haggadda, bi-lingual and pic הגדה

שולחן ערוך של התוכן
1. הרקיע בשקיעה [צילמתי בהרי גולן]
2. שולחן ערוך של התוכן
3. מתי
4. הכיוון
5. שיר עם חיות, בכיוון "חד גדיא" לשם השוואה
6. "כנגד" תיקון ארבעה בנים
7. חיכיתם לטקס קדש
8. דעות לפי המסורת כדי לתקן עוול ולמנוע טעויות
9. הרבנים ששמותיהם רב ורב קארו
10. מזמור של בית הלל
11. אחרי שסועדים עוד קריאה של רב עקיבה
12 מהדורה באנגלית
13. סיפור המחבר של ההגדה הזאת

content list

["table" a hint for R' Karo's true !! intention, which Rabbi Haim hida published and tried to preserve but... people censored R' Karo's "responsa" for misleading future generations]

1, illustration, the sunset sky, differs from day and from night, i photographed
2, content list [this]
3, When?
4, setting the course direction
5, A Hebrew Poem with animals, with translation
6, fixing the "four sons" with three adults
7, at long last... "kaddesh"
8, fixing ideas for avoiding errors
9, the rabbis named "Rav/Rob" and R' Karo.
10, the prescribed psalm [compare what is between wine #7 and this psalm? why?]
11, After the meal some more prescribed readings.
12, the English international version [although traditionally talmudic hebrew was used for books whose audience was international Jews in various countries, regardless of the native language: arabic [R' Isac rif], french, german, polish etc. for example tosfot, rashba, rashi, rama etc.
13, About the author, Rabbi Noam

For English language see below First the Hebrew

עברית part

__

#3. מתי להתחיל? סביב שעה 18:00 בגלל שיקול בהלכה "זריזים מקדימים" הינו לאכול מצה בלי המתנה, כאשר אבאר בסוף, לפי שיטות במסורת.

1, ולא כאשר עשינו בהיותי חרדי שאכלנו מצה, הרבה זמן אחרי שעבר "העת של ערב" כי לא הקדמנו לעשות מיד שהגיעה העת אומנם המסורת מלמדת [פסחים דף ד' עמוד א'] מקדימים מיצווה היינו לעשות בהגיע הזמן, ולהקדים בלי המתנה. למשל להקדים אכילת מצה קודם הברכה של רב עקיבה. וזה מערער על המנהג של ההופכים.

2, יתברר שאין הבדל בין קוראים לעת שקיעת השמש 17:40 כרגיל בירושלים בסוף חורף, או נקרא בשעון, הזמן של המצב הטבעי, בשעון 18:40 אשר מתאים לעת ארוחה כרגיל.

3, כדי לשלוט בזמן, "חשוב לא ללכת לתפילה בציבור" לפחות עכשיו לפני טקס זה למען לקיים את הפרט במסורת ההלכתית זריזים מקדימין כנזכר.

4, עלי להדגיש שידוע לרגילים לצפות בכוכבים, שה-אור שלנו של עיר מונע ראיית כוכבים, לכן לא מתאים לתושבי ערים לקבוע עת חושך לפי ראייה בכוכבים או ספירת שלושה כוכבים כי לא מתאים למציאות הטבעית, ובמילים אחרות אור העיר גורם שנדמה שלא חשוך מספיק לראות כוכבים עד מאוחר יותר מהמציאות. בסיבה זו טרחתי לפרסם תמונה כדי למנוע טעות.

___

#4.

ההגדה: בית הלל אמר שיש טקס קידוש ראו בהמשך אומנם בהלכה המקורית של המשנה ושל מנהיגי ההלכה המקוריים אין מקור להרבה פרטים שנהגו, לכן נתחיל בשיר חרוז, שיר הגדי.

___

4, The Haggada section [I already test-read these slowly in ten minutes, ergo starting 18:00 will reach Mazza around 18:10, near sunset, followed by discussion until common meal time around 18:30.]
Instruction: Although Bet Hillel instructed a wine ceremony called "kah-desh" or "key-doosh", still that ceremony can be planned with flexible timing as explained in the Hebrew section with sources. therefore starting with a brief song is permitted and serves to unite the group and hook attention.

The english song will not rhyme due to it being a mere translation of the Hebrew poem.

#5.

