Talmud Applied

Opportunity - Financially

הגהות אשר"י

גם על בגד לארוג אם שכרוהו בשעה שרגילין לקנותו ביקר ויהיה הפסד לבעלים אם לא יגמרוהו עכשיו כי אחר זמן הוא בזול הרבה יותר מעכשיו הוי נמי דבר האבד

Hagahos Ashr"i

Also, if he hired someone to weave a garment during peak season and it will be a loss for the owner if it is not finished, because later it will be worth much less.

It is also considered a loss.

Teacher - Time

רבינו מאיר מרוטנבורג

מלמד החוזר בו ומורד בבעל הבית ואינו רוצה לגמור מלאכתו...רבינו מאיר אומר דהלכה למעשה דדבר האבד הוא.

Rabbeinu Meir M'Roternburg

A teacher who quits and rebels against his employer, not wanting to finish his job...Rabbinu Meir rules that it is considered a loss.

רבינו משה איסרלישׂ 1530-1572

ומלמד החוזר בו מקרי דבר האבוד

A teacher who backs out is considered 'immediate loss'.

Incomparable teacher

(א) תַּלְמִיד שֶׁגָּלָה לְעָרֵי מִקְלָט מַגְלִין רַבּוֹ עִמּוֹ שֶׁנֶּאֱמַר וָחָי עֲשֵׂה לוֹ כְּדֵי שֶׁיִּחְיֶה וְחַיֵּי בַּעֲלֵי חָכְמָה וּמְבַקְּשֶׁיהָ בְּלֹא תַּלְמוּד תּוֹרָה כְּמִיתָה חֲשׁוּבִין.

A scholar who is exiled to a city of refuge, his teacher is exiled with him, as it says, "[And he shall flee to one of these cities] and live". Give him [his teacher] in order that he may live and a scholar must have his teacher because without Torah study, one is thought to be dead.

נמוקי יוסף

ואף על פי שיש בעיר מקלט רב אחר שילמדנו אפ"ה אותו שרגיל עמו עדיף טפי לפי שלא מן הכל אדם זוכה ללמוד

Nimukei Yosef

Even if there is another teacher in the city of refuge, nevertheless, the teacher that he is accustomed to is more important, because a person does not merit to learn from everyone.

(יד) מֻתָּר לְכֹהֵן לְהִטַּמֵּא בְּבֵית הַפְּרָס אוֹ בְּחוּצָה לָאָרֶץ לִדְבַר מִצְוָה בִּזְמַן שֶׁאֵין שָׁם דֶּרֶךְ אֶלָּא הִיא. כְּגוֹן שֶׁהָלַךְ לִשָּׂא אִשָּׁה אוֹ לִלְמֹד תּוֹרָה. אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ שָׁם מִי שֶׁיְּלַמְּדֶנּוּ בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לֹא מִן הַכּל אָדָם זוֹכֶה לִלְמֹד.

It is permissible for a priest to become impure through walking through a beit hapras or the diaspora for the sake of a mitzvah, when there is no way other than that, e.g., he went to marry or to study Torah. Even though there is someone who could teach him in Eretz Yisrael, he is permitted to leave, because a person does not merit to learn from every colleague.

Half a Job that No One Can Finish

רבינו מאיר מרוטנבורג 1220-1298

הוא הדין לסופר דהרבה מזיק לספר שהוא משתי כתיבות והוה ליה כדבר האבד

Rabbeinu Meir M'Roternbg 1220-1298

The same ruling applies to a Sofer (scribe) [who quits in the middle of a job] because much damage is caused to a book when it is written by different people, and it is considered a loss.

רבינו משה איסרלישׂ 1530-1572

וכן סופר המקבל לכתוב ספר אחד וחוזר בו מקרי דבר האבוד

The same applies to a scribe who accepted to write a book and backed out in the middle, is considered 'immediate loss'.

