Kindling the Flames of Shabbat

Congregation Orach Chaim

כ"ה אדר א' תשע"ו

Parshat Vayakel

(טו) שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֮ יֵעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י שַׁבַּ֧ת שַׁבָּת֛וֹן קֹ֖דֶשׁ לַיהוָ֑ה כָּל־הָעֹשֶׂ֧ה מְלָאכָ֛ה בְּי֥וֹם הַשַּׁבָּ֖ת מ֥וֹת יוּמָֽת׃

(15) Six days work shall be done; but on the seventh day is a Sabbath of rest, holy to Hashem; whosoever does any work on the Sabbath day, shall surely be put to death.

(ב) שֵׁ֣שֶׁת יָמִים֮ תֵּעָשֶׂ֣ה מְלָאכָה֒ וּבַיּ֣וֹם הַשְּׁבִיעִ֗י יִהְיֶ֨ה לָכֶ֥ם קֹ֛דֶשׁ שַׁבַּ֥ת שַׁבָּת֖וֹן לַיהוָ֑ה כָּל־הָעֹשֶׂ֥ה ב֛וֹ מְלָאכָ֖ה יוּמָֽת׃ (ג) לֹא־תְבַעֲר֣וּ אֵ֔שׁ בְּכֹ֖ל מֹשְׁבֹֽתֵיכֶ֑ם בְּי֖וֹם הַשַּׁבָּֽת׃ (פ)

(2) Six days shall work be done, but on the seventh day there shall be to you a holy day, a Sabbath of rest to the LORD; whosoever does any work on it shall be put to death. (3) Do not kindle any fire throughout your habitations on the Sabbath day.

Professor Nahum Sarna, The JPS Commentary, Shemot, Pg. 222

The injunction is practically a verbatim repetition of 31:15, with an addition. The manner in which the prohibition against kindling fire on the Sabbath is worded led the rabbis of the Talmud to understand that fire may not be kindled on the Sabbath itself; however, fire lit before the Sabbath and not refueled on the Sabbath is permitted.

לקח טוב, שם

ולא אסרה תורה אלא מלאכת מחשבת, למדנו שאם מבעיר האש מערב שבת והוא דולק בשבת אין זה מבעיר בשבת, שהבערתו מאתמול... ובוא וראה שהרי לא נאמר ולא יראה לך אש, ולא ימצא לך אש, כדרך שכתוב בחמץ... וכן כיוצא בהן, ללמדך שלא נאסרה הבערה אלא לבו ביום, אבל אם הובערה מאתמול אינה אסורה, וכל חכמי הדורות לא נחלקו כלל, [אלא במה מדליקין ובמה אין מדליקין, אבל בהבערה עצמה שראוי להדליק לא נחלקו כלל], ללמדך שקבלה היתה לישראל מימי משה רבינו להדליק הנר.

Lekach Tov, on the passuk

The Torah only prohibbited creative labor. This teaches us that if fire is kindled from before shabbat and it remains lit on shabbat, this is not kindling on shabbat, for it was lit yesterday! Understand, that it does not say one should not see fire, as is the case when discussing chametz. Fire is only actually prohibited on the actual day. The greats of every generation disagreed only regarding what one could use to kindle this flame, which teaches us that this was a kabala for Israel from the days of Moshe Rabeinu, to kindle this flame.

אמר ליה שאני אומר הדלקת נר בשבת חובה דאמר רב נחמן בר רב זבדא ואמרי לה אמר רב נחמן בר רבא אמר רב הדלקת נר בשבת חובה רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית רשות

Said to him: For I say, [that] lighting the Shabbat candle is an obligation. As Rav Nachman bar Rav Zavda, or rather Rav Nachman bar Raba said [in the name of] Rav: Candle Lighting on Shabbat is obligatory, washing hands and feet in warm water in the [Shabbat] evening, is permissible.

אוצר הגאונים שם, פ"ג-פ"ה

[כה:] א"ל שאני אומר הדלקת נר בשבת חובה. ושדר רב נתרונאי ריש מתיבתא המדליק נר של שבת צריך לברך ברוך אשר קדשננו וצ' להדליק נר של שבת. מאי טאמא? דהלקת נר בשבת חובא היא דאמר רב יהודה אמר שמואל הדלקת נר שבת חובא...ושאלתם עיקר ברכה להדליק נר של שבת מנהגה או הלכתא? ואי הלכתא היכא כתובה בתלמוד?...ברכת נר של שבת הלכתא היא ואע"ג דלא אתאמרה בהדיא דהא א"ל רבא לאביי שאני אומ' הדלקת נר שבת חובה ותנן במתנ' נמי שלשה דברים צריך אדם וכו'. וקיימה לן כאביי דאמר ודאי דדבריהם בעי ברכה.

Otzar Hageonim, 83-85

Rav Natronai, the Head of the Metivta: One who lights candles for Shabbat needs to bless Blessed who has made us holy and commanded us to light the candle of Shabbat. What is the reason? For, lighting candles on shabbat is a chovah (requirement). And you have asked, is this a custom or a law? And if it is a law, where is it written in the Talmud?...The blessing of the candle for shabbat is a law, and even though it is not written explicitly, it does say Rava said to Abaye For I say, [that] lighting the Shabbat candle is an obligation...And it follows Abaya who said that obviously rabbinic enactments need a beracha.

Professor Nahum Sarna, Cont.

The Jewish sectarians known as Karaites rejected this interpretation and spent the day in darkness, although some later adherents did accept the rabbinic practice. It was probably to demonstrate opposition to the early Karaite view that the kindling of lights on the eve of the Sabbat gradually became obligatory. To this end, the geonim, the post-Talmudic heads of the Bablylonian academies, instituted the recital of a blessing over them.