Unit III: Succah A Structure of Protection or Vulnerability?
(מב) בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת.
(42) Ye shall dwell in booths seven days; all that are home-born in Israel shall dwell in booths;
(א) מצות ישיבת סכה - מצות סכה, שנצטוינו לשבת בסכה שבעת ימים, שנאמר (ויקרא כג מב) בסכות תשבו שבעת ימים, ויום ראשון הוא יום חמשה עשר בתשרי.
(1) The commandment to sit in the Sukka - The command of the Sukka, that we were commanded to sit in the Sukka for seven days, as it is written, "In huts shall you sit for seven days" (Lev. 23:42). The first day [of these seven] is the 15th of Tishrei.
(ב) משרשי המצוה. מה שמפרש בכתוב, למען נזכר הנסים הגדולים שעשה האל ברוך הוא לאבותינו במדבר בצאתם ממצרים שסככם מענני כבוד שלא יזיק להם השמש ביום וקרח בלילה. ויש שפרשו (סוכה יא, ב), שסכות ממש עשו בני ישראל במדבר, ומתוך זכירת נפלאותיו שעשה עמנו ועם אבותינו נזהר במצותיו ברוך הוא, ונהיה ראויים לקבלת הטובה מאתו, וזהו חפצו ברוך הוא שחפץ להיטיב.
(2) From the root of the mitzvah: What is explicit in the verse, to recall the great miracles that HaShem performed for our forefathers in the wilderness as they left Egypt. He covered them in the Clouds of Glory so that the sun would not harm them during the day, or the ice at night. Some explain (Talmud, Sukka 11b) that the Israelites made physical huts in the wilderness. Through recalling His wonders that he did for us and our forefathers we will be careful with His commandments, and we will be worthy of receiving Good from Him. That is always His wish, to do good.
(ה) ונוהגת בכל מקום ובכל זמן בזכרים אבל לא בנקבות, והעובר על זה ולא אכל אכילה של פת בסכה, או שלא ישן בה ואפילו שנת עראי, והוא שלא יהיה חולה או מצטער או פטור מחמת הדברים שאמרנו בטל עשה זה, וכבר כתבתי למעלה (מצוה ו'), שבית דין כופין על בטול עשה. ולילה הראשון חיב כל אדם מדאוריתא לאכל בה כזית פח לכל הפחות שאר הימים רשות, שאם רצה לאכל חוץ מן הסכה אוכל, ובלבד שלא יאכל אכילת קבע של פת אלא בסכה, וחסידים הראשונים לא היו אוכלין שום דבר כי אם בסכה (סוכה כו ב).
(5) The mitvah applies in all places and all times to men, but not to women. One who transgressed and did not eat bread in the Sukkah, or he did not sleep in the Sukkah (even if it was a nap), under such conditions that he is not sick or suffering or exempt for the reasons we have said, has failed ot fulfill this positive commandment. I already wrote above (Sefer HaChinukh : Mitzvah 6) that the court may coerce fulfillment of positive commandments. On the first night every man is biblically obligated to eat at least an olive's worth of bread, an on the other days it is voluntary;if a man wished to eat outside of the Sukka he may do so, so long as he eats his bread meals in the Sukka. The pious ones of old would not eat anything unless they were in the Sukka. (Talmud, Sukkah 26b)
אע"פ שאמרו אין אדם יוצא ידי חובתו ביום טוב הראשון בלולבו של חבירו אבל יוצא ידי חובתו בסוכתו של חבירו דכתיב (ויקרא כג, מב) כל האזרח בישראל ישבו בסוכות מלמד שכל ישראל ראוים לישב בסוכה אחת