Ki Tissa (Parshat Parah) - Holy Cows

A few years ago, there were two cows standing in a field in Surrey.

The first turns to the second one and says:

"What do you think of this mad cow disease, isn't it frightening?"

The second replies:

"Why should I be scared. I'm a chicken!"

I am reminded of this week when I look at this week parsha and the preoccupation that we seem to have with these bovine creatures. Firstly, we have the Egel Hazahav, the Golden Calf episode in Parshat Shemini and then we finish with a maftir that is literally called "Parshat Parah" - the Parsha about the Cow!

When we think of other faiths who venerate animals, our Hindu neighbours immediately come to mind, since they hold cows in such high esteem. This is due to their belief that the cow, in providing us with life-sustaining milk is representative of the divine bounty emanating from the earth. They also worship Ganesh, who takes the form of an elephant, as well as Vishnu, who takes the form of a boar.

Whilst we highly respect their belief system, as Jews, the idea of venerating an animal in such a manner does not feature at all in our religion, let alone history.

Although we are told to respect animals and the mitzvah of "tzaar baalei chayim - avoiding causing suffering to living creatures" is a key tenet of our religion, we need to remember that there is a huge difference between respecting the rights of animals and worshipping them - as witnessed in the sorry tale of the Golden Calf, described in this week's Parsha.

If that's not enough, the Maftir describes the process of sprinkling the ashes of a red heifer (an adult cow) as being the only way a person who has come into contact with a dead body can be ritually cleansed by a Cohen.

Both the episode of the Golden Calf and the Red Heifer seem to conflict with the notion that we don't elevate cows, or any other creatures to such an important level.

If this is the case, why does the Torah describe the use of cows in both parshiot, commencing with the creation and worship of a Golden Calf?

If we understand the reason for the first, we can start to comprehend the reason for the second.

Let's what happened at Sinai, from the ancient Midrash (Pirkei DeRabbi Eliezer)

(א) ר' שמעון בן יוחאי אומר, כשנגלה הב"ה על משה מתוך הסנה לשלחו אל מצרים אמ' משה לפני הב"ה רבון כל העולמים השבעה לי כל מה שאני מבקש לעשות אתה עושה לי שאם אדבר דבר לפני פרעה ולא תעשה אותם ויהרגני והב"ה נשבע לו שכל מה שהוא מבקש הוא עושה חוץ משני דברים מלהכנס לארץ ישראל ומיום המות ומניין שנשבע לו שנ' בי נשבעתי יצא מפי דבר צדקה ולא ישוב כי לי תכרע כל ברך תשבע כל לשון וכשקבלו ישראל את התורה ר"ל עשרת הדברות לאחר ארבעים יום שכחו את אלהיהם ואמרו לאהרן המצריים היו נושאין את אלהיהם ומשוררין ומזמרין לפניו ורואין אותו לפניהם קום עשה לנו אלקים אשר ילכו לפנינו כשקוץ המצריים ונראה אותו לפנינו שנ' קום עשה לנו אלקים אשר ילכו לפנינו.

(ב) הלכו להם אצל עושי דברו של משה, אהרן וחור בן אחותו. ומניין שהיה חור בן אחותו, שנ' ויקח לו כלב את אפרת ותלד לו את חור ולמה נקרא שמה של מרים אפרת אלא פלטני של בת מלכים גדולי הדור שכל נשיא וגדול שעמד בישראל נקרא שמו אפרתי וכן ודוד בן איש אפרתי וכי אפרתי היה והלא משבט יהודה היה אלא פלטי בן מלכים גדול' הדור וירבעם בן נבט איש אפרתי ולפי שהיה חור משבט יהודה מגדולי הדור התחיל מוכיח את ישראל בדברים קשים כזבים שבישראל עמדו עליו והרגוהו.

(ג) וראה אהרן לחור שנהרג ובנה מזבח להם, שנ' וירא אהרן ויבן מזבח לפניו מה ראה ראה שנהרג חור בן אהרן ובנה להם מזבח שנ' ויבן מזבח.

(ד) דן אהרן דין בינו לבין עצמו, אמר אם אני אומר לישראל תנו לי כסף וזהב מיד הם מביאים אלא הריני אומ' להם תנו לי נזמי נשיכם ונזמי בניכם ובנותיכם והיה הדבר בטל ממנו שמעו הנשים ולא קבלו עליהם ליתן נזמיהן לבעליהן אלא אמרו להם אתם רוצים לעשות שקוץ ותועבה שאין בו כח להציל לא שמעו להם ונתן הב"ה שכרן של נשים בעה"ז ובעה"ב ומה שכר נתן להם לעה"ב לעה"ז שהן משמרות ראשי חדשים שנ' המשביע בטוב עדיך תתחדש כנשר נעורייך.