שיר הגדי, מילים רב נועם טל

מהדורה מתוקנת חדשה


שיר הגדי, מילים רב נועם טל

גדי צעיר קניתי לעצמי

חית מחמד שתשחק עימי

ישמור עליו, כלב בתוך גני

חתול שלי תמיד מביא אני
גדיי שתה מים בחצרי

אחזיק קשת פן יתקרב ארי

שוקו מתוק הביא אליי דתי

אמונותיו, ודאי לא קיבלתי
חלב פרה, מעל אש חיממתי

הביט בנו, קוף צעיר של בתי

"הביא מקל אותו שזרקתי"

גדיי לעס ולא הבין אותי

גדיי עלוב ומאוד משעמם
מסרנוהו אל ידיד מהמם
אלך מהר, לפגוש את בת זוגי
היא תשחק תופסת על גגי.

__

מהדורה קודמת להשוואה:

גדי צעיר קניתי לעצמי
חית מחמד שתשחק עימי

ישמור עליו כלב ששמו רוני
מי יביא חלב לחתול? אני.

#5,

The Goat: translated from Hebrew By Rabbi Noam.

I bought a young GOAT

a pet that will play with me

Roni my DOG will protect him

I will serve milk to my CAT [Haggai, see illustration].

איזה שם אבחר ואקרא לגדי
הכינוי של גד, אקרא לו גדי

גדי אכל עשב בחצרי
אשמור בקשתי פן יבוא ארי

Which name will I call the kid?

The nickname for Gad, is "Gadi".

Gadi ate grass

I will guard with my bow from a LION

"הביא את המקל שזרקתי!"
גדי לעס ולא שמע אותי

רק רוני הביא אותו, כרצוני
אין זריז כמו האלוף רוני

מזון כלב, מעל אש חיממתי
ישבתי עם קופה ששמה אתי

"Bring the WOOD branch that I threw"

Gadi chewed, ignoring me.

Roni [the dog] obeyed

he is a champ!

I warmed his dog-food over a fire

I sat with a MONKEY named "Etti".

גם מים, לספל תה, חיממתי

ולכבות האש חול שפכתי

I heated WATER for tea

and poured sand to extinguish the FIRE

הגדי משעמם אלך לסוזי
מסרנו אותו לשכן עוזי.

my video of goats

www.vimeo.com/531666411

there

The goat is boring, I will visit Suzi

we gave it to our neighbor Uzi."

my video of goats:

www.vimeo.com/531666411

there.

__

הערה: חלילה להדגיש אלימות של מקל עץ עבור מכות. כי לא ראוי להדגיש. ואפילו מי שאוכל בשר לא ראוי להדגיש ששוחטים את הבשר, כי המועד זמן של שמחה לא לחשוב על אלימות ודם ולכן עדיף חרוז הנזכר בלי להדגיש שוחט. והתחליף במקום שהשור שתה מים ואז אדם, כבר האדם שתה את המים מספל תה. האם הקדוש ברוך הוא שחט לשוחט בגלל ששחט את השור? אתם תחליטו ותגידו לי.

__

#6.

תיקון "כנגד שלושה מדברים" לתקן "כנגד ארבעה בנים

כנגד שלושה מדברים, נגיד: אחד הורשע, ואחד חכם, ואחד תם.
הורשע מה הוא אמר: חזרתי למשרד הפנים.

חכם מה הוא אמר: לשנה הבאה בירושלים של עמינו.

תם מה הוא אמר: חלמתי שהקדוש ברוך הוא מסר לנו את ארץ ישראל. [במילה תם יש עניין של תום לב.]

הערה: בתגובה לציורים שרגילים "חכם מכסה ראש עם כיפה" אבל רשע גלוי ראש בלי כיפה, מוכרחים להגיב שאפשרי הורשע עם כיפה וחכם בגלוי ראש. אחרים לא מעיזים לכן נשאר אני. למרות שאפילו ספר דרכי משה הוכיח מספר ארבעה טורים, של מנהיג ההלכה רב יעקוב, שאפשרי ללכת "גלוי ראש" ואפילו כשלובש טלית אפשרי פעם מכוסה ופעם "גלוי". ככה אפילו הרבי הקדוש רב יעקוב טוב כתב, שיקרו לי שהרוע של הרשע הוא שבגלוי ראש.

בדורינו חשוב להזכיר זכויות התמונות.
תמונת ההורשע שהיה יושב ראש מפלגה ששמה שס, וטענו שחזר בתשובה, למרות חששות שיחזור למעשיו, ובסיבה זו, עם פרסום הסיפור. הזכות גלויה שהמקור מערוץ 2 ואתרי חדשות.

