Brain Stem Death Introduction

(ו) אדם אינו מטמא, עד שתצא נפשו. ואפלו מגיד, ואפלו גוסס, זוקק ליבום ופוטר מן היבום, מאכיל בתרומה ופוסל בתרומה. וכן בהמה וחיה אינן מטמאין, עד שתצא נפשם. התזו ראשיהם, אף על פי שמפרכסין, טמאין, כגון זנב שללטאה שהיא מפרכסת.

(6) A human does not impurify [others] until his life leaves him. And even someone dismembered or terminally ill, obligates in or exempts from levirate marriage, and qualifies or disqualifies one from eating Terumah. And so too domestic or wild animals do not impurify until their lives leave them. If their heads were cut off, even if they are convulsing, they impurify - like the tail of a lizard which convulses.

מכל מקום קשיא אמר רבא אימא וכן הוא עושה חותך שדרה ומפרקת בלא רוב בשר ... אמר רב יהודה אמר שמואל נשברה מפרקת ורוב בשר עמה מטמא באהל וא"ת אותו מעשה דעלי מפרקת בלא רוב בשר הואי זקנה שאני דכתיב (שמואל א ד, יח) ויהי כהזכירו את ארון האלקים ויפול מעל הכסא אחורנית בעד יד השער ותשבר מפרקתו וימת כי זקן האיש וכבד וגו' אמר ר' שמואל בר נחמני א"ר יוחנן קרעו כדג מטמא באהל א"ר שמואל בר יצחק ומגבו.

1) CUTTING THE NECKBONE BEFORE THE SIMANIM

(a) Question: In any case, how do we answer Rava's question?

(b) Answer (Rava): In Melikah, one breaks the neckbone without cutting most of the flesh (so the bird is not a Neveilah before cutting the Simanim)...

2) WHAT MAKES A NEVEILAH?

(a) (Rav Yehudah): If the neckbone (of a person) and the majority of surrounding flesh were cut, he is Metamei b'Ohel (anything above, below, or under the same roof as him becomes Tamei, for he is dead).

1. Question: Eli died when his neckbone broke, even though the flesh was not cut!

2. Answer: An old person is different. "His neckbone broke and he died, for he was very old".

(b) (R. Shmuel bar Nachmani): If a person was torn lengthwise like a fish, he is Metamei b'Ohel.

1. (R. Shmuel bar Yitzchak): This is only if he was cut from the back.