השותפים מחקר סטטיסטי תלמוד בבא בתרא

השותפים מחקר סטטיסטי תלמוד בבא בתרא
איזוהי המסכת הארוכה ביותר
קל לראות שיש למסכת בבא בתרא המספר הרב ביותר של דפים אבל יש ספק האם זה בגלל הפירוש הארוך של רב שמואל רשבם
?
כי יכלו להדפיס עם פירוש של רב גרשום, אותו פירוש שהדפיסו שם באותיות קטנות מדי ויכלו במקום רשבם שממלא הרבה שורות ונפח אבל במקומו יכלו של רב גרשם שלא הגזים להאריך
באופן מסורבל יותר
קשה לדעת איזו מסכת יותר ארוך? כי קשה לספור אלפי מילים וקשה אפילו לשער בקירוב אז לפני שתגידו שאין לנסות או שאם לא מדוייק להתעלם אני משיב למתלוננים "תנסה אתה לספור יא עצלן
אומנם בדור שלנו יש כלי לספור מילים
ומתאים לבדוק את המידות באותן מסכתות שיש להן מספר זהה של פרקים
במסכת בבא בתרא יש עשרה פרקים ובדומה לה גם במסכת עירובין שמסרו לנו יש עשרה פרקים ולמרות שאני מגלה גילוי נאות שרק בדקתי לשם השערה בקירוב ולא ניסיתי מדוייק עדיין אפשרי לשער בקירוב
יתבאר שיש בקירוב 68,700 מילים בתלמוד עירובין כאשר אפרט למטה שממלאים 208 עמודים בגלל הפירושים
הסכום הרבה פחות משל בבא בתרא שגם יש עשרה פרקים אומנם יש
90,700
מעל תשעים אלף מילים
במהדורה שמסרו לנו
אומנם אילו הדפיסו קודם שנולדו הפרשנים ההם
ואילו הדפיסו כמו ספר בדור שלנו 35 שורות לעמוד ובממוצע עשר מילים לשורה כי בממוצע שלושים מילים לשלוש שורות
אז צריך 197 עמודים בלי הפירוש עבור עירובין
מדוע המספר של העמודים דומה? כי הדפיסו של דת על דפים ענקיים פי ארבעה לעותת ספר רגיל
ועבור מסכת בבא בתרא באותם תנאים הנזכרים
היו צריכים 260 עמודים עבור בבא בתרא אפילו אם הכינו קודם שנולדו הפירושים ובתוספת פירוש לדוגמה של רב גרשום שעדיף משל רב שמואל צריך יותר דפים ומתברר שבהשוואה למסכת דומה במספר פרקים בבא בתרא באמת יותר ארוך במהדורה שמסרו לנו
מדוע בחרתי עירובין
??
ברור באופן טפשי להאריך בפרט: שהספר בתלמוד הקצר ביותר הוא אותו שיש אפס דפים או מילים של תלמוד למשל פאה או שקלים או עדויות יש אפס דפים של תלמוד בבלי אומנם אם יש במסכת שלושה פרקים לדוגמה מסכת מכות, לא מתאים להשוות למסכת של עשרה פרקים ואפילו מסכת תמיד שיש יותר פרקים עדיין כול פרק הוא מאוד קצר ולא דומה מספיק
בפרק הראשון של עירובין מעל 11 אלף מילים כי 11,200 בקירוב
אפילו הכלי היה קשה להתמודד בחלק מהפרק לכן עשיתי בחלקים
בפרק שני 6900
בפרק ג 9300
פרק ד 7300
ה 6800
ו 9000
ז 3700
ח 4000
ט 3500
י 7000
שממלאים 104 דף 208 עמוד
ולמרות שיש במסכת בבא קמא עשרה פרקים כבר בדקתי שיכלו לקצר כמעט כול התוכן של שני הפרקים הראשונים אבל עדיין לא פירסמתי על עירובין ובבא בתרא
בפרק ראשון יש 14,100 מילם
ב 6900
ג 13,300
ד5200
ה 11,100
ו 4700
ז 1800
ח 15,100
ט 10,500
י 8000
סכום 90700 מילים
מעל תשעים אלף מילים
כדי להציל זמן שלכם ושלי לא נסיתי להיות מדוייק רק לשער מהר וקרוב אם אתה רוצה מדוייק תספור מדוייק ותגיד לי
אומנם כל זה רק להשוות את המהדורה שמסרו לנו
אומנם אחרי תיקון יישאר במסכת עירובין רק מעט מילים כאשר אדגים
