Civility and Public Discourse

(יז) לֹֽא־תִשְׂנָ֥א אֶת־אָחִ֖יךָ בִּלְבָבֶ֑ךָ הוֹכֵ֤חַ תּוֹכִ֙יחַ֙ אֶת־עֲמִיתֶ֔ךָ וְלֹא־תִשָּׂ֥א עָלָ֖יו חֵֽטְא׃ (יח) לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י יְהוָֽה׃

(17)You shall not hate your kinfolk in your heart. Reprove you kinsman but incur not guilt because of him. (18) You shall not take vengeance or bear a grudge against your countrymen. Love your fellow as yourself: I am the Lord.

ר' נחוניא בן הקנה היה מתפלל בכניסתו לבית המדרש וביציאתו תפלה קצרה אמר לו מה טיבה של תפלה זו אמר להן בכניסתי אני מתפלל שלא תארע תקלה על ידי וביציאתי אני נותן הודייה על חלקי:

בכניסתו מהו אומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שלא אקפיד כנגד חבירי ולא חבירי יקפידו כנגדי שלא נטמא את הטהור ולא נטהר את הטמא שלא נאסור את המותר ולא נתיר את האסור ונמצאתי מתבייש לעולם הזה ולעולם הבא

רבי פדת בשם רבי יעקב בר אידי ר"א היה מתפלל שלש תפילות לאחר תפילתו מהו אומר יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שלא תעלה שנאתינו על לב אדם ולא שנאת אדם תעלה על לבינו ולא תעלה קנאתינו על לב אדם ולא קנאת אדם תעלה על לבינו ותהא תורתך מלאכתנו כל ימי חיינו ויהיו דברינו תחנונים לפניך

Chapter 4, Halacha 2

R. Nehuniah b. Haqanah used to recite a short Prayer when he entered the study hall and when he exited. They said to him, “What is the nature of this prayer?” He said to them, “When I enter, I pray that I will cause no offense. And when I exit, I give thanks for my portion.”

When he enters [the study hall] what does he say? “May it be Your will, Lord my God, God of my ancestors that I shall not be angry with my associates, and that my associates shall not be angry with me; that we not declare the clean to be unclean, that we not declare the unclean to be clean; that we not declare the permissible to be forbidden, that we not declare the forbidden to be permissible; lest I find myself put to shame in this world and in the world to come [for rendering a wrong decision].”

.....

R. Pedat in the name of R. Jacob bar Idi, “R. Eleazar used to recite three prayers after his recitation of the Prayer [of Eighteen]. What did he say? ‘May it be thy will, Lord my God, and God of my fathers, that no person come to hate us, nor that we come to hate any person, and that no person come to envy us, not that we come to envy any person. And let [the study of] your Torah be our occupation all the days of our lives. And let our words be supplications before you.’"

אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב מפני שהיתה בו שנאת חנם ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות ע"ז גלוי עריות ושפיכות דמים ...

ובמקדש ראשון לא הוה ביה שנאת חנם והכתיב (יחזקאל כא, יז) מגורי אל חרב היו את עמי לכן ספוק אל ירך וא"ר (אליעזר) אלו בני אדם שאוכלין ושותין זה עם זה ודוקרין זה את זה בחרבות שבלשונם

But why was the Second Temple destroyed, seeing that in its time they were occupying themselves with Torah, mitzvot, and acts of loving kindness? Because there was baseless hatred during that time. This teaches that baseless hatred is equivalent to three transgressions: idolatry, sexual immorality, and bloodshed together. ...

Was there no baseless hatred during the First Temple? Surely it is written (Ezekiel 21:17): "They shall be cast before the sword together with My people; oh, strike the thigh [in grief]," and R. Eleazar said: This refers to people who eat and drink together and then stab each other through with with verbal daggers!

