עמוד א
קושייה א
שנינו במשנה:
מַתְנִי׳ כְּלָל גָּדוֹל אָמְרוּ בְּשַׁבָּת: כׇּל הַשּׁוֹכֵחַ עִיקַּר שַׁבָּת, וְעָשָׂה מְלָאכוֹת הַרְבֵּה בְּשַׁבָּתוֹת הַרְבֵּה — אֵינוֹ חַיָּיב אֶלָּא חַטָּאת אַחַת. הַיּוֹדֵעַ עִיקַּר שַׁבָּת, וְעָשָׂה מְלָאכוֹת הַרְבֵּה בְּשַׁבָּתוֹת הַרְבֵּה — חַיָּיב עַל כׇּל שַׁבָּת וְשַׁבָּת. הַיּוֹדֵעַ שֶׁהוּא שַׁבָּת, וְעָשָׂה מְלָאכוֹת הַרְבֵּה בְּשַׁבָּתוֹת הַרְבֵּה — חַיָּיב עַל כׇּל
אַב מְלָאכָה וּמְלָאכָה. הָעוֹשֶׂה מְלָאכוֹת הַרְבֵּה מֵעֵין מְלָאכָה אַחַת, אֵינוֹ חַיָּיב אֶלָּא חַטָּאת אַחַת.
בהתייחסות לחלק הצהוב: אדם שח"ו בשבת מכה על ברזל הנמצא ליד שיח, והניצוצות העפים מן הברזל נוחתים על השיח ומבעירים אותו באש.
אותו אדם עובר על שני איסורים: א. איסור מכה בפטיש, ב. איסור מבעיר..
האם האדם יהיה חייב שני קורבנות (על שני אבות המלאכה) או רק קורבן אחד?
אם רק חייב קורבן על "מכה בפטיש" - מובן הדבר.
אך אם חייב גם על "מכה בפטיש" וגם על "מבעיר", תמוה הדבר! והרי שנינו:
טָמַן וְכִיסָּה בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ נִיטָּל בְּשַׁבָּת אוֹ שֶׁטָּמַן בְּדָבָר הַנִּיטָּל בְּשַׁבָּת, וְכִיסָּה בְּדָבָר שֶׁאֵינוֹ נִיטָּל בְּשַׁבָּת, אִם הָיָה מְגוּלֶּה מִקְצָתוֹ נוֹטֵל וּמַחֲזִיר. וְאִם לָאו —
אֵינוֹ נוֹטֵל וּמַחֲזִיר.
מכאן אנו למדים שאם אדם טמן וכיסה (מלפני שבת, את המיחם, כדי שיישמר החום) בדבר שלא ניטל בשבת (שנחשב מוקצה ואסור להזיזו ביד), וגם קצה המיחם אינו מכוסה בדבר (וניתן להזיזו, ללא מגע של המוקצה עם יד האדם) - אז ניתן ליטול את המיחם מן הכיסוי ולתת לכיסוי ליפול מאליו.
אז אם כאן מותר לעבור על איסור הזזת מוקצה (באופן עקיף, כיוון שלא מזיז את המוקצה בעזרת ידו שלו) - מדוע כאן (בעניין הניצוצות העפים אל השיח ומבעירים אותו) הדבר לא נחשב גם כן באופן "עקיף"?
קושייה ב
בגמרא מצאנו קושייה : וּלְבַר קַפָּרָא, דְּתָנֵי ״כְּלָל גָּדוֹל״ בְּמַעֲשֵׂר, בר קפרא שנה "כלל גדול" במשנה אבות מַאי אָבוֹת וּמַאי תּוֹלָדוֹת אִיכָּא? (בניסיון להפריך את הקשר בין "כלל גדול" - לבין אבות ותולדות, כי לכאורה אין קשר בניהם למשנה אבות).
אך לדעתי דווקא כן יש קשר!
הרי ידוע לנו שמסכת אבות דנה על מידות ומוסר, וכמובן שבתחום הזה מצווה גוררת את השנייה! אז אמנם זה לא כמו אב ותולדה (של טומאה) אבל זה כן "אב ותולדה" (של מצווה!) הנה דוגמא:
עֲקַבְיָא בֶן מַהֲלַלְאֵל אוֹמֵר, הִסְתַּכֵּל בִּשְׁלשָׁה דְבָרִים וְאִי אַתָּה בָא לִידֵי עֲבֵרָה. דַּע מֵאַיִן בָּאתָ, וּלְאָן אַתָּה הוֹלֵךְ, וְלִפְנֵי מִי אַתָּה עָתִיד לִתֵּן דִּין וְחֶשְׁבּוֹן.
באדום - "האב"
בירוק - "התולדה"