לידת הגיבור
הדף מאת: רועי כנען
אחד המיתוסים החוזרים של העולם העתיק עוסק בלידת הגיבור ומתאר אותו כמי שנולד מתוך המים. בתרבות ישראל מוצא מיתוס זה את ביטויו בסיפור לידתו של משה. בדף שלפניכם מובאים שלשה מקורות המתארים את המיתוס מזוויות שונות - מספר שמות, מספר הזוהר ומהמופע "חלומות משה" של קבוצת התאטרון מסתורין.
לידת משה, גרסת ספר שמות
(א) וַיֵּלֶךְ אִישׁ, מִבֵּית לֵוִי; וַיִּקַּח, אֶת-בַּת-לֵוִי. (ב) וַתַּהַר הָאִשָּׁה, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא, וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים. (ג) וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ, וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. (ד) וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. (ה) וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. (ו) וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו--וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה. (ז) וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד. (ח) וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, לֵכִי; וַתֵּלֶךְ, הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא, אֶת-אֵם הַיָּלֶד. (ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי, וַאֲנִי, אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ; וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ. (י) וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ.
And there went a man of the house of Levi, and took to wife a daughter of Levi. And the woman conceived, and bore a son; and when she saw him that he was a goodly child, she hid him three months. And when she could not longer hide him, she took for him an ark of bulrushes, and daubed it with slime and with pitch; and she put the child therein, and laid it in the flags by the river’s brink. And his sister stood afar off, to know what would be done to him. And the daughter of Pharaoh came down to bathe in the river; and her maidens walked along by the river-side; and she saw the ark among the flags, and sent her handmaid to fetch it. And she opened it, and saw it, even the child; and behold a boy that wept. And she had compassion on him, and said: ‘This is one of the Hebrews’children.’ Then said his sister to Pharaoh’s daughter: ‘Shall I go and call thee a nurse of the Hebrew women, that she may nurse the child for thee?’ And Pharaoh’s daughter said to her: ‘Go.’ And the maiden went and called the child’s mother. And Pharaoh’s daughter said unto her: ‘Take this child away, and nurse it for me, and I will give thee thy wages.’ And the woman took the child, and nursed it. And the child grew, and she brought him unto Pharaoh’s daughter, and he became her son. And she called his name Moses, and said: ‘Because I drew him out of the water.’
ספר הזהר, חלק ז', פרשת שמות (תרגום מארמית)
לידת משה, גרסת ספר הזהר
קע"ו וילך איש מבית לוי. רבי יוסי פתח, דודי ירד לגנו לערגות הבושם וגומר. לגנו זו כנסת ישראל, מפני שהיא ערוגת הבושם שהיא כלולה מכל הצדדים בשמים וריחות העולם הבא. בשעה שהקדוש ברוך הוא יורד לגן זה (של עדן), כל אלו נשמות הצדיקים שמות עטרות שם, כולן נותנות ריח כמו שאתה אומר, וריח שמניך מכל בשמים, אלו הם נשמות הצדיקים...
ק"פ וילך איש מבית לוי, זה גבריאל, כמו שאתה אומר והאיש גבריאל אשר ראיתי בחזון וגומר. מבית לוי זו כנסת ישראל שבאה מצד השמאל. ויקח את בת לוי זו הנשמה...
קפ"ג וילך איש זה עמרם. ויקח את בת לוי, זו יוכבד ובת קול ירדה ואמרה לו להזדוג עמה, שהרי קרב זמן גאולת ישראל על ידי הבן שיולד מהם...
קצ"א וילך איש זה הקדוש ברוך הוא שכתוב ה' איש מלחמה. מבית לוי, זה הקדוש ברוך הוא, מקום שחכמה עליונה ואותו נהר מתחברים כאחד ולא נבדלים לעולמים. מבית לוי, שהישרה לויתן לשמחה בעולם זה, הוא שכתוב, לויתן זה יצרת לשחק בו. ויקח את בת לוי, זה הקדוש ברוך הוא, מקום שאור הירח מאיר...
דיון
מטקסט לתאטרון
המופע "חלומות משה" יוצא מנקודת מוצא דומה לזו של ספר הזהר. כשם שבספר הזהר המוקד אינו הילד משה אלא התהליך שעוברת השכינה, כך במופע - המוקד הוא התהליך שעוברת האם.
"חלומות משה", מופע של קבוצת מסתורין, 2010
לידת משה, גרסת תאטרון "מסתורין"
© כל הזכויות שמורות לקבוצת תאטרון מסתורין


הסברים
  • "חלומות משה" מוצאי שבת כ"א בתמוז, 3.7 בשעה 21:00 בתיאטרון המעבדה בירושלים.
מושגים
  • קבוצת תאטרון מסתורין - קבוצת תיאטרון מסתורין יוצרת בהשראת מקורות יהודים כגון סיפורי התלמוד, מדרשים ושירה יהודית קדומה ומציגה מופעיה בארץ ובעולם.מופעיה חושפים את היופי שבטקסטים היהודים לכל הגילאים ומאפשרים הכרות עם תרבות יהודית בקונטקסט עכשווי.
  • חלומות משה - המופע "חלומות משה" מתייחס לסיפור יציאת מצריים כסיפור מיתולוגי שבמרכזו נמצאים הארכיטיפים של המים והלידה – לידת הגיבור ולידת העם. המופע מביט דרך עיני אימו של משה החולמת את העתיד ומציג, דרכן, מבט נשי על סיפור יציאת מצרים שבמרכזו נמצאים האישה ועולמה הפנימי. עבור האם, בנה, הגיבור הגואל, המוביל את העם ממצרים, ישאר תמיד תינוק.
    בעזרת חומרים פלאסטיים כבדי משי וצינורות גמישים משורטטים דימויים: המלאכים, הלידה, בת פרעה ומשרתיה, הארמון, היאור, הפירמידות, קריעת ים סוף, הסנה הבוער...
דיון
שאלות למחשבה
אלו לידות נוספות מחפשים המקורות בלידת משה? (לידת העם, לידת הגאולה, לידת היצירה)
אלו מרכיבים בלידה מעידים על העתיד?
מה תפקיד המים בלידה? ומה תפקיד האש?
מה תפקידו של האב בסיפור? איזו משמעות ניתן לייחס לאנונימיות שלו?