הפטרה לשחרית של יו"כ נ"ז:י"ד - נ"ח:י"ד

Source #1: The connection between the theme of the haftarah and the theme(s) of Yom Kippur

(יד) וְאָמַר סֹלּוּ סֹלּוּ פַּנּוּ דָרֶךְ הָרִימוּ מִכְשׁוֹל מִדֶּרֶךְ עַמִּי:

תלמוד בבלי מסכת סוכה דף נב עמוד א דרש רבי עוירא, ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע. הקדוש ברוך הוא קראו רע, שנאמר (בראשית ח) כי יצר לב האדם רע מנעוריו. משה קראו ערל, שנאמר (דברים י) ומלתם את ערלת לבבכם. דוד קראו טמא שנאמר (תהלים נא) לב טהור ברא לי אלהים - מכלל דאיכא טמא. שלמה קראו שונא, שנאמר (משלי כה) אם רעב שנאך האכילהו לחם ואם צמא השקהו מים כי גחלים אתה חותה על ראשו וה' ישלם לך, אל תקרי ישלם לך אלא ישלימנו לך. ישעיה קראו מכשול, שנאמר (ישעיהו נז) סולו סולו פנו דרך הרימו מכשול מדרך עמי. יחזקאל קראו אבן, שנאמר (יחזקאל לו) והסרתי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר. יואל קראו צפוני, שנאמר (יואל ב) ואת הצפוני ארחיק מעליכם.

QUESTIONS:

1. What is your pshat understanding of the pasuk?

2. What theme, alluded to in the text, does the gemara focus on? (You will need to look up the psukim quoted here - all 7 definitions)

3. Write out the 7 different metaphors for the Yetser Hara. For each one, determine: why would each of these metaphors be used to describe the YH?

Read the haftarah for Shacharit of Yom Kippur (Yeshayahu 57:14-58:14) and answer the questions on the supplemental worksheet.

4. How does the theme of this pasuk and gemara tie into the overall message of the haftarah? How does it tie into Yeshayahu's message in general?

5. How does this theme tie into the overall messages of Yom Kippur?

Ssource #2: The connection between the haftarah and previous perakim in Yeshayahu (specifically bet and hey)

(יא) אמר רב חסדא אמר מר עוקבא: כל אדם שיש בו גסות הרוח (haughtiness) אמר הקב״ה "אין אני והוא יכולין לדור בעולם" שנאמר (תהלים קא ה) "מלשני(one who slanders) בסתר רעהו, אותו אצמית (I will destroy). גבה עינים ורחב לב אותו לא אוכל (I could not bear)" - (אל תקרי 'אותו' אלא 'איתו'). ואיכא דמתני לה אמספרי לה״ר (others explain this pasuk as referring to tale-bearers). שנאמר "מלשני בסתר רעהו". א״ר אלכסנדרי: כל מי שיש בו גסות הרוח אפילו רוח קמעא (even the slightest bit) עוכרתו (his downfall) שנאמר (ישעיה נז כ) "והרשעים כים נגרש כי השקט לא יוכל." ומה ים שיש בו כמה רביעיות רוח קמעא עוכרתו, אדם שאין בו אלא רביעית דם עאכ״ו (all the more so). א״ר חייא בר אשי אמר רב: תלמיד חכם צריך שיהא בו אחד משמונה בשמינית [of pride]...

(11) R. Chisda said in the name of Mar Ukba: "Every man who possesseth haughtiness, the Holy One, praised be He! says concerning him: 'I and he cannot live in the same world,' as it is said (Ib. 101, 5) Who slandereth in secret his neighbor, him will I destroy; Whoso is proud of eye, and haughty of heart, him could I not bear." Do not read Otho [him], but read Itho [with him.] But others, however, explain the above passage to refer to tale-bearers, as it is said. Whoso slandereth in secret his neighhor. R. Alexanderi said: "Whoever possesses haughtiness, even in the slightest degree, it shall cause his downfall, as it is said (Is. 57, 20) But the wicked are like the troubled sea; jar it can never be at rest. If the sea, which contains so many quarts of water, is nevertheless stirred up by the slightest breeze, how much more so should slight assumption affect a man in whom there is only one quart of blood ?" R. Chiya b. Ashi said in the name of Rab : "A scholar should possess one-eighth of an eighth (one-sixty-fourth) of pride." R. Huna, the son of R. Joshua, said: "This befits a scholar like the ears of the standing crop grain." Raba said: "Under ban should be anyone who possesses it on a great scale ; under ban, and again under ban, should be the one who does not possess it at all." R. Isaac, however, said: "Neither the whole nor a bit should one possess, for how can we consider so light the warning, (Pr. 16, 5) An abomination of the Lord is everyone that is proud of heart."

