מסכת אבות ואתגר שרשרת המסירה, מאת ד"ר אורן יהי-שלום, רב חילוני. מכון הגות.

ידועה הפתיחה של מסכת אבות "משה קיבל תורה מסיני..."

נקיים דיון קצר בעניין, כפתיח לעיון מרחיב יותר במשנה.

[מוזמנים להצטרף לקהילת מכון הגות, ולקבל חומרים ישירות לאימייל. ]

נקרא תחילה את פתיחת המסכת:

(א) משֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי, וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הֵם אָמְרוּ שְׁלשָׁה דְבָרִים, הֱווּ מְתוּנִים בַּדִּין, וְהַעֲמִידוּ תַלְמִידִים הַרְבֵּה, וַעֲשׂוּ סְיָג לַתּוֹרָה:

(ב) שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הוּא הָיָה אוֹמֵר, עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים:

(ג) אַנְטִיגְנוֹס אִישׁ סוֹכוֹ קִבֵּל מִשִּׁמְעוֹן הַצַּדִּיק. הוּא הָיָה אוֹמֵר, אַל תִּהְיוּ כַעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, אֶלָּא הֱווּ כַעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב שֶׁלֹּא עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, וִיהִי מוֹרָא שָׁמַיִם עֲלֵיכֶם:


(1) Moses received the Torah at Sinai and transmitted it to Joshua, Joshua to the elders, and the elders to the prophets, and the prophets to the Men of the Great Assembly. They said three things: Be patient in [the administration of] justice, raise many disciples and make a fence round the Torah.

(2) Shimon the Righteous was one of the last of the men of the great assembly. He used to say: the world stands upon three things: the Torah, the Temple service, and the practice of acts of piety.

(3) Antigonus a man of Socho received [the oral tradition] from Shimon the Righteous. He used to say: do not be like servants who serve the master in the expectation of receiving a reward, but be like servants who serve the master without the expectation of receiving a reward, and let the fear of Heaven be upon you.

(4) Yose ben Yoezer (a man) of Zeredah and Yose ben Yohanan [a man] of Jerusalem received [the oral tradition] from them [i.e. Shimon the Righteous and Antigonus]. Yose ben Yoezer used to say: let thy house be a house of meeting for the Sages and sit in the very dust of their feet, and drink in their words with thirst.

(5) Yose ben Yochanan (a man) of Jerusalem used to say: Let thy house be wide open, and let the poor be members of thy household. Engage not in too much conversation with women. They said this with regard to one’s own wife, how much more [does the rule apply] with regard to another man’s wife. From here the Sages said: as long as a man engages in too much conversation with women, he causes evil to himself, he neglects the study of the Torah, and in the end he will inherit gehinnom.

(6) Joshua ben Perahiah and Nittai the Arbelite received [the oral tradition] from them. Joshua ben Perahiah used to say: appoint for thyself a teacher, and acquire for thyself a companion and judge all men with the scale weighted in his favor.

ברוך שפינוזה, בספרו "מאמר תיאולוגי מדיני" עמד על כך כי הרעיון של קבלת תורה כולה משמים, הוא רעיון פרושי. אין לו תימוכין במקרא עצמו - המתייחס למעמד הר סיני או בריתות שונות, והמילה "תורה" - בתורה, פירושה קובץ (כלשהו - יש רבים כאלה) של הוראות, ואינה מכוונת לספר תורה.

ובכל זאת, מדוע נפתחת מסכת אבות דווקא כך?

בואו נעמוד על הפסוק הראשון של הפרק - מי חסר בשושלת המסירה?

על פניו שושלת המסירה עוברת דרך הנביאים ומתעלמת מכוהנים וזרמים כוהניים בולטים במיוחד בתקופה בה נכתבים הדברים.

במה דוגלים אנשי הכנסת הגדולה?

מתינות בדין, לימוד תלמידים (בית מדרש) ועשיית סייג לתורה: שלושה מרכיבים אלה הם המאפיינים של זרם הפרושים עצמם, אשר בתקופה הלניסטית מאמצים דפוסי תרבות ופירוש חדשים (לרבות הנהגה חדשה סביב בית המדרש) וזאת בניגוד להלך הרוח של האוחזים בבית המקדש- הכוהנים והזרמים הקשורים בהם (צדוקים, בייתוסים ואחרים).


וכך מומלץ להמשיך וללמוד גם את דברי החכמים במסכת, והפרשנים לדבריהם, אך גם את ההקשר החברתי בו נכתבים הדברים. נקודת מבטם של הפרושים.

ומכאן לשוב לשאלה הראשונה:

מה מטרת איזכור שרשרת המסירה באופן הזה?

ולשאלות נלוות:

מה מעמדם הייחודי של הנביאים בשרשרת המסירה?

האם נוכל לשרטט שרשרת מסירה נוספות ?

מוזמנים להכיר הרצאות, סרטונים וחומרים טובים נוספים
לשיח יהודי חילוני - באתר הגות.