טבא חדא פלפלתא חריפתא ממלי צני קרי
DM
ByDan M

תניא ר' אליעזר אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר (אסתר ו, ו) ויאמר המן בלבו ר' עקיבא אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר (אסתר ב, טו) ותהי אסתר נשאת חן בעיני כל רואיה ר"מ אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר (אסתר ב, כב) ויודע הדבר למרדכי רבי יוסי בן דורמסקית אומר אסתר ברוח הקודש נאמרה שנאמר (אסתר ט, י) ובבזה לא שלחו את ידם אמר שמואל אי הואי התם הוה אמינא מלתא דעדיפא מכולהו שנאמר קימו וקבלו קימו למעלה מה שקיבלו למטה אמר רבא לכולהו אית להו פירכא לבר מדשמואל דלית ליה פירכא דרבי אליעזר סברא הוא דלא הוה איניש דחשיב למלכא כוותיה והאי כי קא מפיש טובא ואמר אדעתיה דנפשיה קאמר דר"ע דלמא כר' אלעזר דאמר מלמד שכל אחד ואחד נדמתה לו כאומתו והא דרבי מאיר דלמא כרבי חייא בר אבא דאמר בגתן ותרש שני טרשיים היו והא דרבי יוסי בן דורמסקית דלמא פריסתקי שדור דשמואל ודאי לית ליה פירכא אמר רבינא היינו דאמרי אינשי טבא חדא פלפלתא חריפתא ממלי צני קרי

מניין לפקוח נפש שדוחה את השבת ,נענה ר' ישמעאל ואמר ,(שמות כב, א) אם במחתרת ימצא הגנב ,ומה זה שספק על ממון בא ספק על נפשות בא ושפיכות דמים מטמא את הארץ וגורם לשכינה שתסתלק מישראל ניתן להצילו בנפשו ק"ו לפקוח נפש שדוחה את השבת ,נענה ר"ע ואמר ,(שמות כא, יד) וכי יזיד איש על רעהו וגו' מעם מזבחי תקחנו למות ,מעם מזבחי ולא מעל מזבחי ,ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן ,לא שנו אלא להמית אבל להחיות אפילו מעל מזבחי ,ומה זה שספק יש ממש בדבריו ספק אין ממש בדבריו ועבודה דוחה שבת קל וחומר לפקוח נפש שדוחה את השבת ,נענה רבי אלעזר ואמר ,ומה מילה שהיא אחד ממאתים וארבעים ושמונה איברים שבאדם דוחה את השבת קל וחומר לכל גופו שדוחה את השבת ,רבי יוסי בר' יהודה אומר ,(שמות לא, יג) את שבתותי תשמורו יכול לכל ת"ל אך חלק ,רבי יונתן בן יוסף אומר ,(שמות לא, יד) כי קודש היא לכם היא מסורה בידכם ולא אתם מסורים בידה ,ר' שמעון בן מנסיא אומר (שמות לא, טז) ,ושמרו בני ישראל את השבת אמרה תורה ,חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה ,א"ר יהודה אמר שמואל ,אי הואי התם הוה אמינא ,דידי עדיפא מדידהו (ויקרא יח, ה) וחי בהם ולא שימות בהם ,אמר רבא ,לכולהו אית להו פירכא בר מדשמואל דלית ליה פירכא ,דר' ישמעאל דילמא כדרבא דאמר רבא ,מאי טעמא דמחתרת חזקה אין אדם מעמיד עצמו על ממונו והאי מידע ידע דקאי לאפיה ואמר ,אי קאי לאפאי קטילנא ליה והתורה אמרה ,בא להרגך השכם להרגו ,ואשכחן ודאי ספק מנלן ,דר' עקיבא נמי דילמא כדאביי ,דאמר אביי ,מסרינן ליה זוגא דרבנן לידע אם ממש בדבריו ,ואשכחן ודאי ספק מנא לן ,וכולהו אשכחן ודאי ספק מנא לן ,ודשמואל ודאי לית ליה פירכא ,אמר רבינא ואיתימא רב נחמן בר יצחק ,טבא חדא פלפלתא חריפא ממלא צנא דקרי