תחליף "בעבר היו דיני רשות הרבים אבל אותם שהאמנו שיש רשות כרמלית קבעו שאין רשות הרבים בתור מעבר לאיסור מדברי חכמים ובכך שחררו את האיסור שלדעתם היה מן התורה אומנם בדת המקורית אין כרמלית במשנה שבת ואחרי שהם שחררו את האיסור שמן התורה בגלל ספר התרומה ולא בגלל שיקולי בעל תוספות לא נשאר רשות נוספת כשיוצא מהבית ולא באמת יצא לרשות אחרת ולא הוציא לרשות אחרת ולכן לא צריך עירוב" וזה תחליף במקום
ששים אלף מילים ויותר שמסרו לנו קודם ההחלטה של בעל התרומה של רב יעקב טור ושל רב קארו למרות שהכביד מדי יותר מההלכה בעצמה אפילו הוא כתב שאין רשות הרבים ואין איסור מן התורה ולמרות שהוא חשב שיש איסור מדרבנן אין באמת כרמלית בדת המקורית ומאחר ואפילו הוא שחרר את האיסור מן התורה לא נשאר דין של רשות נוספת
ואז עירובין יהיה הספר הקצר ביותר פרק אחד לספר את השינוי שהם שינו קודם שנולדתי לא שינוי שלי אלא להוסיף רשות כרמלית שאיננה במשנה ולהעביר אליו את דיני רשות הרבים כדי לטעון שאין איסור מן התורה בעניין ואת זה הם כבר עשו אלא שטעו כי אין בדת המקורית כרמלית כנזכר ואם אין רשות הרבים כדבריהם ואין כרמלית בדת המקורית עדיף לקצר
וגם מסכת בבא בתרא יכלו לקצר כי יש הרבה משנה מסוג סתם כאשר הדגמתי במסכת שבת ובמסכת מגילה ועד שהם מנהיגי הדת וההלכה ייכנסו באסיפה ויתקנו באופן של הסכמה לקצר עלינו לשמור מרחק מספריהם הפגומים לפי שיקולים פנימיים ענייניים.

רק אחרי שהם יבצעו מיון אז אנחנו נבדוק אם תיקנו את הפגמים אומנם הם מסרבים לשנות ולתקן לכן אין חשש שבעתיד יהיה משהו לבדוק בספרי דת
ומאחר וספר משנה פגום לאור שיקולי ההלכה עצמה וגם דיוני התלמוד שעל הפרטים שיכלו לקצר הם מהסוג שעדיף לקצר כדי להגיע לחלק המעשי עלינו להמתין בסבלנות עד שהם מנהיגי ההלכה יבצעו מיון ויפסלו את הפגום ויכינו ספר טהור שנוכל לבדוק ועד אז לשמור מרחק מהדת שלהם כי מבוססת על ספרים מעורבבים פגומים יש ספק אולי כול פרט פגום ולא ניתן להגיע למסקנה שהספר טהור בלי פגם
ואם נדמיין שהפירוש של רב גרשום דומה לפירוש של רב שלמה רשי על עירובין נגיד
שכמו שבספר רגיל בבא בתרא יותר ארוך באחוזים
צריך 275 עמודים שהם קרוב למאה ארבעים דפים עדיין יהיה בבא בתרא ארוך יותר מעירובין ורק קצר ממסכת שבת ששם יש עשרים וארבעה פרקים במהדורה הפגומה שמסרו לנו וכבר הדגמתי שיכלו לתקן שיהיו פחות פרקים ואילו כיבדו את המורשת ההלכתית היו מקצרים כאשר הדגמתי בכתבות אחרות
והפרק הארך ביותר במסכת בבא בתרא הוא פרק יש נוחלין ואם אאריך ימים אתקן אותו אבל גם בנושא נחלות יש פגם שהעיזו לשנות את סדר של המקרא "גורעין ומוסיפים ודורשים" ואם אני הייתי גורע היו הורגים אותי אבל בגלל שרבני התלמוד גרעו והוסיפו זה נחשב טוב מצד הדתיים, השוואה זו חושפת שההיגיון מונע להאמין כמו דתי רק אדם שהוא עיוור-מרצון במחשבה וטוען "אני לא יודע ואני לא ראוי לחשוב בעצמי" הוא מתאים להיות העיוור המובל בידי עיוורים שהם רבני היהדות אשר מסרבים ללמד את הפרטים אותם פרטים שהשפעתם מרובה ומסרבים לתקן את הפגמים בין אום שאני מצביע עליהם ובין אותם ששמו לב בעצמם.