תמונת החכם, מאתר גרמני:

moneypedia.de

תמונת התם, ציור של האבות, כנראה ממקור נוצרי כי גם מאמינים בספר בראשית כמו דת היהדות, מאתר

i.pinimg

#6, we must respond by challenging a stereotype. (the order Hebrew-alphabet order, however the english version will be in English alphabet order):

"The Condemned said "I returned Minister of Interior". [Picture with religious Kipa as above.]

The Simple said: "I dreamt that God gave us the Land of Israel." [image of painting of forefather Jacob, called simple].

The Wise said: "next year in Jerusalem, under Jewish governing." [picture of a famous wise leader, bareheaded as above.]

__

7.

קדש, טקס קידוש, ברכת היום

אף אם עדיין לא שקעה השמש מענינו עדיין לפי המסורת, הראה האמורא הקדוש ששמו רב במעשה "רב צלי של שבת בערב שבת" היינו שהתפלל של שבת קודם שבת ללמד שאפשרי לברך של מועד גם קודם מועד. [מקור תלמוד בבלי ברכות.]

1, אפשרי להגיד כניסוח בתלמוד: "בריך רחמנא על היין, ובריך רחמנא על היום המועד." או:

2, אם רוצה כניסוח בתהילים "ברוך אתה אדוני על היין, וברוך אתה אדוני על היום המועד." הערה: עדיף כניסוח בית הלל כי מקורי יותר מהמאוחרים גאון עמרם או סעדיה. ובלי טקס שותה כרצונו אפילו מעט עם ברכת יין ושאר היין בכוס עם מזונו.

__

7,

Wine ceremony

[not limited to wine as explained in Hebrew.]
The Blessings: (atheists will probably skip this reading, but i include it so the haggadda is universal both for atheists and theists). Before sipping, we say two benedictions/Brachoat:

"I thank you Merciful One for the wine." (NOTE: this unexpected translation is from the famous Rabbi David radak.)

"I thank you Merciful One for this festival."

Note: the order and wording preserve the original wording of Bet Hillel. +fruit juice is included in the category wine for this ceremony, even if not for other wine ceremonies. +tradition specifically permitted even fruit juice. so optional to choose wine or grape juice or other fruit. one year i chose apple, another year peach juice. +the mishna never required a drink ceremony only the blessing of bet Hillel. therefore as you want drink or sip some even a bit. +this may be performed before sunset, considering it is not mazza and based on the source qouted in the Hebrew part. or it may be near the common meal time 18:30 as explained in the hebrew part.

8.

אצל קדש ראוי להקדים כדי לתקן עוול ולמנוע טעות ולהגיד: "יכול יגיד יציאת מצרים בלילה תלמוד לומר והגדת לבנך ביום ולפי תורה שבעל פה יום מוציא לילה [מקור תלמוד בבלי סוכה].

יכול יאכל מצה ביום תלמוד לומר בערב תאכלו מצות. וזריזים מקדימים למיצוות, לכן נאכל מצה מיד.
הערה: אפשרי עכשיו לאכול מצה בלי טקס ובלי לדקדק בכמות/שיעורה, כי אפילו במשנה לא אמרו "חובה לאכול מצה" רק הזכירו שאוכלים מצה כי אין לחם חמץ, ואפשרי לפי ההלכה אפילו לפני השקיעה אם יש פחות אור כי קרוב לשקיעה, כי נחשב ערב כמילה ערב שמעורבב היינו פחות אור ומתאים למקור בערב תאכלו מצות וכן אפשרי בעת חושך ובלבד שיקדים מצה לברכת רב עקיבה ובלי להאריך באופן המאחר מצה אלא לכבד את המורשת שמלמדת זריזים מקדימים מיצווה

8, We must emphasize two ideas to prevent ideas that are truly considered "error" according to tradition.

1, one is able to think they should tell the story of exodus in the evening, so the source said "tell your son on that day" oral tradition interprets the word "day" excluding night. [source talmud sukka.]

PURPORT: do not tell the story of the exodus now, in contrast to the custom which ignores this traditional interpretation in oral law.


2, one is able to think they can eat mazza before dark, so the source said "at dark eat mazza." note: dark can be defined flexibly as explained in the hebrew part. however one should eat mazza, even without ceremonial eating, near the time of dark.

