Standing and Falling

מקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינם עומדין שנאמר (ישעיהו נז, יט) שלום שלום לרחוק ולקרוב

The place which the penitent occupy, the perfectly righteous are unable to stand; as it is said, "Peace, peace to him that is far off and to him that is near" (Is. 57:19)

אמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי ליפול על פניו אלא אם כן נענה כיהושע בן נון שנאמר (יהושע ז, י) ויאמר ה' אל יהושע קום לך למה זה אתה נופל על פניך

ואמר ר' אלעזר אין אדם חשוב רשאי לחגור שק אלא אם כן נענה כיהורם בן אחאב שנאמר (מלכים ב ו, ל) ויהי כשמוע המלך את דברי האשה ויקרע את בגדיו והוא עובר על החומה וירא העם והנה השק על בשרו וגו' ואמר ר' אלעזר לא הכל בקריעה ולא הכל בנפילה משה ואהרן בנפילה יהושע וכלב בקריעה משה ואהרן בנפילה דכתיב (במדבר יד, ה) ויפל משה ואהרן על פניהם יהושע וכלב בקריעה דכתיב (במדבר יד, ו) ויהושע בן נון וכלב בן יפנה קרעו בגדיהם מתקיף לה ר' זירא ואיתימא ר' שמואל בר נחמני אי הוה כתיב יהושע כדקאמרת השתא דכתיב ויהושע הא והא עביד . . .

R. Eleazar said: A prominent man should not fall upon his face unless he is confident that he will be answered like Joshua, as it is said, And the Lord said to Joshua, 'Arise! Why do you lie prostrate? (Josh. 7:10) R. Eleazar further said: A prominent man should not put on sackcloth unless he is confident that he will be answered like Jehoram, the son of Ahab, as it is said, When the king heard what the woman said, he rent his clothes; and as he walked along the wall, the people could see that he was wearing sackcloth underneath. (II Kings 6:30)

R. Eleazar further said: Not everyone [is answered] through rend his garments nor is everyone through falling [on his face]. Moses and Aaron [were answered] through falling [on the face], Joshua and Caleb through rending garments. Moses and Aaron through falling, for it is written, Then Moses and Aaron fell on their faces (Num. 14:5), Joshua and Caleb through rending garments, for it is written, And Joshua son of Nun and Caleb . . . rent their clothes (Num. 14:6). R. Ze'ira and som say, R. Samuel b. Nachmani demurred to this. Had it been written Joshua, it would be as you say, but seeing that the verse reads, And Joshua, they may have done both. . .

. . . רב נחמן בר יצחק אף אני אומר לא הכל לאורה ולא הכל לשמחה צדיקים לאורה וישרים לשמחה צדיקים לאורה דכתיב (תהלים צז, יא) אור זרוע לצדיק ולישרים שמחה דכתיב ולישרי לב שמחה:

R. Nachman b. Isaac declared: I say furthermore, Not all are destined to share in the light nor all in the gladness [of the coming of the Messiah]. Light shall be for the righteous and gladness for the upright. Light for the righteous, for it is written, Light is sown for the righteous (Ps. 97:11); And gladness for the upright, for it is written, and joy for the upright. (Ps. 97:11)

(ט) אַתֶּ֨ם נִצָּבִ֤ים הַיּוֹם֙ כֻּלְּכֶ֔ם לִפְנֵ֖י יְהוָ֣ה אֱלֹהֵיכֶ֑ם רָאשֵׁיכֶ֣ם שִׁבְטֵיכֶ֗ם זִקְנֵיכֶם֙ וְשֹׁ֣טְרֵיכֶ֔ם כֹּ֖ל אִ֥ישׁ יִשְׂרָאֵֽל׃

(9) You stand this day, all of you, before the Lord your God--your tribal heads, your elders and your officials, all the men of Israel

(ז) כֹּה־אָמַ֞ר יְהוָ֣ה צְבָא֗וֹת אִם־בִּדְרָכַ֤י תֵּלֵךְ֙ וְאִ֣ם אֶת־מִשְׁמַרְתִּ֣י תִשְׁמֹ֔ר וְגַם־אַתָּה֙ תָּדִ֣ין אֶת־בֵּיתִ֔י וְגַ֖ם תִּשְׁמֹ֣ר אֶת־חֲצֵרָ֑י וְנָתַתִּ֤י לְךָ֙ מַהְלְכִ֔ים בֵּ֥ין הָעֹמְדִ֖ים הָאֵֽלֶּה׃

(7) Thus said the Lord of Hosts: If you walk in my paths and keep My charge, you in turn will rule My House and guard My courts, and I will permit you to move about among the standing.