מתני' היתר נדרים פורחין באויר ואין להם על מה שיסמכו גמ' תניא רבי אליעזר אומר יש להם על מה שיסמכו שנאמר (ויקרא כז, ב) כי יפליא (במדבר ו, ב) כי יפליא שתי פעמים אחת הפלאה לאיסור ואחת הפלאה להיתר רבי יהושע אומר יש להם על מה שיסמכו שנאמר (תהלים צה, יא) אשר נשבעתי באפי באפי נשבעתי וחזרתי בי ר' יצחק אומר יש להם על מה שיסמכו שנאמר (שמות לה, ה) כל נדיב לבו חנניה בן אחי רבי יהושע אומר יש להם על מה שיסמכו שנאמר (תהלים קיט, קו) נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך אמר רב יהודה אמר שמואל אי הואי התם אמרי להו דידי עדיפא מדידכו שנאמר (במדבר ל, ג) לא יחל דברו הוא אינו מוחל אבל אחרים מוחלין לו אמר רבא לכולהו אית להו פירכא לבר מדשמואל דלית ליה פירכא דאי מדר' אליעזר דלמא כדרבי יהודה שאמר משום ר' טרפון דתניא רבי יהודה אומר משום רבי טרפון לעולם אין אחד מהם נזיר שלא ניתנה נזירות אלא להפלאה אי מדר' יהושע דלמא הכי קאמר באפי נשבעתי ולא הדרנא בי אי מדרבי יצחק דלמא לאפוקי מדשמואל דאמר שמואל גמר בלבו צריך שיוציא בשפתיו והא קמ"ל דאע"ג דלא הוציא בשפתיו אי מדחנניה בן אחי רבי יהושע דלמא כרב גידל אמר רב דאמר רב גידל אמר רב מנין שנשבעין לקיים את המצוה שנאמר נשבעתי ואקיימה לשמור משפטי צדקך אלא דשמואל לית ליה פירכא אמר רבא ואיתימא רב נחמן בר יצחק היינו דאמרי אינשי טבא חדא פלפלתא חריפתא ממלי צנא דקרי:

MISHNAH. [The laws of] permitting [i.e. dissolving] vows are flying in the air, and there is nothing they can lean on.

GEMARA. R. Eliezer says, [Laws of permitting vows] have something to lean on! For it is said, (Leviticus 27:2) "When he shall make a separating vow," (Numbers 6:2) "When he shall make a separating vow," twice. One is a separation to forbid, and one is to permit. R. Yehoshua says, [Laws of permitting vows] have something to lean on! For it is said, (Psalms 95:11) "Which I swore in My wrath." In my wrath I swore, and [after I "calmed down"] I relented. [Implying He swore in wrath, and regretted it and undid the vow.] R. Yitzchak says, [Laws of permitting vows] have something to lean on! For it is said, (Exodus 35:5) "Whoever is of a willing heart." [Implying if he becomes unwilling, he may undo his vow]. Chananiah, nephew of R. Yehoshua, says, [Laws of permitting vows] have something to lean on! For it is said, (Psalms 119:106) "I have sworn an oath and confirmed it, to keep your righteous rules." [Implying had He not upheld it, He could have undid the vow.] R. Yehudah said in the name of R. Shmuel, If I had been there, I would have said to them, Mine is much better than yours, for it is said, (Numbers 30:3) "He shall not break his word." He cannot break it, but others can break it for him." Rava said, There is an objection to all of them except Shmuel's, which has no objection to it. For if [the source for permitting vows is] R. Eliezer's, perhaps the [verse are to be read] like that of R. Yehudah, who said in the name of R. Tarfon, For it was taught in a Baraita, R. Yehudah says in the name of R. Tarfon, [In a case where two people make a bet where the loser must become a Nazir] really neither of them is a Nazirite, for the state of a Nazirite is only given to one who makes a separating vow [clearly, without conditions. And he interprets the repititious verses thusly]. If [the source for permitting vows is] R. Yehoshua's, perhaps the meaning is this, "I swore in my wrath," and I will not relent [even when I "calm down." Thus, this is not a proof for the permitting of vows]. If [the source for permitting vows is] R. Yitzchak's, perhaps [that verse is] to exclude that of Shmuel, for Shmuel said, One who decides in his heart, he must utter it with his lips. And [this verse] is coming to teach us that even if he had not uttered it with his lips [it would take effect. This this is not a proof for the permitting of vows.]. If [the source for permitting vows is] Chananiah, nephew of R. Yehoshua, perhaps it is as R. Gidel said in the name of Rav. For R. Gidel said in the name of Rav, What is the source that it is a mitzvah to fulfill an oath? As it is said, (Psalms 119:106) "I have sworn an oath and confirmed it, to keep your righteous rules." [Thus this is not a source for permitting vows.] But Shmuel's [source] has no [opening for] objection. Rava, and some say R. Nachman bar Yitzchak said, This is what people say, Better is one grain of pepper than a basket full of dates.