PURPORT: the talmud indicates that RESPECT for jewish tradition directs "not to delay" eating the Mazza a long time after sunset. Instead near time of sunset. Such customs two hours or even one hour of reading are far from respecting tradition, due to ignoring a relevant source, a concept in tradition in talmud Psahim 4a. quoted in the hebrew part.

9.

אפילו המשנה כאשר דיבר על ערב זה לא אמרה חובה לטקס רחיצת ידים מכלי, [אפילו פעם אחת, והרוחצים בשני טקסים רחוקים עוד יותר מההלכה המקורית של דורות רב עקיבה ורבן גמליאל] אלא אם רוצה ינקה ידיו על בד או על נייר או במים כרצונו בלי טקס, ובלי "ברכה שאינה צריכה" כי נחשב חטא דתי לברך "כשאינה צריכה" לפי המשנה, למשל בערב הזה. ואוכל כרצונו מצה. ואין לאחר אכילת מצה רחוק מהעת שבא החושך.
אומנם אפשרי לתכנן לאכול בזמן הרגיל לארוחה הנקרא בשעון 18:30 כי אפילו אם קוראים לעת שקיעת השמש 17:40 אפשרי לסמוך על הפירוש של רב קארו ש-העת של חושך היא אחרי שקיעת השמש ואז מתחיל זמן ערב המתאים למילים במקור "בערב תאכלו מצות" ומקיים זריזים מקדימים למיצוות בזמן רגיל ואין הבדל אם קוראים לשקיעת השמש מעינינו בטבע 18:40 בשעון, כי כנזכר אפשרי להתחיל ברכת המועד כמו שעשה האמורא ששמו רב, ואז סמוך לשקיעה לאכול מצה.

10.

אחרי שאכל מצה כרצונו טוב לקיים דברי בית הלל לקרוא מזמור בעניין היינו בנושא יציאת מצרים מתהילים שמתחיל "בצאת ישראל ממצרים" כי שם העניין, וקורא כדברי בית הלל [פסחים קטז' עמוד ב'].

(א) בְּצֵ֣את יִ֭שְׂרָאֵל מִמִּצְרָ֑יִם בֵּ֥ית יַ֝עֲקֹ֗ב מֵעַ֥ם לֹעֵֽז׃ (ב) הָיְתָ֣ה יְהוּדָ֣ה לְקָדְשׁ֑וֹ יִ֝שְׂרָאֵ֗ל מַמְשְׁלוֹתָֽיו׃ (ג) הַיָּ֣ם רָ֭אָה וַיָּנֹ֑ס הַ֝יַּרְדֵּ֗ן יִסֹּ֥ב לְאָחֽוֹר׃ (ד) הֶֽ֭הָרִים רָקְד֣וּ כְאֵילִ֑ים גְּ֝בָע֗וֹת כִּבְנֵי־צֹֽאן׃ (ה) מַה־לְּךָ֣ הַ֭יָּם כִּ֣י תָנ֑וּס הַ֝יַּרְדֵּ֗ן תִּסֹּ֥ב לְאָחֽוֹר׃ (ו) הֶֽ֭הָרִים תִּרְקְד֣וּ כְאֵילִ֑ים גְּ֝בָע֗וֹת כִּבְנֵי־צֹֽאן׃ (ז) מִלִּפְנֵ֣י אָ֭דוֹן ח֣וּלִי אָ֑רֶץ מִ֝לִּפְנֵ֗י אֱל֣וֹהַּ יַעֲקֹֽב׃ (ח) הַהֹפְכִ֣י הַצּ֣וּר אֲגַם־מָ֑יִם חַ֝לָּמִ֗ישׁ לְמַעְיְנוֹ־מָֽיִם׃

(1) When Israel went forth from Egypt, the house of Jacob from a people of strange speech, (2) Judah became His -holy one, Israel, His dominion. (3) The sea saw them and fled, Jordan ran backward, (4) mountains skipped like rams, hills like sheep. (5) What alarmed you, O sea, that you fled, Jordan, that you ran backward, (6) mountains, that you skipped like rams, hills, like sheep? (7) Tremble, O earth, at the presence of the Lord, at the presence of the God of Jacob, (8) who turned the rock into a pool of water, the flinty rock into a fountain.

11.