א"ר אבא אמר שמואל שלש שנים נחלקו ב"ש וב"ה הללו אומרים הלכה כמותנו והללו אומרים הלכה כמותנו יצאה בת קול ואמרה אלו ואלו דברי אלהים חיים הן והלכה כב"ה וכי מאחר שאלו ואלו דברי אלהים חיים מפני מה זכו ב"ה לקבוע הלכה כמותן מפני שנוחין ועלובין היו ושונין דבריהן ודברי ב"ש ולא עוד אלא שמקדימין דברי ב"ש לדבריהן

Rabbi Abba said in the name of Shmuel: For three years, the House of Hillel and the House of Shammai argued. One said, 'The halakha is in accordance with our opinion,' and the other said, 'The halakha is in accordance with our opinion.'

A heavenly voice spoke: "These and these are the words of the living God, but the halakha is in accordance with Beit Hillel."

A question was raised: Since the heavenly voice declared: "Both these and those are the words of the Living God," why was the halacha established in accordance with the opinion of Hillel? It is because the students of Hillel were kind and gracious. They taught their own ideas as well as the ideas from Beit Shammai. Not only for this reason, but they went so far as to teach Shammai's opinions first.

ת"ש,אע"פ שאלו אוסרים ואלו מתירים לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מב"ה ולא ב"ה מב"ש

....

ת"ש,אע"פ שנחלקו ב"ש וב"ה בצרות ובאחיות בגט ישן ובספק אשת איש ובמגרש את אשתו ולנה עמו בפונדק בכסף ובשוה כסף בפרוטה ובשוה פרוטה לא נמנעו ב"ש מלישא נשים מבית הלל ולא ב"ה מבית שמאי ללמדך שחיבה וריעות נוהגים זה בזה לקיים מה שנאמר (זכריה ח, יט) האמת והשלום אהבו

Mishnah: THOUGH THESE FORBADE WHAT THE OTHERS PERMITTED . . . BETH SHAMMAI, NEVERTHELESS, DID NOT REFRAIN FROM MARRYING WOMEN FROM THE FAMILIES OF BETH HILLEL, NOR DID BETH HILLEL [REFRAIN FROM MARRY ING WOMEN] FROM THE FAMILIES OF BETH SHAMMAI

....

Come and hear: Although Beth Shammai and Beth Hillel are in disagreement on the questions of rivals, sisters, an old bill of divorce, a doubtfully married woman, a woman whom her husband had divorced and who stayed with him over the night in an inn, money, valuables, a perutah and the value of a perutah, Beth Shammai did not, nevertheless, abstain from marrying women of the families of Beth Hillel, nor did Beth Hillel refrain from marrying those of Beth Shammai. This is to teach you that they showed love and friendship towards one another, thus putting into practice the Scriptural text, Love ye truth and peace.

(ה) הוּא הָיָה אוֹמֵר, אֵין בּוֹר יְרֵא חֵטְא, וְלֹא עַם הָאָרֶץ חָסִיד, וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד, וְלֹא כָל הַמַּרְבֶּה בִסְחוֹרָה מַחְכִּים. ובִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ:

(5) He (Hillel) was accustomed to say: A boor cannot fear sin. An ignorant person cannot be pious. A person prone to being ashamed cannot learn. An impatient person cannot teach. Not all who engage in a lot of business become wise. In a place where there is no man, strive to be a man.

Reverend Martin Luther King, 16 April 1963 "Letter from a Birmingham Jail"


My Dear Fellow Clergymen:


While confined here in the Birmingham city jail, I came across your recent statement calling my present activities "unwise and untimely.".... I must make two honest confessions to you, my Christian and Jewish brothers. First, I must confess that over the past few years I have been gravely disappointed with the white moderate. I have almost reached the regrettable conclusion that the Negro's great stumbling block in his stride toward freedom is not the White Citizen's Counciler or the Ku Klux Klanner, but the white moderate, who is more devoted to "order" than to justice; who prefers a negative peace which is the absence of tension to a positive peace which is the presence of justice; who constantly says: "I agree with you in the goal you seek, but I cannot agree with your methods of direct action"; who paternalistically believes he can set the timetable for another man's freedom; who lives by a mythical concept of time and who constantly advises the Negro to wait for a "more convenient season." Shallow understanding from people of good will is more frustrating than absolute misunderstanding from people of ill will. Lukewarm acceptance is much more bewildering than outright rejection.