QUESTIONS:

1. What is the message of this aggadic gemara?

2. What is the role of the pasuk from Yeshayahu here? How does the gemara understand the pasuk?

Read the haftarah for Yom Kippur (shacharit) - Yeshayahu 57:14-58:14 and fill out the questions on the supplemental worksheet.

3. What is the context of the pasuk quoted here?

4. How does this haftarah tie into what we learned from perakim bet and hey? Provide textual evidence.

Source #3: The connection between the haftarah and the theme of fasting on Yom Kippur

(ג)...רבי תנחומא ורבי אבא בר אבין בשם רב אחא: למחר שנת בצורת (drought) באה והבריות מרחמין (have compassion) אלו על אלו והקדוש ברוך הוא מתמלא עליהן רחמים. ביומי דר' תנחומא היו צריכין ישראל לתענית, אתון לגביה (so they went to him) אמרין ליה "ר' גזר תעניתא, גזר תעניתא!" יום קדמאי יום ב' יום ג' ולא נחת מטרא (rain didn't fall). עאל ודרש להון אמר להון "בני, התמלאו רחמים אלו על אלו והקב"ה מתמלא עליכם רחמים!" עד שהן (when they were) מחלקין צדקה לענייהם ראו אדם אחד נותן מעות לגרושתו (his ex-wife) אתון לגביה (they went to Rav Tanchuma) ואמרו ליה "ר' מה אנן יתבין (what are we doing here) הכא ועבירתא הכא (and such a sin is happening here)!" אמר להן "מה ראיתם?" אמרו לו "ראינו אדם פלוני נותן מעות לגרושתו!" שלח בתריהון ואייתינון (brought them) לגו ציבורא (into the public assembly). א"ל "מה היא לך זו?" אמר לו "גרושתי היא." אמר לו "מפני מה נתת לה מעות?" אמר לו "רבי, ראיתי אותה בצרה, והתמלאתי עליה רחמים." באותה שעה הגביה רבי תנחומא פניו כלפי מעלה ואמר "רבון על העולמים, מה אם זה שאין לה עליו מזונות ראה אותה בצרה ונתמלא עליה רחמים; אתה שכתוב בך 'חנון ורחום' ואנו בני ידידיך בני אברהם יצחק ויעקב על אחת כמה וכמה שתתמלא עלינו רחמים!" מיד ירדו גשמים ונתרוה (enjoyed relief) העולם ...

QUESTIONS:

1. The repetition of the "proclaim a fast" implies RT delayed proclaiming. Fast does not work.

A) Why would he think that a fast wouldn't "work"?

Read the haftarah for shacharit of Yom Kippur - Yeshayahu 57:14-58:14 and fill out the questions on the supplemental worksheet.

B) What is the fast that the HaShem wants, according to Yeshayahu?

C) What is the purpose of a fast?

2. Community is not into tzedakah - they are checking still for who is talking to whom, worry about externality vs. internality.

A) What evidence is there in the midrash that the community is not "into" tzedakah?

B) Which psukim in the haftarah address this communal problem?

C) What is wrong with the way they are fulfilling the mitzvah of giving tzedakah?

3. According to the community’s religious concept, a fast should be decreed in response to the plague of drought, because that act is understood by them as a ritual capable of automatically bringing rain.

A) What did the community expect to happen when R. Tanchuma declared a fast?

B) What is wrong with their perceptions of fasting and of the "compassion" that R. Tanchuma asked them for?