אחרי שסועדים לאכול "מזונו" [קיז' עמוד ב'] היינו כרצונו כניכר באות ו' מזונו, כדי למנוע טעות שלא יאכלו הרבה טקסי אכילה ואף לא פעם אחת, אלא מזונו. אומנם כאשר מביא המזון, משובח להביא "חרוסת" כי אמרו "חרוסת מיצווה" היינו להביא. ולמרות שלא מחוייב לאכול מהחרוסת, אפשרי. ולמרות שהביא בשביל מיצווה, לא נאסר בגלל המיצווה אלא עדיין אם רוצה אוכל. השם חרוסת כמילה חרס לסמל טיט של העבדות ונהגו להכין את החרוסת בטעם מתוק. ודי בזה.

אין טקס אחר לפי ההלכה של תלמוד בבלי, כי מנהיגי ההלכה קבעו שאין הולכים כדברי רב מאיר כי יש סיבה ושיקול שפירסמו בפרק ראשון של תלמוד בבלי עירובין.

אחרי שאכל מזונו ההלכה לא מחייבת לברך אחרי מזונו. ומי "שרוצה להיות חסיד" היינו לעשות יותר, יברך [מקור תלמוד בבלי בבא קמא דף ל'] על מזונו ובלבד שילמד [היינו להורות לאחרים כי קול האות ל' פתח בפה פתוח] את האמת שלא ממש חייבים, כי ההלכה לא באמת מחייבת לברך על מזונו. די שאמר תודה על המועד. דיינו.

אחרי מזונו כבוד המורשת גורם להגיד דברי רב עקיבה כי הלכה כרב עיקבה. ולמרות שדברי רבן גמליאל שייכים לזבח פסח, ובלי זבח פסח לא מעשי להגיד "שלושה", עדיין אביא הפיסקה, לקרוא אחרי שאכלו כי כבר אכלו. עדיף וכבוד המורשת גורם "להקדים מצה", קודם קריאת הברכה של רב עקיבה כי זריזים מקדימים למיצוות כנזכר. "אשר גאלנו וגאל את אבותינו ממצרים והגיענו ללילה הזה לאכול בו מצה ומרור כן ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו יגיענו לרגלים ולמועדים אחרים הבאים לקראתנו בשלום, שמחים בבניין עירך, ונודה לשמך שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו ברוך אתה א' גאל ישראל."

בנוסף אם רוצה יגיד חלק מדברי רבן גמליאל: "מרור על שם שמיררו המצריים את חיי קדמוננו במצרים, מצה על שם שנגאלו." היינו שנשאו בצק. הבצק שהמתין בזמן שהלכו תחת שמש המדבר עדיין נקרא מצה ! זה מערער על הגדרת הדתיים מה נחשב חמץ, ככתוב "ויאפו את הבצק אשר הוציאו מצות" היינו שהוציאו בצק. הטוען שאפו קודם שיצאו, מתעלם מהמקורות.

12,

English language

After the table of contents, #3: When?

When to start the "seder" reading?
For considerations in traditional sources, RESPECT for Jewish tradition directs to plan in a way to eat the "mazza" after but near the time "dark" which, based on the hebrew word "erev" indicates a mix, less light, as specified by R' David radak. The term can be defined several ways. This is preferable, better than delaying the mazza by starting the wine blessing AFTER SUNSET and then further delaying the mazza due to much reading and dialog.

Instead mazza should precede any lengthy delay. This haggadda only has brief reading before mazza and for the purpose of avoiding mistakes.
Another consideration is that in Jerusalem the natural event "sunset" is called 17:40 in the end of winter. this is before the usual time of eating, therefore starting the ceremony at 18:00, which leads to eating mazza near sunset, if the ceremony is brief as in this haggada, obeys the idea "after sunset" [see source below] while reaching the meal at the usual meal time.

NOTE: the "appearance" of delay between 17:40 until eating mazza around 18:10 in this short ceremony, is defended in the Hebrew part relying on R. Karo who is considered holy. Similarly if the time of sunset differs from jerusalem, based on location or by the "clock adjustment" calling the natural "sunset" on clocks 18:40 which matches common meal time, still no difference. tradition allows starting almost everything except mazza before dark as the rabbi named "rab", who i emphasize is also considered holy, "acted even in practice" as preserved in rabbinic talmud. for other details see the hebrew section above.

___

#4

The Haggada section [I already test-read these slowly in ten minutes, ergo starting 18:00 will reach Mazza around 18:10, near sunset, followed by discussion until common meal time around 18:30.]
Instruction: Although Bet Hillel instructed a wine ceremony called "kah-desh" or "key-doosh", still that ceremony can be planned with flexible timing as explained above. therefore starting with a brief song is permitted and serves to unite the group and hook attention.

