Jews & Tattoos

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם׃

(27) And God created man in His own image, in the image of God created He him; male and female created He them.

(טו) וַיֹּ֧אמֶר ל֣וֹ יְהוָ֗ה לָכֵן֙ כָּל־הֹרֵ֣ג קַ֔יִן שִׁבְעָתַ֖יִם יֻקָּ֑ם וַיָּ֨שֶׂם יְהוָ֤ה לְקַ֙יִן֙ א֔וֹת לְבִלְתִּ֥י הַכּוֹת־אֹת֖וֹ כָּל־מֹצְאֽוֹ׃

(15) And the LORD said to him, "Not so! If anyone kills Cain, vengeance shall be taken on him sevenfold." And the Lord put a mark on Cain, lest any who found him should attack him.

(ד) וַיֹּאמֶר יְהוָה אלו [אֵלָיו] עֲבֹר בְּתוֹךְ הָעִיר בְּתוֹךְ יְרוּשָׁלָ‍ִם וְהִתְוִיתָ תָּו עַל מִצְחוֹת הָאֲנָשִׁים הַנֶּאֱנָחִים וְהַנֶּאֱנָקִים עַל כָּל הַתּוֹעֵבוֹת הַנַּעֲשׂוֹת בְּתוֹכָהּ.

(4) And the LORD said unto him: ‘Go through the midst of the city, through the midst of Jerusalem, and set a mark upon the foreheads of the men that sigh and that cry for all the abominations that are done in the midst thereof.’

(ה) זֶה יֹאמַר לַיהוָה אָנִי וְזֶה יִקְרָא בְשֵׁם יַעֲקֹב וְזֶה יִכְתֹּב יָדוֹ לַיהוָה וּבְשֵׁם יִשְׂרָאֵל יְכַנֶּה.

(5) This one will say, 'I am the Lord's, Another will call on the name of Jacob, and another will write on his hand 'the Lord's', and name himself by the name of Israel.

(טז) הֵן עַל כַּפַּיִם חַקֹּתִיךְ חוֹמֹתַיִךְ נֶגְדִּי תָּמִיד.

(16) Behold, I have engraved you upon the palms of My hands; Thy walls are continually before Me.

(ב) דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.
(2) Speak unto all the congregation of the children of Israel, and say unto them: Ye shall be holy; for I the LORD your God am holy.

(כח) וְשֶׂרֶט לָנֶפֶשׁ לֹא תִתְּנוּ בִּבְשַׂרְכֶם וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם אֲנִי יְהוָה.

(28) Ye shall not make any cuttings in your flesh for the dead, nor imprint any marks upon you: I am the LORD.

(ו) הכותב כתבת קעקע, כתב ולא קעקע, קעקע ולא כתב, אינו חיב, עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול ובכל דבר שהוא רושם.רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון אומר, אינו חיב עד שיכתוב שם השם, שנאמר (ויקרא יט) וכתבת קעקע לא תתנו בכם אני ה'.

(6) If one writes ketovet ka'aka, [one is culpable]. If he wrote but did not incise [it into the skin], or incised [into the skin] but did not write, he is not culpable until he writes and incises [into the skin whether] with [black] ink, blue dye, or anything that leaves a mark. R. Shimon b. Yehudah, in the name of R. Shimon, says: "One is not culpable unless he writes [and incises] there the Name [of God]. For it is written 'You shall not incise writing on yourselves: I am the Lord,' (Lev 19:28)

הכותב כתובה קעקע בבשרו של חיברו – שניהם חייבים. במה דברים אמורים? בזמן שהיו שניהם מזידין. אבל אמ היו שניהם שוגגין שניהם פטורין. אחד שוגג ואחד מזיד שוגג פתור מזיד חייב. ואינו חייב עד שיכתוב ויקעקע בדיו ובכחול לעבודה זרה. קלפו באוזמול פטור. הרושם על עבדו שלא יברח פטור.

Tosefta Makkot 4:15

One who writes a ketovet ka'aka on the flesh of his fellow - the two of them are culpable. On what circumstances is this said? When the two of them do so deliberately. But, if the two of them were doing so inadvertently, then the two of them are exempt [from culpability]. [However, if] one does so inadvertently, and the other deliberately, [then] the one who did so inadvertently is exempt [from culpability, while] the one who did so deliberately is culpable. He is not culpable until he writes and incises with [black] ink or blue dye for the purposes of idolatry. [If he only] scraped him with a cutting tool, he is exempt. He who marks his slave so he will not flee is exempt [from culpability].