עמוד א
קושייה א
אמר רבה: דָּבָר כלי (אף על פי) שֶׁעיקר מְּלַאכְתּוֹ לְאִיסּוּר, אם מטלטל לְצוֹרֶךְ גּוּפוֹ לעשות מלאכה המותרת בשבת בעזרתו — מוּתָּר לטלטלו.
אֵיתִיבֵיהּ מקשה אַבָּיֵי לְרַבָּה מברייתא:
1. מְדוֹכָה מכתשת, אִם יֵשׁ בָּהּ שׁוּם — מְטַלְטְלִין אוֹתָהּ, וְאִם לָאו — אֵין מְטַלְטְלִין אוֹתָהּ.
2. אֲמַר לֵיהּ רבה לאביי: הָא מַנִּי מי שנה ברייתא זו? — רַבִּי נְחֶמְיָה הִיא, דְּאָמַר: אֵין כְּלִי נִיטָּל אֶלָּא לְצוֹרֶךְ תַּשְׁמִישׁוֹ.
לא מובן תירוצו של רבה. ניתן לשנות את הברייתא(1) כך:
א. "אין כלי ניטל אלא לצורך תשמישו המותר בשבת"
או כך:
ב. "אין כלי ניטל אלא לצורך תשמישו בין מותר ובין אסור בשבת"
והייתי מקשה כך:
א. הרי לנו המדוכה, שכל שימוש אפשרי עימה הוא מלאכה אסורה ורבי נחמיה בכל זאת מתיר לטלטלה בשבת!
ב. הייתי אומר שאני מטלטל המדוכה ללא שום בתוכה, בכדי שאוכל לשים בתוכה שום בכדי שלא יתקלקל בחוץ.
ב1. והנה סוף סוף נטלתי הכלי לצורך תשמישו (השום במקרה שלנו).ֿ
שמותר ע"פ רבי נחמיה
ב2. אך בכל זאת עברתי על הברייתא: "אִם יֵשׁ בָּהּ שׁוּם — מְטַלְטְלִין אוֹתָהּ, וְאִם לָאו — אֵין מְטַלְטְלִין אוֹתָהּ". שאסור ע"פ הברייתא
לכן בכל זאת לא מובן לי כיצד אומר רבה שרבי נחמיה אמר הברייתא.
קושייה ב
בהמשך לקושייה הקודמת, המשיך אביי להקשות על רבה.
אֵיתִיבֵיהּ: שנאמר במשנה: בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: אֵין נוֹטְלִין אֶת הָעֱלִי (כף מעץ עב שחותכים איתו את הבשר) לְקַצֵּב עָלָיו בָּשָׂר בשבת. וּבֵית הִלֵּל מַתִּירִין. ונאמר בגמרא: וְכולם מסכימים שָׁוִין שֶׁאִם קִצֵּב עָלָיו בָּשָׂר שֶׁאָסוּר לְטַלְטְלוֹ!
ומכאן הוכחה, לכאורה, שכלי שמלאכתו לאיסור (העלי במקרה שלנו), אסור לטלטלו גם עבור מלאכת היתר. ולא כדברי רבה הטוען שכלי שמלאכתו לאיסור, אם מטלטלו למאכת היתר - מותר.
המקור לזה נמצא במסכת ביצה:
1. תְנִי׳ משנה: בֵּית שַׁמַּאי אוֹמְרִים: אֵין נוֹטְלִים אֶת הָעֱלִי לְקַצֵּב עָלָיו בָּשָׂר, וּבֵית הִלֵּל מַתִּירִין. ...
2. גְּמָ׳ גמרא: תָּנָא: וְשָׁוִין שֶׁאִם קִצֵּב עָלָיו בָּשָׂר — שֶׁאָסוּר לְטַלְטְלוֹ.
וכתבתי על זה קושייה לאביי:
אם היית אומר שהכל מודים שאסור לטלטל העלי (כלי שלמאכתו לאיסור) לצורך חיתוך הבשר (מלאכת היתר), הייתי מבין. אבל מאחר שמחלוקת תנאים היא, רבה היה יכול להגיד לך שדעתו סבורה כבית הלל.