The english song will not rhyme due to it being a mere translation of the hebrew poem. the PICTURES related to the song are already published with the hebrew poem. i will not attempt to repeat the images.

___

#5

The Goat: translated from Hebrew By Rabbi Noam.

I bought a young goat

a pet that will play with me

Roni my dog will protect him

I will serve milk to my cat [Haggai, see illustration].

Which name will I call the kid?

The nickname for Gad, is "Gadi".

Gadi ate grass

I will guard with my bow from a lion [lion has link to illustration.]

"Bring the wood branch that I threw"

Gadi chewed, ignoring me.

Roni [the dog] obeyed

he is a champ!

I warmed his dog-food over a fire

I sat with a monkey named "Etti". [monkey picture, with credit.]

I heated water for tea

and poured sand to extinguish the fire [link to image of fire.]

The goat is boring, I will visit Suzy

we gave it to our neighbor Uzi."

__

#6

In Israel the culture emphasized the idea of "four sons" despite the fact that the mishna never instructed to read that segment this eve. a flaw in that custom is the common illustration of the "wise" wearing a hat or cap or Kipa, while the "wicked" is bare-headed. we must respond by challenging such a stereotype. the order was hebrew alphabet order, however the english version will be in english alphabet order: "The condemned said "I returned Minister of Interior". [Picture with religious Kipa as above.] The simple said: "I dreamt that God gave us the Land of Israel." [image of painting of forefather Jacob, called simple].

The wise said: "next year in Jerusalem, under Jewish governing." [picture of a famous wise leader, bareheaded as above.]

__

#7

wine ceremony

note: this may be performed before sunset, considering it is not mazza and based on the source qouted in the Hebrew part. or it may be near the common meal time 18:30 as explained in the hebrew part.

note: tradition specifically permitted even fruit juice. so optional to choose wine or grape juice or other fruit. one year i chose apple, another year a chose peach juice. the mishna never required a drink ceremony only the blessing of bet Hillel. therefore as you want drink all or sip some even a bit.

the blessing. [atheists will probably skip this part but i include it to make the hagadda universal both for atheists and theists] "I thank you Merciful One for the wine." NOTE: this unexpected translation is from the famous rabbi david radak. as above fruit juice is included in the category wine for this ceremony, even if not for other wine ceremonies.

"I thank you Merciful One for this festival."

Note: the order and wording preserve the original wording of Bet Hillel.

Drink even a sip, or more as you choose.

__

#8

Before Mazza, we must emphasize two ideas to prevent ideas that are truly considered "error" according to tradition.

1, one is able to think they should tell the story of exodus in the evening, so the source said "tell your son on that day" oral tradition interprets the word "day" excluding night. [source talmud sukka. purport, do not tell the story of the exodus now. in contrast to the custom which violates the original ancient jewish tradition and causes "the situation that nobody can eat until after long reading." this is like a hostage situation which i protest. festivals must be festive. if not now when? after lunch tomorrow. or before sunset before the festival... if you remember. if not, the section that you "will have read" which bet hillel defined suffices.

2, one is able to think they can eat mazza before dark, so the source said "at dark eat mazza." note: dark can be defined flexibly as explained in the hebrew part. however one should eat mazza, even without ceremonial eating, near the time of dark. PURPORT: the talmud indicates that RESPECT for jewish tradition directs "not to delay" eating the Mazza a long time after sunset. such customs two hours or more of reading are far from respecting tradition, due to ignoring a relevant source, a concept in tradition in talmud Psahim 4a. quoted in the hebrew part. in other words eating some mazza, in the time-frame of "one hour before until one hour after sunset" would respect the concept. not too early nor later.

Now eat some mazza. no need for ceremonial eatings, such claims have no basis in the original halaka of mishna. This is permitted when the sky darkens slightly before sunset or near after sunset.

#10

Before the meal around 18:30 common meal time, read the section as follows. the section is relevant about the exodus. only read until the the "water spring" as defined by Bet Hillel:

__

(1) When Israel went forth from Egypt, the house of Jacob from a people of strange speech, (2) Judah became His -holy one, Israel, His dominion. (3) The sea saw them and fled, Jordan ran backward, (4) mountains skipped like rams, hills like sheep. (5) What alarmed you, O sea, that you fled, Jordan, that you ran backward, (6) mountains, that you skipped like rams, hills, like sheep? (7) Tremble, O earth, at the presence of the Lord, at the presence of the God of Jacob, (8) who turned the rock into a pool of water, the flinty rock into a fountain.

note: these segments should not delay meal time later than common meal time around 18:30. even the rabbinic mishna never obligated ceremonial eating of mazza even once so instead as you desire.

most of the ceremonial customs have no source in Mishna of the generations of Rabbi Akiba and Rabban Gamliel and Yosi therefore not truly obligated and not the original jewish custom. even details included in mishna were later rejected by the leades of halaka as published in talmud erubin first chapter and as explained in the hebrew section.