(ה) ראו האנשים שלא קבלו הנשים ליתן את נזמיהן לבעליהן, ועד אותה שעה היו הנזמים באזניהם כמעשה המצריים וכמעשה העברים, ופרקו את נזמיהם שבאזניהם ונתנו, שנ' ויתפרקו כל העם את נזמי הזהב אשר באזניהם באזני נשיהם אין כתיב כאן אלא באזניהם ומצא אהרן בין הנזמים ציץ של זהב אחד כתוב עליו שם הקדש וחרות עליו כצורת עגל ואותו לבד השליך לכור של אש שנ' ויצא העגל הזה ויצא העגל הזה גועה וראו אותו כל ישראל ותעו אחריו.

(ו) ר' יהודה אומר, סמאל נכנס והיה גועה להתעות את ישראל, שנ' ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו, וראו כל ישראל את העגל ותעו אחריו וישתחוו לו ויזבחו לו.

(ז) אמר הב"ה למשה, שכחו ישראל לכח גבורתי שעשיתי עמהם במצרים ועל ים סוף ועשו להם ע"ז. אמר הב"ה למשה, לך רד מנחלתך כי כרו להם שוחה אמ' משה לפני הב"ה רבון כל העולמים עד שלא חטאו ישראל לפניך היית קורא אותם עמי שנ' והוצאתי את צבאותי את עמי ועכשו שחטאו לפניך אתה אומ' לי לך רד כי שיחת עמך עמך הם ולא עמי שנ' והם עמך ונחלתך.

(ח) ולקח משם את הלוחות והיה יורד והיו הלוחות סובלין את עצמן ואת משה עצמו עמן, וכשראו העגל ואת המחולות ברחו הכתובים מעל הלוחות נמצאו כבדים על ידו משה ולא היה משה יכול לסבול את עצמו ולא את הלוחות והשליכן מידו ונשתברו תחת ההר שנ' ויחר למשה.

(ט) אמר משה לאהרן, מה עשית לעם הזה ופרעת אותם כאשה פרועה מזנות אמ' לו ראיתי מה שעשו לחור ונתייראתי הרבה מאד.

(י) ר' אומר, לא נשתתפו הנשיאים במעשה העגל, שנ' ואל אצילי בני ישראל לא שלח ידו, לפיכך זכו לראות פני השכינה, שנ' ויראו את אלקי ישראל.

(יא) ר' יהודה אומר, אף שבט לוי לא שתף עצמו במעשה העגל, שנ' ויעמוד משה בשער המחנה וכו' ראה משה את שבט לוי שלא נשתתף עמהם ונתגבר בכחו ולקח את העגל ושרפו באש וכתתו כעפר ארץ וזרקו על פני המים שנ' ויקח את העגל אשר עשו וישרוף באש ויטחן עד אשר דק לעפר ויזר על פני המים וישק את בני ישראל והיה משקה את ישראל וכל מי שנשק את העגל היו שפתותיו נתפשות מהזהב ושבט לוי היו הורגים אותו עד שנפלו מישראל כשלשת אלפי איש שנ' ויפלו מן העם ביום ההוא כשלשת אלפי איש.

(יב) שלח הב"ה חמשה מלאכים להשחית את ישראל, ואלו הן: קצף, אף, חימה, משחית, וחרון. שמע משה ויצא לקראת אברהם יצחק ויעקב אל מערת המכפלה. אמר להם, אם אתם מבני העה"ב עמדו לפני בשעה הזאת שהרי בניכם נתנו לטבחה כצאן ושם עמדו לפניו אברהם ויצחק ויעקב אמ' משה לפני הב"ה רבון כל העולמים לא כך נשבעת לנו להרבות זרעכם ככוכבי השמים, שנ' זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך אשר נשבעת להם בך.

(יג) ובזכות שלשה אבות הללו נעצרו שלשה מלאכי חבלה, קצף אף חימה, ונשתיירו שנים, חרון ומשחית. אמר משה לפני הב"ה, רבון כל העולמים למען השבועה אשר נשבעת להם כך עצור משחית מישראל ונעצר המשחית שנ' והוא רחום יכפר עון ולא ישחית והרבה להשיב אפו ולא יעיר כל חמתו ועוד אמ' משה לפני הב"ה רבון כל העולמים למען שמך הגדול והקדוש שהודעת לי עצור חרון אף מישראל שנ' שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך מה עשה משה חפר בארץ כבית דירה גדולה בנחלת בני גד וטמן את חרון אף בארץ כאדם שהוא חבוש בבית האסורים ובכל זמן שהיו חוטאין היה עולה ופועל בפיו לנשוך ברוחו להשחית את ישראל והיה משה מזכיר עליו את השם ומורידו למטה לארץ לפי' נקרא שמו פעור וכשמת משה מה עשה הב"ה נתן את קברו כנגדן וכל זמן שהם חוטאין והוא רוצה לעלות ולפעור את פיו ולנשוך ברוחו להשחית את ישראל והוא רואה את קברו של משה כנגדו הוא מתפחד ויורד למטה לארץ ולכך נאמ' ויקבור אותו בגיא מול בית פעור.

