Notes for bava metzia daf 41 /בבא מציעא דף מ"א - דף עזר

(ט) המפקיד חבית אצל חבירו ולא יחדו לה הבעלים מקום וטלטלה ונשברה. אם מתוך ידו נשברה לצרכו חייב. לצרכה פטור. אם משהניחה נשברה בין לצרכו בין לצרכה פטור. יחדו לה הבעלים מקום וטלטלה ונשברה בין מתוך ידו ובין משהניחה לצרכו חייב לצרכה פטור:

(9) The one deposits a cask with his neighbor, and the owners do not assign a place [for it] and he moved it and it broke. If it was broken [while] it was in his hand [and it was] for his own need, he is liable; but [if it was] for the need of [the cask], he is exempt. If it broke, from when he placed it, either for his own need or for its need, he is exempt. [If] the owners assigned a place [for it] and he moved it and it broke, whether [it was] in his hand or from when he placed it, [if the move] was for his own need, he is liable, if it was for its need, he is exempt.

הדף עזר - מתחיל מהמשנה בדף מ' עד סוף דף מ"א

The notes on this page relate to the last mishna on daf 40 until the end of daf 41

בבא מציעא דף מ:-מא

שומרים חייב ב-

שומר חינם

שכר

שוכר

שואל

פשיעה

גניבה ואבידה

גניבה ואבידה

הכל חוץ ממת מחמת מלאכה

משנה חבית

רישא: לא יחדו

טלטלה ונשברה בתוך ידו

הניחה

לצורכו

חייב

פטור

צורכה

פטור

פטור

סיפא: יחדו

לצורכו

חייב

חייב

צורכה

פטור

פטור

אם יחדו או לא יחדו מקום

רבי ישמעאל

רישא

סיפא

שליחות יד

לא צריך דעת בעלים

אם החזיר למקום בטוח- פטור -כי עכשיו אתה לא גנב

גזלן – דמחזיר למקום שלא יחדו נשאר גזלן

רבי יוחנן: במשנה החזיר למקום שיחדו -אז לא מקבל דעות למטה

רבי עקיבא

צריך דעת בעלים

כופר לו שמירה –אתה גנב עד הודעה לבעל הבית.

ר' יעקב בר אבא

גזלן -
Wants to steal - takes part – considered thief of part and not of whole

צריך חיסרון

caused loss

אז זה לא מצב של משנתנו כי אין חיסרון

ר' נתן בר אבא

שליחות יד – סוג של גזלהEven though wants to misappropriate part -is considered thief of the whole item כי כתוב טלטלה

לא צריך חיסרון

ר' ששת

שואל שלא מדעת = גזלן

צריך חיסרון

רב

צריך חיסרון

לוי

לא צריך חיסרון

מאי טעמא דלוי: שולח יד 2 פסוקים

שומר חינם

שומר שכר

רבי יוסי בן נהוראי

ללמוד שולח יד

מוסיף כאן ללמד ששולח יד לא צריך חיסרון כיאפשר ללמוד מקל וחומר

לא צריך חיסרון

רבי יוחנן

משלם כפל כשמשקר שגנב

לא משלם כפל. הוא משלם לגניבה כל פעם. לא יכול ללמוד משומר חינם

צריך חיסרון

רבא – שליחות יד משואל

אין צריך חיסרון

דיו. לא כשואל בהלכה שבעליו עמו

לא צריך חיסרון

גמרא

דיו

רק בשבועה חייב כפל

צריך חיסרון