#11

now eat the festive meal near the common meal time 18:30. after the meal sing the songs that you desire and choose and select. Some consider watching videos the "joy of Festival" and i can defend such an interpretation for using electricity to switch on a video device, and pressing buttons for changes whether the festival is during the week, relying on book ziz eliezer or even on Sabath, when ziz eliezer is "strict" by relying on the original source in talmud shabat. sadly he refused to accurately represent jewish tradition some rabbis forbid so people think they are "holy."

סיפור המחבר.
מי המחבר ומה סיפור שלו? ומהי המטרה שלו?

שמי נועם. למדתי הכשרה לשרת רבי חרדי בישיבות של החרדים. קיבלתי מכתבי המלצה לשרת, רבי חרדי, מישיבות של חרדים. אם אגיד את השם של הישיבה, יש דתיים קיצוניים שיזהו אותי ויהרגו אותי, או ישברו חלונות ביתי, בגלל הגדה זו ועוד ביקורת שפיסרמתי בסיבה זו גם עיברת-תי באופן רשמי את שמי לשם נפוץ שיש לרובם. חבל שהדתיים לא מוכנים לדבר ביושרה בלי לעוות ובלי איומים. נתתי לרבני היהדות הזדמנויות... ראיתי מהדיבורים שאין להם מידע בנושא ודיברו: או סביב הנושא או בנוכלויות בשיטה לבזבז זמן עד שהשואל יתייאש. אציל את זמנכם כבר ניסיתי לדבר איתם.

בלימוד לפי הסדר, פגשתי הרבה מקורות שכבוד המורשת גורם, לכוון את מכבדי המורשת, בכיוון שונה משל רבני היהדות כי... איך להגיד בעדינות: רבני היהדות לא מייצגים בנאמנות את המורשת ההלכתית ולא המקורות של ספרי הדת המקוריים במשנה ובתלמוד בבלי, שבעצמם הפנו אותי אליהם. אך מתעלמים מהמקורות. ומסרבים ללמד מקורות או מעוותים ומסלפים.

אני מדגיש **שתשימו המיקוד שלכם במקורות שאספתי עבורכם. מי שטוען שמכבד את המקורות של המורשת היהודית, עבורו אספתי ופרסמתי מקורות עבורה. אין באמת תירוץ להתעלם מספרי המורשת, רק בגלל העובדה שאני הפסקתי לעשות טקסי דת, זה לא מוחק את המקורות שהבאתי להציל אתכם מנוכלות.
ומהי המטרה שלי? לתקן עוול ולמנוע סוג של טעות היינו דעה אשר נחשבת טעות לפי ספרי המקורות של דת היהדות.

שאלה: ואם תשאלו מדוע בחרתי תמונה של דרעי כאשר גם רב הראשי הורשע?
הסיבה הייתה להגיב לאיורים כאשר טרחתי לפרט. אומנם לרב הראשי יש כובע לכן העדפתי כיפה במקום כובע ובמקום אהוד אולמרט.

