דף ע"ח

עמוד א

קושייה א

שנינו במשנה: מַיִם כְּדֵי לָשׁוּף בָּהֶן אֶת הַקִּילוֹר. אָמַר אַבָּיֵי: מִכְּדֵי כׇּל מִילְּתָא דִּשְׁכִיחָא וְלָא שְׁכִיחָא, אֲזוּל רַבָּנַן בָּתַר דִּשְׁכִיחָא לְקוּלָּא. כל דבר בו יש 2 שימושים: שכיח ולא שכיח - חכמים הולכים לפי הדעה המקלה (לפי השיעור הגבוה מבין השניים). שְׁכִיחָא וּשְׁכִיחָא אֲזוּל רַבָּנַן בָּתַר דִּשְׁכִיחָא לְחוּמְרָא. שכיח ושכיח - לפי הדעה המחמירה (השיעור הנמוך מבין השניים)

We learned in the mishna: The measure that determines liability for carrying out water is equivalent to that which is used to rub and spread on an eye bandage. Abaye said: Now, since, with regard to any substance that is utilized for both common and uncommon uses, the Sages, in their ruling, followed the common usage even as a leniency, i.e., one is liable only for carrying out the larger measure. However, when a substance has different uses and one is common and the other is common as well, the Sages, in their ruling, followed the common use that leads to a stringency, i.e., one is liable for carrying out even the smaller amount.

לאחר מכן שנינו בגמרא: אֶלָּא מַיִם, מִכְּדֵי שְׁתִיָּיתוֹ שְׁכִיחָא רְפוּאָתוֹ לָא שְׁכִיחָא, (לכאורה, אמור להיות בדעה המקלה) מַאי טַעְמָא אֲזוּל רַבָּנַן בָּתַר רְפוּאָתוֹ לְחוּמְרָא? מדוע חכמים החליטו להחמיר?

However, water, since its drinking is common and its use for healing is uncommon, what is the reason that the Sages followed its use for healing as a stringency? Based on the above principle, the Sages should have determined the measure based on its use for drinking. Abaye said: They taught this halakha in the Galilee where they typically drink wine. There, water is used as commonly for healing as it is for drinking (Tosafot). Rava said: Even if you say that this halakha applies in the rest of the places as well as in the Galilee, the use of water in treating the eye is common, in accordance with the opinion of Shmuel, as Shmuel said: All liquids placed on the eye effect a cure and cloud the vision, except for water which cures and does not cloud the vision.

צריכת מים איננה אותו דבר כמו צריכת יין/חלב/דבש. אדם יכול לשרוד כל חייו גם ללא אלו, אבל ללא מים - אינו יכול לשרוד. ולכן, ניתן להסיק מכאן שמים נחשבים לא רק כשכיח לשתייה - אלא גם שכיח לרפואה! (ומכאן דעת החכמים להחמיר בו).