עמוד א
קושייה א
בגמרא למדנו שני מעשיות ולאחר מכן שאלה:
1. רַבִּי יִרְמְיָה הֲוָה קָאָזֵיל בָּתְרֵיהּ הלך אחרי דְּרַבִּי אֲבָהוּ בְּכַרְמְלִית (בשבת). אִיפְּסִיק רְצוּעָה נקרעה רצועת דְּסַנְדָּלֵיהּ הסנדל של רבי ירמיה. אֲמַר לֵיהּ אמר רבי ירמיה לרבי אבהו: מַאי אֶעֱבֵיד לֵיהּ מה נעשה עם הסנדל? אֲמַר לֵיהּ אמר רבי אבהו: שְׁקוֹל גֶּמִי לַח קח עלה לח דַּחֲזֵי לְמַאֲכַל בְּהֵמָה שמתאים למאכל בהמה (ולכן לא מוקצה, ומותר בטלטול), וּכְרוֹךְ עִילָּוֵיהּ והשתמש בו כרצועה חלופית לסנדל.
2. אַבָּיֵי הֲוָה קָאֵי קַמֵּיהּ היה עומד מלפני דְּרַב יוֹסֵף (בחצר). אִיפְּסִיק לֵיהּ (לאביי) רְצוּעָה. אֲמַר לֵיהּ: מַאי אֶיעֱבֵיד לֵיהּ? אֲמַר לֵיהּ: שִׁבְקֵיהּ אל תיגע במנעל זה, עד צאת השבת.
ושואלים: מַאי שְׁנָא מִדְּרַבִּי יִרְמְיָה מה שונה מעשה זה (של אביי) מהמעשה של רבי ירמיה? ועונים: הָתָם שם (במעשה של רבי ירמיה) לָא מִינְּטַר לא שמור הסנדל היה
וכיוון שזה מקום שאנשים מהלכים בו לפעמים, היו יכולים לקחת לעצמם. והיה חשש בהפסד הממון, לכן התיר רבי אבהו לעשות כן. מה שלא כן אצל אביי ולכן יכול היה להשאירו במקומו עד צאת השבת.
, הָכָא כאן (במקרה של אביי) מִינְּטַר הסנדל היה שמור כיוון שהיה בתוך רשות היחיד (החצר).
ויש לשאול: האם הטעם שהתירו הוא באמת בגלל שמירה או הפסד ממון?
תָּנוּ רַבָּנַן: הַבְּרָכוֹת וְהַקְּמֵיעִין, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ בָּהֶן אוֹתִיּוֹת שֶׁל שֵׁם (שיש בהם את שם השם) וּמֵעִנְיָינוֹת הַרְבֵּה שֶׁבַּתּוֹרָה — אֵין מַצִּילִין אוֹתָן מִפְּנֵי הַדְּלֵיקָה (בשבת, מפני איסור טלטול בין רשויות)
הרי לנו ברכות וקמעות שיש בהן כתבי קודש ואף את שם השם - אין מטלטלים בין רשות לרשות כדי להצילם מלהישרף, וסנדל אחד כן מתירים לטלטל??
אלא איסור מוקצה היה קיים בשני המקרים, גם של אביי וגם של רבי ירמיה. ויש לשים לב שלרבי ירמיה התירו להתקין את הרצועה ורק אז לטלטל. שיתבטל תורת מוקצה כיוון שעתה המנעל ראוי לשימוש.