עמוד א
קושייה א
שנינו במשנה שאשה יכולה לצאת לרשות הרבים בשבת ב וּבְמוֹךְ שֶׁבְּאׇזְנָהּ. שנה רמי בר יחזקאל והוסיף תנאי, שיהיה קשור לאוזנה תָּנֵי רָמֵי בַּר יְחֶזְקֵאל: וְהוּא שֶׁקָּשׁוּר בְּאׇזְנָהּ.
הסיבה לכך מובנת. המוך יכול להתעמעם/ליפול והיא עלולה להלך אתו 4 אמות ברשות הרבים תוך כדי ניסיון להחזירו.
שנינו במשנה שיכולה אשה לצאת בשבת לרשות הרבים עם וּבְמוֹךְ שֶׁבְּסַנְדָּלָהּ. (שנמצא בין הרגל לסנדל, כדי שהסנדל לא ילחץ על הרגל). גם כאן שנה רמי בר יחזקאל והוסיף תנאי, שיהיה המוך קשור בסנדלה תָּנֵי רָמֵי בַּר יְחֶזְקֵאל: וְהוּא שֶׁקָּשׁוּר לָהּ בְּסַנְדָּלָהּ.
השאלה שלי פה היא מה הטעם לתנאי זה?
כי הרי גם אם המוך יפול ארצה והאשה תבוא להחזירו - היא לא תוכל להלך עמו 4 אמות ברשות הרבים בזמן ההחזרה! (אלא אם כן היא תעשה בדילוגים וזה סיפור אחר....).
קושייה ב
כאן מסופר שרבי יוחנן היה הולך לבית המדרש בשבת עם מוך שבאזנו וחלקו עליו חבריו. רַבִּי יוֹחָנָן נָפֵיק בְּהוּ לְבֵי מִדְרְשָׁא, וַחֲלוּקִין עָלָיו חֲבֵרָיו. כאן מסופר שרבי יוחנן היה הולך לכרמלית בשבת וחלקו עליו כל בני דורו רַבִּי יַנַּאי נָפֵיק בְּהוּ לְכַרְמְלִית, וַחֲלוּקִין עָלָיו כׇּל דּוֹרוֹ. כאן שואלים את השאלה המתבקשת! מדוע רבי יוחנן עשה זאת אם היה כתוב במפורש שהמוך יהיה קשור? וְהָתָנֵי רָמֵי בַּר יְחֶזְקֵאל: וְהוּא שֶׁקָּשׁוּר לָהּ בְּאׇזְנָהּ! - אין הדבר קשה! התנאי שמחייב לקשור, מדבר על מוך שלא תחוב עמוק. אבל מוך שתחוב עמוק, אין צורך בקשירה. לָא קַשְׁיָא: הָא דְּמִיהַדַּק, הָא דְּלָא מִיהַדַּק.
א. אם כך התירוץ, אז הלא גם אם אדם יוצא עם מוך שבסנדל (באופן כזה שהסנדל מהודק היטב על מוך) - ללא קשירה. הדבר יהיה מותר?
ב. מדוע ציינו את רבי ינאי במאמר זה, אם התשובה מתייחסת רק לרבי יוחנן?
ג. הלא מעשה זה של רבי יוחנן ברשות הרבים בשבת אסור משום מראית עין? (כי הרי אינו קושר, ואדם שלא יסתכל מקרוב - לא יראה עד כמה המוך מהודק ויחשוב שרבי יוחנן עובר על עבירה!)
קושייה ג
שנינו במשנה שמותר לאשה לצאת לרשות הרבים בשבת גם בַּפִּלְפֵּל וּבְגַלְגַּל מֶלַח. פִּלְפֵּל לְרֵיחַ הַפֶּה, גַּלְגַּל מֶלַח לְדוּרְשִׁינֵּי. (חולי שיניים).
והדבר מובן למה.
בנוסף, בגלגל מלח - הוא נמס לאחר זמן ולכן אין חשש שתבוא להסירו.
אך בפלפל - אינו נמס ולאחר זמן מה מאבד תכונותיו ונהפך למאוס בפה, והאין חשש שלאחר שנהפך למאוס האשה תבוא להסירו (ובדרך להוציאו ולטלטלו 4 אמות ברשות הרבים)?
קושייה ד
שנינו שיציאה של אדם עם שן תותבת של זהב לרשות הרבים בשבת-
רבי מתיר וחכמים אוסרים.
פירש רש"י:
אבל של כסף -ולי נראה טעמא דשל זהב משום דחשיבא ואתי' לאחויי לכך אסור אבל של כסף לא חשיבא ולא אתי' לאחוויי.
והלא הדבר נשמע תמוה?
מדוע שאדם יסיר את השן התותבת כדי להראות לחבריו (אפילו אם היא עשויה זהב)?
הלא בכך הוא מבייש בכך את עצמו כשמדבר? (כיוון בפיו חסרה שן)...