Why Make Blessings?

מתניתין: כיצד מברכין על הפירות? על פירות האילן הוא אומר: בורא פרי העץ, חוץ מן היין, שעל היין הוא אומר: בורא פרי הגפן. ועל פירות הארץ הוא אומר: בורא פרי האדמה, חוץ מן הפת, שעל הפת הוא אומר: המוציא לחם מן הארץ. ועל הירקות הוא אומר: בורא פרי האדמה. רבי יהודה אומר: בורא מיני דשאים.

גמרא: מנא ה"מ?

דתנו רבנן: (ויקרא יט, כד) קדש הלולים לה'. מלמד שטעונים ברכה לפניהם ולאחריהם. מכאן אמר ר"ע אסור לאדם שיטעום כלום קודם שיברך.

ת"ר אסור לו לאדם שיהנה מן העוה"ז בלא ברכה וכל הנהנה מן העוה"ז בלא ברכה מעל

Mishnah: What blessings are said over fruit? Over fruit of the tree, one says: “Who creates the fruit of the tree,” except for wine, over which one says, “Who creates the fruit of the vine. Over that which grows from the ground, one says: “Who creates the fruit of the ground,” except over bread, for which one says, “Who brings forth bread from the earth.” Over vegetables, one says: “Who creates the fruit of the ground.” Rabbi Judah says: Who creates diverse kinds of herbs.

Gemara: What’s the source for this?

As our Rabbis have taught: “The fruit thereof shall be holy, for giving praise to the Lord.”(Leviticus 19:24) This teaches that they require a blessing both before and after partaking of them. Based on this, R. Akiva said: A man is forbidden to taste anything before saying a blessing over it.

...Our Rabbis have taught: It is forbidden to a person to enjoy anything of this world without a blessing, and if anyone enjoys anything of this world without a blessing, he commits me’ilah (improper use of a sanctified item). [Another translation: "One embezzles from God when one makes use of this world without uttering a blessing.”]

רב קוק, אין עיה ברכות לה

אמנם יש עוד לדעת שכל ההנאות שבעולם לא ימלאו את תעודתן כ"א בהיותן משמשות לההנאה המאושרה המוסרית, שהיא דעת א-לקים בארץ. א"כ הנהנה בלא ברכה ומשתמש בהן רק לתעודת הנאתו החמרית, הוא מחליף את תעודת מציאותן, דומה ממש לנהנה מקדשי שמים, שהם עומדים להשלים את האדם בהשלמותו המעולה העליונה הרוחנית והוא משפיל ערכם להשתמש בהם להנאות חומריות, שמעל ומשנה תעודתם, ואין מעילה אלא שינוי....

Rav Kook, Commentary on Tractate Berakhot

One must understand that all of the enjoyments in the world have not actualized their identities unless they are used for the type of enjoyment that leads to ethical happiness, which is the knowledge of God. Therefore, one who benefits from the world without making a blessing and uses these things solely for the purpose of physical enjoyment is changing the identity of these things. It is actually parallel to using that which is consecrated to God, because those are things which are poised to help a person achieve spiritual completion, and instead one is minimizing their value and using them for physical pleasure, by misappropriating them and changing their identity. The sin of me’ilah is fundamentally that of making a change...