ויחזק לב פרעה בחמש מכות הראשונות אין כתיב בהן אלא ויחזק לב פרעה כיון שבאו חמש מכות ולא שלח, אמר הקדוש ברוך הוא מכאן ואילך אם רצה לשלוח איני מקבל שכך כתיב בחמש מכות האחרונות ויחזק ה' את לב פרעה

Paroh hardened his own heart during the first 5 plagues. The wording of the pessukim in the first five makkot describe it as, "And Paroh's heart was hardened", though it does not say Hashem was the one who hardened. It is implied that Paroh hardened his own heart. However, in the last 5 makkot, Hashem took away Paroh's ability to do teshuva since he had already missed the chance numerous times. This is why the pessukim describe it as, "And Hashem hardened his heart".

Answer #3: Hashem strengthened the sinners' resolve in order to counterbalance their overwhelming fear of punishment or death

ותשובת דבר זה הוא שהשב מיראה הוא על שני פנים, יש שב מיראת העונש המוטל עליו, כעבד שהוא מתחנן לפני אדוניו בעוד שמלקה אותו, וכשיקל האדון מעליו שבט אפו ישוב למרוד בו כאשר בתחלה, כמו שהיה הענין בפרעה, שבהיות המכה עליו היה אומר ה' הצדיק וגו' (שמות ט' כ"ז), וכשהיתה הרוחה חזר להכביד את לבו כבתחלה, וזה בלי ספק היה מורה שהתשובה הראשונה היתה על צד ההכרח מאימות מות נפלו עליו וגו' ושלא היה פעל בחיריי, ועל כן אין ראוי שתחשב לו לתשובה כלל.

Hashem can take away ones ability to do teshuva if He knows it may come from fear and not intellect. Naturally, Paroh would do teshuva immediatly when he saw the makkot. In order to make sure he was sincere, Hashem hardened his heart so that he could approach the situation with his own thoughts without fear of death.

Other Free Will Questions:

1) Muslim Extremists

2) Free will is subjective