(1) THE GOLDEN CALF
When Israel received the commandments, they forgot their God after forty days, and they said to Aaron: The Egyptians were carrying their god, and they were singing and uttering hymns before it, and they saw it before them. Make unto us a god like the gods of the Egyptians, and let us see it before us, as it is said, "rise up, make us a god" (Ex. 32:1).

The text uses the following description:

(ד) וַיִּקַּ֣ח מִיָּדָ֗ם וַיָּ֤צַר אֹתוֹ֙ בַּחֶ֔רֶט וַֽיַּעֲשֵׂ֖הוּ עֵ֣גֶל מַסֵּכָ֑ה וַיֹּ֣אמְר֔וּ אֵ֤לֶּה אֱלֹקֶ֙יךָ֙ יִשְׂרָאֵ֔ל אֲשֶׁ֥ר הֶעֱל֖וּךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם׃

(4) This he (Aaron) took from them and cast in a mould, and made it into a molten calf. And they exclaimed, “This is your god, O Israel, who brought you out of the land of Egypt!”

מסכה. לְשׁוֹן מַתֶּכֶת; דָּ"אַ קכ"ה קַנְטְרִין זָהָב הָיוּ בוֹ כְּגִימַטְרִיָּא שֶׁל מַסֵּכָה (שם):

מסכה.. there were used in it (for making the golden calf) 125 talents of gold, corresponding to the numerical value of מסכה, which is 125 (Midrash Tanchuma, Ki Tisa 19).

The Israelites had regressed to the state of idol-woshippers - but why use a cow of all animals?

Rabbi Avraham, the son of the Rambam tells us something fascinating:

"I have a tradition from my father and teacher of blessed memory that this was because they held fast to their astrological beliefs, being convinced that they had left Egypt under the Zodiacal sign of the Bull (Aries) or that their destiny was governed by some other superstitious, idolatrous astrological notion"

Indeed, if we look at Egyptian mythology, the Sacred Bull or 'Apis' which was seen in the constellation of Taurus, which follows on directly from Aries, was the embodiment of Ptah, the Egyptian creator god and by his will "thought the world into existence".

Is this starting to sound familiar - the idea of a god who has created the world?

The Exodus and Revelation at Sinai took place during these two zodiacal periods (from the middle of March to the middle of May).

We can now see a possible reason why they chose cow. A Golden Calf - one which would shine brightly in burnished gold.

Let's look at the second example of a cow in the Torah.

The maftir starts with the following pasuk:

(ב) זֹ֚את חֻקַּ֣ת הַתּוֹרָ֔ה אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה ה' לֵאמֹ֑ר דַּבֵּ֣ר ׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֣וּ אֵלֶיךָ֩ פָרָ֨ה אֲדֻמָּ֜ה תְּמִימָ֗ה אֲשֶׁ֤ר אֵֽין־בָּהּ֙ מ֔וּם אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָלָ֥ה עָלֶ֖יהָ עֹֽל׃

2) This is the ritual law that the LORD has commanded: Instruct the Israelite people to bring you a red cow without blemish, in which there is no defect and on which no yoke has been laid.

Rashi says something fascinating here:

He is saying that the cow must be completely red, without blemish and without any sort of defect. Throughout the Bible, the colour red is associated with sin.

The Gemara (Avodah Zarah) 5a, further tells us the Israelites, at the receiving of the Torah, reached the state of Adam before he had eaten of the fruit of the Tree of Knowledge and would henceforth not experience death.

The sin of the Calf was therefore comparable to the eating of this fruit for it brought death back into the world.

We can now see a definitive link between the red heifer, which removes the stain of death and the golden calf, which brought death back into the world, after the declaration of the Ten Commandments.

In Judaism, there are numerous parallels between negative events taking place and how they are matched over time through a Divinely ordained punishment.

For example, Jacob tricked his father Isaac over the birthright and was later deceived by this sons over the sale of Joseph.

The Egyptians drowned the Hebrew new born boys in the River Nile and they similarly met their fate through the deluge at the Sea of Reeds.

Here too, the only animal that could expiate the sin of the Golden Calf would be an adult version of the very same creature. What had been golden in appearance in its youth, was now red, a colour ingrained into its fibre through a sin.

The red heifer then squares the unholy circle initiated by the younger calf.

It makes sense that, for the sin of the Golden Calf to be forgiven, only a more adult version of the same creature can rectify the earlier sin (as per Rashi's understanding that the adult cow (aka Parah) cleans up the mess caused by the younger one (Egel).

We can therefore a striking link between the dual uses of cows in both parshiot and instead of viewing the red heifer as an anomaly, its usage makes perfect sense.

The cow that I referred to in my opening joke might have been a little confused about its identity, but if it knew how it might end up in Biblical (and please Gd, future) times, it might have preferred to have been a chicken.

Then again, chickens are not exactly safe when it comes to Jewish cuisine either!

Shabbat Shalom

NB: Some of the ideas for this drasha can be found at “Insight #21 (5769) Egel and Parah by Rabbi Benjamin Hecht

https://www.nishma.org/articles/insight/insight5769-21.htm