Tattoos

(כח) וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם אֲנִי undefined.

(28) Ye shall not make any cuttings in your flesh for the dead, nor imprint any marks upon you: I am the LORD.

(ו) הכותב כתבת קעקע, כתב ולא קעקע, קעקע ולא כתב, אינו חיב, עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם.רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון אומר, אינו חיב עד שיכתוב שם השם, שנאמר (ויקרא יט) וכתבת קעקע לא תתנו בכם אני undefined.
(6) One who tatoos: If he writes without engraving, or he engraves without writing, he is not liable for lashes, until he writes and engraves with ink or pigment or anything that leaves an impression. Rebbi Shimon ben Yehudah said in the name of Rebbi Shimon [bar Yochai]: He is not liable until he writes a name [of idolatry] there. As it says (Vayikra 19): "Do not tatoo yourself, for I am G-d."
(ג) שיכתוב שם השם בגמרא מפרש דשם עבודה זרה קאמר. הכי מפרש לקרא, לא תתנו בכם שם עבודה זיה, כי אני ה' ולא תשתפו אחרים עמי. ואין הלכה כר' שמעון:
(ב) וכתבת קעקע. כתב המחקה ושקוע שאינו נמחק לעולם שמקעקעו במחט והוא משחיר לעולם: (ג) קעקע. לשון (במד' כה ד) והוקע אותם, (שמואל ב כא ו) והוקענום תוחבין עץ בארץ ותולין אותם עליהם ונמצאו מחקין ותחובין בקרקע, פורפויינ''ט בלע''ז [נעוץ] :

B. Writing that is inscribed deep and permanent, which can never be erased. One punctures with a needle and it will remain forever. C. The language of "he will hang them," implying the mark is permanent, like a pole stuck in the ground to hang people. Established by קע in both words. אבן שושן

deeper connection based on והוקע which means publication of a bad deed as an embarassing sign

(ב) וכתבת קעקע. יש אומרים שהוא דבק עם ושרט לנפש כי יש מי שירשום גופו בצורה הידועה באש על המת ויש עוד היום רושמים בנערותם בפניהם להיות נכרים. ומלת קעקע. כפולה כמו רוקע הארץ וצאצאיה והוא מגזרת והוקע אותם ועל דעת המתרגם גם היא מלה זרה גם הוא הנכון (ג) וכתבת קעקע. יש אומרים שהוא דבק עם ושרט לנפש כי יש מי שירשום גופו בצורה הידועה באש על המת ויש עוד היום רושמים בנערותם בפניהם להיות נכרים.

(יא) כתובת קעקע האמורה בתורה הוא שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה כחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים וזה היה מנהג העכו"ם שרושמין עצמן לעבודת כוכבים כלומר שהוא עבד מכור לה ומורשם לעבודתה ומעת שירשום באחד מדברים הרושמין אחר שישרוט באי זה מקום מן הגוף בין איש בין אשה לוקה כתב ולא רשם בצבע או שרשם בצבע ולא כתב בשריטה פטור עד שיכתוב ויקעקע שנאמר וכתובת קעקע בד"א בכותב אבל זה שכתבו בבשרו וקעקעו בו אינו חייב אלא אם כן סייע כדי שיעשה מעשה אבל אם לא עשה כלום אינו לוקה.

The practice of tattooing mentioned in the torah refers to puncturing one's flesh. and filling the puncture with ink. This was the practice of the gentiles, who would mark themselves for idol worship. By marking themselves, the gentiles would show servitude to the idol. Whether a man or woman, when a Jew marks himself with a tattoo he is punishable by lashes. However, if he punctured, but didn't mark, or marked without puncturing, he is not punishable because the phrase specifies both. Rambam switches the meanings of puncture and marking.

(א) כתובת קעקע היינו ששורט על בשרו וממלא מקום השריטה בחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים:

First you cut the flesh, and then you fill with ink, or other colouring materials

What is the shiur of a tattoo?

1. Rambam - שישרט על בשרו וימלא מקום השריטה - some recognizable mark?

2. sefer hachinuch - even one letter obligates lashes

3. Piskei Tosafot - כתובת קעקע שמסרט בשרו בסכין כעין אותיות - minimum or two letters(like writing on shabbos)

Non-permanent tattoos:

Whole shpeel about writing a get on a slaves hand, and whether that is okay or not, but it all boils down to the fact that they are not puncturing the skin AND marking, therefore there is no prohibition

Conversion with a tattoo?

7 mitzvot bnei noach