Servant

תרומת הדשן

ובעל הבית שהוא עשיר השוכר משרת או משרתת ורוצים לחזור באמצע הזמן נראה דמקרי נמי דבר האבוד,

כיון דדרכו ורגיל הוא לשכור משרתים ולא הורגלו לא הוא ולא אשתו לעשות מלאכתם וצרכיהם על ידי עצמן, כמה דברים ועניינם יתקלקלו ויפסד אם אין לו משרתים.... מכל מקום דבר זה צריך עיון

Terumas Hadeshen

An employer who is rich and hires a servant or a maid and the employee wants to quit mid-contract, seemingly, it is also considered a loss.

Since he is used to hiring workers, and neither him nor his wife are accustomed to this labor and many things will get ruined or lost if he does not have hired help...nevertheless, this needs thought.

רבינו משה איסרלישׂ 1530-1572

משרתת או עבד של בעה"ב מקרי דבר האבוד דב"ה לא יכול לעשות מלאכה בעצמו וע"י זה נאבד שלו

A maid or a servant of the employer considered an immediate loss since the employer is not able to do the work himself, therefore he suffers a loss

Oath to Neglect a Mitzvah or to Harm Another

כָּל הַנִּשְׁבָּע לְבַטֵּל אֶת הַמִּצְוָה וְלֹא בִּטֵּל פָּטוּר מִשְּׁבוּעַת בִּטּוּי וְלוֹקֶה מִשּׁוּם שְׁבוּעַת שָׁוְא וְעוֹשֶׂה הַמִּצְוָה שֶׁנִּשְׁבַּע לְבַטְּלָהּ:

(טו) כֵּיצַד. כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה סֻכָּה וְשֶׁלֹּא יִלְבַּשׁ תְּפִלִּין וְשֶׁלֹּא יִתֵּן צְדָקָה. וְכֵן הַנִּשְׁבָּע לַחֲבֵרוֹ שֶׁלֹּא אָעִיד לְךָ עֵדוּת זוֹ שֶׁאֲנִי יוֹדְעָהּ אוֹ שֶׁלֹּא אָעִיד לְךָ אִם אֵדַע לְךָ עֵדוּת הֲרֵי זֶה לוֹקֶה מִשּׁוּם שְׁבוּעַת שָׁוְא מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְצֻוֶּה לְהָעִיד.....כָּל הַנִּשְׁבָּע לְהָרַע לַאֲחֵרִים פָּטוּר מִשְּׁבוּעַת בִּטּוּי כְּגוֹן שֶׁנִּשְׁבַּע שֶׁיַּכֶּה אֶת פְּלוֹנִי אוֹ יְקַלְּלֶנּוּ אוֹ יִגְזל מָמוֹנוֹ אוֹ יִמְסְרֶנּוּ בְּיַד אַנָּס מִפְּנֵי שֶׁהוּא מְצֻוֶּה שֶׁלֹּא לַעֲשׂוֹת. וְיֵרָאֶה לִי שֶׁהוּא לוֹקֶה מִשּׁוּם שְׁבוּעַת שָׁוְא:

Whenever one takes an oath to neglect a mitzvah and does not neglect it, he is exempt for [violating] a sh'vuat bitui. He is, however, liable for lashes for taking an oath in vain. He should perform the mitzvah that he took an oath to neglect.

(15) What is implied? For example, a person took an oath that he would not make a sukkah, he would not put on tefillin, he would not give charity, he is liable for lashes for taking an oath in vain. Similarly, [one is liable] if he takes an oath for a colleague that he will not give testimony that he knows or that he will not testify if he will know testimony, for he is commanded to testify.....Anyone who takes an oath to harm another person is exempt from a sh'vuat bitui, e.g., he takes an oath to strike so-and-so, to curse him, steal his money, or deliver him to the control of a man of force. [The rationale is that] he is commanded not to do [these things]. It appears to me that he is liable for lashes for taking an oath in vain.