עמוד א
קושייה א
בפסוק הבא שנינו ש פירות שאדם אכל מהם במרפסת שלו והשאירם בשמש (כדי שיהפכו בהמשך לגרוגרות וצימוקין) - אסורים באכילה. אלא אם כן, תכנן מערב שבת להפוך אותם לגרוגרות וצימוקין כדי שיוכל לאוכלם בשבת:
אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר שְׁמוּאֵל: אֵין מוּקְצֶה לְרַבִּי שִׁמְעוֹן אֶלָּא גְּרוֹגְרוֹת וְצִימּוּקִים בִּלְבַד. וּמִידִּי אַחֲרִינָא לָא? וְהָתַנְיָא: הָיָה אוֹכֵל בִּתְאֵנִים וְהוֹתִיר וְהֶעֱלָן לַגַּג לַעֲשׂוֹת מֵהֶן גְּרוֹגְרוֹת, בַּעֲנָבִים וְהוֹתִיר וְהֶעֱלָן לַגַּג לַעֲשׂוֹת מֵהֶן צִימּוּקִין — לֹא יֹאכַל עַד שֶׁיַּזְמִין. וְכֵן אַתָּה אוֹמֵר בַּאֲפַרְסְקִין וַחֲבוּשִׁין וּבִשְׁאָר כׇּל מִינֵי פֵּירוֹת.
בפסוק הבא מפריכים את האפשרות שברייתא זו נשנתה ע"י רבי יהודה - בטענה שרבי יהודה ממילא מחשיב הזזת חפצים מסויימים ממקומם עם הידיים בשבת - כמוקצה:
מַנִּי? אִילֵימָא רַבִּי יְהוּדָה — וּמָה הֵיכָא דְּלָא דַּחְיֵיהּ בְּיָדַיִם אִית לֵיהּ מוּקְצֶה, הֵיכָא דְּדַחְיֵיהּ בְּיָדַיִם לֹא כׇּל שֶׁכֵּן?
אך הייתכן אחרת?
ייתכן שאדם השאיר בערב שבת את פירותיו - בגג, בשמש, (כדי שיהפכו לפירות יבשים בשבת) עם המחשבה לאוכלם בשבת.
ובשבת כשהגיע לאותו מקום - אכל אותם (מבלי להזיזם לחדר האוכל!)?