ואחד שעבר ממשיחותו - שאירע פסול בכ"ג ושימש אחר תחתיו וכשנתרפא כהן חזר לעבודתו ועבר זה ממשיחותו:
(ו) רבי יוסי בר' יהודה אומר בתחלה אחד שוגג כו': אחד משוח בשמן המשחה ואחד המרובה בבגדים כו': משנגמר דינו מת כהן גדול הרי זה אינו גולה כו': כהן שעבר ממשיחתו הוא כשיארע בו מום או אירע בו קרי בכהן גדול ביום הכפורים ומנו אחר תחתיו ובא בהורג נפש זכירת כ"ג ג' פעמים: ור' יהודה שאומר משוח מלחמה לפי שנאמר בהורג נפש לשוב לשבת בארץ עד מות הכהן וחכמים אינם דורשים זה הפסוק לפי שלא אמר בו הכהן הגדול וכשימות אחד מאלה חוזר ואע"פ שהאחד חי: ואין הלכה כר' יהודה:
ואין בין כהן המשמש - והיינו ראשון שחזר לעבודתו ולאחר שחזר הוי פר של יוה"כ שלו ועשירית האיפה שלו:
(ד) ואיזה הוא המשיח המשוח בשמן וכו': מרובה בגדים הוא שלא נמשח בשמן המשחה אבל לבש שמנה בגדים ובלבשו אותם נתרבה על שאר הכהנים לפי שהוא ג"כ (מצווה) [מינוי] כמו שבאר ואמר ומלא את ידו ללבוש את הבגדים וכן היו כהני בית שני שנעדר בו שמן המשחה וכבר זכרנו זה פעמים: ועשירית האיפה הוא שאמר הכתוב זה קרבן אהרן ובניו והוא נקרא חביתי כ"ג לפי שנעשה על מחבת ומה שמבואר שיעבור כ"ג ממשיחותו הוא שאירע בו מום או שימנוהו לעבודת יה"כ שמא יארע פסול בכהן גדול ביה"כ ויעבוד אחר יום הכפורים כמו שקדם ביאורו במקומו:
(ט) אֶחָד כֹּהֵן גָּדוֹל הַמָּשׁוּחַ בְּשֶׁמֶן הַמִּשְׁחָה. וְאֶחָד הַמְרֻבֶּה בִּבְגָדִים. וְאֶחָד הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל הָעוֹבֵד. וְאֶחָד הַכֹּהֵן שֶׁעָבַר. כָּל אֶחָד מֵאַרְבַּעְתָּן שֶׁמֵּת מַחְזִיר אֶת הָרוֹצֵחַ. אֲבָל מְשׁוּחַ מִלְחָמָה אֵינוֹ מַחְזִיר מִפְּנֵי שֶׁהוּא כְּכֹהֵן הֶדְיוֹט:
גבורת ארי מסכת מכות דף יא עמוד ב
איבעי' להו במיתת כולן הוא חוזר. נראה לי דהא פשיטא דאפילו תימא במיתת כולן הוא חוזר הני מילי בדאיתנייהו לכולן הוא דחיות אחד מהן מעכב חזרתו והא דמיבעי' לן במיתת כולן הוא חוזר או במיתת אחד מהן היינו בדאיתא לכולן.
ערוך לנר מסכת מכות דף יא עמוד ב
בגמרא במיתת כולן הוא חוזר. יש להסתפק אם הספק הוא שמא אין כאן דין חזרה רק כשיש ג' כהנים גדולים ומתו כולן אבל כשאין כאן ג' רק ב' או א' אפילו מתו מכל מקום אין דין חזרה דבעינן קרא כדכתיב דבעינן ג' כה"ג, או דלמא האיבעי' היא דוקא כשיש כולן אם צריכין למות כולן אבל זה פשיטא לו כשאין ג' שחוזר גם במיתת א'. והנה לכאורה מלשון אחד אחד דקתני במתניתין משמע כאופן השני דספק שלנו, אבל מכל מקום מסוגית הגמרא נלענ"ד להוכיח כאופן הראשון, דאל"כ היאך רוצה לפשוט דבמיתת כולן הוא חוזר דאם איתא דבאחד מהן ליהדר בדאינך הא גם אי אמרינן במיתת כולן חוזר ג"כ לא א"ש כיון דהשתא ליכא רק אינך ולא כה"ג שפיר יהי' חוזר במיתתן, אלא ע"כ דאיבעית הגמרא היא שמא דוקא בעינן ג' כה"ג שיחזור הרוצח על ידן. ולפ"ז בבית שני דליכא כהן משוח לא הוי משכחת לפי ס"ד זה דין חזרה ברוצח, אבל לפי המסקנא דמסיק בדליכא ושבמיתת א' חוזר ודאי משכחת גם בבית שני כן. וגם הרמב"ם פסק (פ"ז מהל' רוצח ה"ט - ה"י) דבמיתת א' חוזר, ומה שהקשה עליו המשנה למלך למה פסק להקל כיון דהאיבעי' לא נפשטה, י"ל דסבר אחר שאמר בגמרא בדליכא משמע דפשיטא להגמרא דאיירי בדליכא דאל"כ הי' חוזר:
משנה למלך הלכות רוצח ושמירת הנפש פרק ז
הלכה י
[י] וההורג כהן גדול ולא היה שם כהן גדול אחר כו'. אני תמיה על זה דבפרק ב' דמכות (דף י"א) איבעיא לן במיתת כולן הוא חוזר או דלמא במיתת אחד מהם ת"ש נגמר דינו בלא כהן גדול אינו יוצא משם לעולם ואם איתא ליהדר ביה בדהנך ומשני בדליכא. נמצא דבעיא זו לא איפשיטא ולכאורה נראה כיון דספק כפרה הוא דלא יצא משם כי אם במיתת כולם דהא ספק כפרה הוא ואולי ספק נפשות הוא דאי אמרינן דלא יצא כי אם במיתת כולם אם יצא הותר דמו. ומ"מ היה לו לרבינו לבאר כל זה וצ"ע. ועיין במ"ש התוספות פרק ב' דסנהדרין (דף י"ח) ד"ה אינו ובמ"ש בפרק ז' דיומא (דף ע"ג) ד"ה וכולן ועיין היטב בדבריהם ובמקום אחר נאריך בזה (א"ה חבל על דאבדין):