מה זה חנוכה?
מַאי חֲנוּכָּה? דְּתָנוּ רַבָּנַן: בְּכ״ה בְּכִסְלֵיו יוֹמֵי דַחֲנוּכָּה תְּמָנְיָא אִינּוּן דְּלָא לְמִסְפַּד בְּהוֹן וּדְלָא לְהִתְעַנּוֹת בְּהוֹן. שֶׁכְּשֶׁנִּכְנְסוּ יְווֹנִים לַהֵיכָל טִמְּאוּ כׇּל הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּהֵיכָל. וּכְשֶׁגָּבְרָה מַלְכוּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי וְנִצְּחוּם, בָּדְקוּ וְלֹא מָצְאוּ אֶלָּא פַּךְ אֶחָד שֶׁל שֶׁמֶן שֶׁהָיָה מוּנָּח בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל, וְלֹא הָיָה בּוֹ אֶלָּא לְהַדְלִיק יוֹם אֶחָד. נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנָה יָמִים. לְשָׁנָה אַחֶרֶת קְבָעוּם וַעֲשָׂאוּם יָמִים טוֹבִים בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה.

גמרא שואלת: מהו חנוכה, ולמה מדליקים אורות בחנוכה? התשובות בגמרא: חז"ל לימדו ב מגילת Ta ' אנית : .. בעשרים וחמישה בכסלו, ימי חנוכה שמונה אחד לא יכול להספיד אותם ואולי לא לצום עליהם ? הסיבה מה כאשר היוונים נכנסו למקדש הם טמאו את כל השמנים שהיו בבית המקדש על ידי נגיעה בהם . וכאשר התגברה עליהם המלוכה החשמונאית והתנצחה עליהם, הם חיפשו ומצאו רק קרוס שמן אחד שהונח עם חותם הכהן הגדול , ללא הפרעה על ידי היוונים. והיה מספיק שמן זמן שם כדי להדליק את הנברשת ליום אחד בלבד. התרחש נס והם הדליקו ממנו את הנברשת שמונה ימים. בשנה שלאחר מינוסחז"ל הנהיגו באותם ימים וגרם להם החגים עם דקלום של הלל ו מיוחד צלם ההודיה בתפילה וברכה.

(א) בְבַיִת שֵׁנִי כְּשֶׁמַּלְכֵי יָוָן גָּזְרוּ גְּזֵרוֹת עַל יִשְׂרָאֵל וּבִטְּלוּ דָּתָם וְלֹא הֵנִיחוּ אוֹתָם לַעֲסֹק בְּתוֹרָה וּבְמִצְוֹת. וּפָשְׁטוּ יָדָם בְּמָמוֹנָם וּבִבְנוֹתֵיהֶם וְנִכְנְסוּ לַהֵיכָל וּפָרְצוּ בּוֹ פְּרָצוֹת וְטִמְּאוּ הַטָּהֳרוֹת. וְצָר לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל מְאֹד מִפְּנֵיהֶם וּלְחָצוּם לַחַץ גָּדוֹל עַד שֶׁרִחֵם עֲלֵיהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ וְהוֹשִׁיעָם מִיָּדָם וְהִצִּילָם וְגָבְרוּ בְּנֵי חַשְׁמוֹנַאי הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים וַהֲרָגוּם וְהוֹשִׁיעוּ יִשְׂרָאֵל מִיָּדָם וְהֶעֱמִידוּ מֶלֶךְ מִן הַכֹּהֲנִים וְחָזְרָה מַלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל יֶתֶר עַל מָאתַיִם שָׁנָה עַד הַחֻרְבָּן הַשֵּׁנִי:

מהי גמרא ומיהו הרמב"ם?

'גמרא' זהו הספר היסודי [ובעצם זו סדרת ספרים] שנכתב על ידי חכמי ישראל במשך זמן של כמאתיים שנים, כלומר היא נכתבה על ידי כמה דורות בערך מלפני כ1800 שנה!!

חכמה עתיקה ומלאה בתוכן עשיר ומגוון, בגמרא ישנם דיונים על ההלכות והמנהגים של התורה, וסיפורי חכמה ומשלים עמוקים.

על הגמרא נכתבו המון פירושים שמסבירים ומפענחים את החכמה הכתובה בה.

עד היום נחשבת הגמרא לסדרת הספרים העיקרית של עם ישראל. הגמרא נלמדת על ידי מליוני יהודים, ונחשבת לספר חובה לכל מי שרוצה לגעת ולו במקצת בחכמה המיוחדת של עם ישראל.

הרמב"ם זה ראשי תיבות של רבי משה בן מיימון [קראו לו משה ולאבא שלו קראו מיימון]. במשך הזמן השתרש השם על פי ראשי התיבות.

הרמב"ם נחשב עד היום לאחד מגדולי החכמים של היהודים.

כתב ספרים רבים שהקיפו יידע עצום שלא נתפס עד היום איך היה יכול לדעת כל כך הרבה וכל כך לעומק.

אחד הספרים שכתב נקרא 'משנה תורה' ובו פירוט כל ההלכות והמנהגים של תורת ישראל. בספר הוא גם מסביר על המצוות השונות את הטעם לעשייתם.

בחלק שהובא כאן, הרמב"ם מספר על נס החנוכה ומסביר מדוע עד היום אנחנו חוגגים ומה היה כל כך מיוחד בנס על חנוכה.

בהצלחה!!