ואם תשאל מדוע דברי הכל אוסרים לטלטל העלי לאחר חיתוך הבשר? רבה היה יכול לומר שנועד הכלי לצורך כתישת חטים (מלאכה האסורה בשבת) ולכן אסרו לטלטלו סתם (ללא כוונה לעשות מלאכת היתר), מחשש שמא יבוא לעשות מלאכת איסור.
קושייה ג
שנינו במשנה: וְאֶת הַכּוּשׁ וְאֶת הַכַּרְכֵּר כּוּ׳.
גמרא: תָּנוּ רַבָּנַן בברייתא: פָּגָה שֶׁטְּמָנָהּ בְּתֶבֶן וַחֲרָרָה שֶׁטְּמָנָהּ בְּגֶחָלִים, אִם מְגוּלָּה מִקְצָתָהּ — מוּתָּר לְטַלְטְלָהּ, וְאִם לָאו — אָסוּר לְטַלְטְלָהּ.
פגה - תאנה שלא בשלה כל צרכה וטומנין בתבן להתבשל ותבן מוקצה הוי לטיט:
ולדעתי כוונת הברייתא היא בפגה שנטמנה מבעוד יום. כיוון שלא תיתכן להתיר בישול מאכל בשבת שלא בושל כל צרכו. כמו שכתוב בגמרא:
גְּמָ׳ וְכַמָּה? אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אָמַר רַב: כְּדֵי שֶׁיִּצּוֹלוּ מִבְּעוֹד יוֹם כְּמַאֲכָל בֶּן דְּרוֹסַאי. אִיתְּמַר נָמֵי, אָמַר רַב אַסִּי אָמַר רַבִּי יוֹחָנָן: כׇּל שֶׁהוּא כְּמַאֲכָל בֶּן דְּרוֹסַאי, אֵין בּוֹ מִשּׁוּם בִּישּׁוּלֵי גוֹיִם. תַּנְיָא חֲנַנְיָא אוֹמֵר: כׇּל שֶׁהוּא כְּמַאֲכָל בֶּן דְּרוֹסַאי — מוּתָּר לְהַשְׁהוֹתוֹ עַל גַּבֵּי כִּירָה וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵין גְּרוּפָה וּקְטוּמָה.
קושייה ד
שנינו במשנה: חַט שֶׁל יָד לִיטּוֹל בָּהּ כּוּ׳.
1. גמרא: שְׁלַח לֵיהּ רָבָא בְּרֵיהּ דְּרַבָּה שאלה לְרַב יוֹסֵף: יְלַמְּדֵנוּ רַבֵּינוּ, מַחַט שֶׁנִּיטַּל חֲרָרָהּ (מקום הנקב) אוֹ עוּקְצָהּ (החוד), מַהוּ מה דינו לעניין טלטול בשבת?
2. אֲמַר לֵיהּ, תְּנֵיתוּהָ שניתם כבר את התשובה: שנאמר במשנה שמַחַט שֶׁל יָד לִיטּוֹל בָּהּ אֶת הַקּוֹץ: וְכִי מָה אִיכְפַּת לֵיהּ מה זה משנה לַקּוֹץ בֵּין נְקוּבָה לְבֵין שֶׁאֵינָהּ נְקוּבָה? הרי סוף סוף יכול אדם להוציא את הקוץ מידו ולא צריך את מקום הנקב במחט!
3. אֵיתִיבֵיהּ ומקשים על רב יוסף מהמשנה: מַחַט שֶׁנִּיטַּל חֲרָרָהּ אוֹ עוּקְצָהּ — טְהוֹרָה. ואפשר להגיד שטהורה היא כיוון שבטל תורת כלי מעליה וגם אסורה בטלטול!
הייתי אומר שני דברים.
האחד קושייה לרב יוסף שנשאל(2) מה דין מחט שמקום הנקב או החוד שלה נשברו, וענה רק אם הנקב שלה נשבר.
השני תירוץ לקושייה על רב יוסף(3), שנאמר בהמשך המשנה:
מַחַט שֶׁנִּטַּל חֲרִירָהּ אוֹ עֻקְצָהּ, טְהוֹרָה. אִם הִתְקִינָהּ לְמִתּוּחַ, טְמֵאָה (מקבלת טומאה).
ורב יוסף יכל לתרץ שכיוון שמעתה נשבר נקבה או חודה וגם נתקע הקוץ בידו, התקינה במחשבתו להוציא הקוץ וטמאה (מקבלת טומאה) היא!
קושייה ה