ואם תשאלו: כיצד העזתי להתעלם מהנאמר בספר דברים "ואכלת ושבעת וברכת" לטעון שלא לברך אחרי המזון?
אומנם הסברתי שאפילו רבני דורות המשנה לא פירשו כן ובמשנה שמתאר את הערב הזה עם חרוסת וברכת רב עקיבה לא אמרו לברך אחרי מזונו אלא מפי רב מאיר, כי משנה מסוג סתם היינו בלי שם של רב מאיר כמו שאמרו בפרק ראשון של תלמוד בבלי גיטין ועוד מקורות וכנזכר מנהיגי ההלכה הם כבר קבעו שאין ללכת כדברי רב מאיר כי יש סיבה בפרק ראשון של תלמוד בבלי עירובין וכבוד המורשת גורם לא להתעלם מההחלטה שלהם בתלמוד שלא ללכת כדברי רב מאיר בין כאשר שמו מופיע ובין כאשר המשנה מסוג סתם כי אמרו שסתם גם של רב מאיר כנזכר. ומאחר ואין מקור לברך על המזון בערב זה אין לקבל טענה שחייבים. וניכר שהתנאים האחרים מלבד רב מאיר האמינו שהציטוט ההוא לא צו לעשות. אולי פירשו כמו המקור במסכת שבת "אלה המיצוות" שאין רשות לחדש מעשה לעשות אחרי סוף ספר ויקרא. או פירוש אחר למשל המילה ושבעת הבחה ואף המילה וברכת באותה צורה לא צורת צו ובכלל צורת צו כמו המילה שמע "שמע ישראל" בקריאת שוא אומנם מסורת הקריאה, אילו רבני היהדות כיבדו את המסורת היו מלמדים, שמסורת הקריאה הבבדילה מילים כמו "שמור את יום השבת" ועוד מצורת צו וכן המילה וברכת לא בצורת צו והדת אוסרת להוסיף צו מעבר למיצוות בספר ויקרא כנזכר. אומנם כמו שהם רבני המשנה ומנהיגי ההלכה בתלמוד החליטו, שאין הלכה כרב מאיר, ככה הצגתי בנאמנות.

ולמרות שיש שימוש של המילה יום כולל אור וחושך בתהלים מב,ט עדיין תורה שבעל פה פירשה את המילה יום "להוציא לילה" לכן הצגתי בנאמנו את המסורת של תורה שבעל פה. ואילו היה ספק האם רק עת האור או גם עת חושך? כבר קבעו מנהיגי ההלכה "תפסת מועט תפסת" כאשר הדגימו בתלמוד חגיגה, היינו הזמן המועט של עת האור עבור "יום השבת" אבל הטוען שאסור מלאכה גם בעת חושך של שבת, תופס הרבה זמן, בניגוד לכלל הלכתי שמנהיגי ההלכה כבר קבעו הם קבעו "תפסת מרובה לא תפסת" אלא באמת עלי לייצג בנאמנות "תפסת מועט תפסת" היינו זמן המועט רק עת אור ככתוב "יום ולילה" להראות שלא כולל, וכן נאמר ויהי ערב ויהי בוקר יום ללמד שבוקר הוא יום. וכן ויקרא א' לאור יום ללמד שהמילה יום בנבואת רק עת אור ולא זמן מרובה יותר מעת האור.

Who is the author?

1, the short answer is "focus on the sources", because my identity does not provide any excuse to ignore the sources in the Jewish tradition. SEE FOR YOURSELF that i am accurately representing jewish tradition. no "ad hominem" excuses. i am responding to the orthodox by emphasizing the sources that they refuse to accurately represent... that is who i am and my intentions.
2 what is my story?

sadly i am FORCED to HIDE "in the internet" and to officially change my name due to threats, for other ideas i said. religious fanatics already threatened me... from pushing me off a balcony to... breaking windows etc. so i have nothing to lose by publishing this haggadah for the calmer religious people.

people who want to see my credentials? "show a paper you are a rabbi" my reply is SEE the SOURCES for yourself, in the jewish texts that i referred to. i gathered them for you. if i would be forced to reveal my identity... then the asker would be an accoplice in my future murder. you, dear reader must not know WHICH haredi yeshiva i studied at, nor my name before i officially changed my name.

3, what caused me to stop obeying custom? my reply: OBEDIENCE of jewish tradition directs to stop performing almost every custom that orthodox jews do and teach. RESPECT of jewish tradition directs to emphasize instead of hiding concealing or twisting.

4, on a happier note, if you ask why i spelled "suzy" wrong. i preferd the "eye rhyme" so uzi and suzi looked the same as well as sound the same.

לא השתמשתי בתמונה של הרב הראשי של מדינת ישראל, מצגר בעיקר כי הגבתי לתמונה של כיפה אומנם רב מצגר רגיל כובע. וגם כי בכתבה אין תמונה שלו.
הרב הראשי לשעבר יונה מצגר הודה והורשע בקבלת שוחד - גלובס (globes.co.il)

Why did i select Rabbi A.D. ?
for the purpose of responding to the "kipa" stereotype. for that reason I did not use the Israeli chief rabbi or other rabbis or olmert... for example:

https://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001174276

due to r' Mezzger wearing a hat. But this picture of R' A.D. has a kipa. I emphasize that i mentioned both sides meaning some say "he repented" and others suspect that a person who showed in action that he can ignore a rule differs from somebody who avoids such violations. i know that even that will not save me from fanatics... so i hide "in the internet."