מעורבות קהילתית
הדף מאת: עינת חיון
בדף זה נדון בערך של מעורבות קהילתית של תלמידים במסגרת בתי הספר. האם בכל מצב יש ערך למעורבות שכזו? מדוע זה חשוב? מהו הערך שמקנים לתלמיד במעורבות הקהילתית?
... וכי מה גבורה היא?

אדם רואה את חבירו על פי הבור ודחפו בבור, או רואה את חבירו על ראש הגג ודחפו - זו גבורה היא?!

אלא אימתי נקרא גיבור? בשעה שחבירו בא ליפול לבור ואחזו בידו שלא יפול, וכן מי שרואה חבירו נופל לבור מעלהו מן הבור.
דיון
מיהו גיבור?

על איזה ערך המקור מדבר?

כיצד בחיי היומיום ניתן לממש ערך זה?
אברהם שלונסקי, כתלי ביתי, בתוך "שירים" כרך ה', ספריית פועלים, 1971, עמ' 114
כתלי ביתי/ אברהם שלונסקי
כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם, -
יֵשׁ חֶסֶד הַצְמִיחָה, הַמַקְשִׁיבָה אַךְ פְּנִימָה,
כִּי הַמַקְשִׁיב לַכֹּל אֵינוֹ שׁוֹמֵעַ כְּלוּם,
רַק הַמַחְרִישׁ הֲמֻלוֹתָיו לְשֶׁמַע הַדְמָמָה
שׁוֹמֵעַ אֶת הַכֹּל וְאֶת כֻּלָם.

כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם, -
הֵם עֲצִימַת-עֵינָיו שֶׁל הָרוֹאֶה דָבָר עַד תֹם;
כִּי הָרוֹאֶה הַכֹּל אֵינוֹ רוֹאֶה מְאוּמָה,
רַק הַצוֹפֶה אֶל הָאֶחָד-וְאֵין-בִּלְתוֹ
זוֹכֶה לִרְאוֹת כָּל הַדְבָרִים כֻּלָם.

כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם, -
הֵם סוֹד הַהִתְגַלוּת לוֹמַר בְּאֵין מַכְלִים;
כִּי הַדוֹבֵר בַּשַׁעַר אֵינוֹ דוֹבֵר לְאִישׁ,
וְהַסָחִים טַנְדוּ סָחִים אַךְ זֶה לָזֶה,
רַק הַמֵסִיחַ עִם נַפְשׁוֹ מֵסִיחַ עִם כֻּלָם.

כָּתְלֵי בֵּיתִי אֵינָם כְּחַיִץ לִי בֵּינִי לְבֵין עוֹלָם. -
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
www.acum.org.il
דיון
מעורבות קהילתית מהי?

האם הכרחי לערב תלמידי בית ספר בקהילה? ומה אם חשיפה לקהילות שונות ומגוונות?

כיצד היינו רוצים לראות את עצמנו מעורבים בקהילה ?
מרטין בובר, "אור הגנוז", עמ' 178, הוצאת שוקן
"ואהבת לרעך כמוך" - גם כשחברי גורם לי רעה?
הרב שמואל שמלקי מניקלסבורג אומר: "התורה מצווה עלינו, ואהבת לרעך כמוך".

- [שאל אותו אדם אחד] "איך אוכל לקיים מצווה זו בשעה שחברי גורם לי רעה?"

ענה הרב: "עליך להבין את הדבר כראוי: ואהבת לרעך בבחינת עצם שהוא כמוך. כי כל הנשמות הן נשמה אחת, כל אחת היא ניצוץ מן הנשמה הקדמונית, והיא שרויה בתוך כולן, כשם שנשמתך שרויה בתוך האיברים של גופך. פעמים יארע שידך טועה והיא מכה את עצמך; כלום תיקח אז מקל ותייסר את ידך, מפני שלא השכילה ותגדיל עוד יותר את כאבך?

כך הוא הדבר, בשעה שחברך אשר נשמתו היא נשמתך גורם לך רעה מחוסר-דעת; אם תגמול לו רעה הרי אתה עושה רעה לעצמך".

- "אבל אם רואה אני אדם שהוא רשע בפני המקום, כיצד אוכל לאוהבו?"

- "כלום אינך יודע", אמר רבי שמלקי, " שנשמת אדם היא חלק אלוהי ממעל? האם לא תרחם אז על השם יתברך בשעה שאתה רואה שאחד מניצוצותיו הקדושים נלכד בקליפות והוא קרוב להיחנק?"

© כל הזכויות שמורות להוצאת שוקן
www.schocken.co.il


מושגים
  • מרדכי מרטין בובר - (וינה, 1878 – ישראל, 1965) חוקר, סופר והוגה דעות. עסק במחקר, בכתיבה ובהוראה של פילוסופיה, הגות ציונית, פרשנות מקרא, חסידות וחקר תרבויות. מפעליו המרכזיים היו איסוף וסיפור מחדש של מעשיות חסידיות, תרגום התנ"ך לשפה הגרמנית ופיתוח משנתו הדיאלוגית. בובר השתייך לציונות הרוחנית והיה פעיל בקהילות יהודיות וחינוכיות בגרמניה ובישראל. היה תומך נלהב בהקמת מדינה דו-לאומית ליהודים ולערבים על אדמת ארץ ישראל.
דיון
מה השאלות הנשאלות? וכיצד הרב עונה עליהם?
כיצד אדם רע יכול להשפיע עלינו וכיצד הנאמר מתקשר למעורבות בקהילה?
חוו את דעתכם על הנאמר?
דיון
כיצד ניתן לדמות מדרש זה על חיינו בקהילה?

ובמה אנו כבית ספר וכתלמידים יכולים לתרום?
מדרש ויקרא רבה ד
כמו בני אדם שהיו יושבים בספינה. לקח אחד מהם מקדחה והתחיל לקדוח תחתיו. אמרו לו חבריו: מה אתה יושב ועושה? אמר להם: מה אכפת לכם? אני קודח רק מתחתיי. אמרו לו: המים עולים ומציפים על כולנו את הספינה!

הסברים
  • רבי שמעון בר יוחאי היה אחד מחמשת תלמידיו של רבי עקיבא. ע"פ המסורת הוא בילה יחד עם בנו במערה שנים רבות, ושם הם למדו תורה וחיו בסגפנות ומסירות רבה. הוא נחשב קיצוני בדעותיו וחריף בתלמודו
מושגים
  • מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי (רשב"י) - מכילתא הוא כינויו של מדרש הלכה על חומש שמות, מפרשת בֹּא עד פרשת ויקהל. המכילתא מחולקת לפרשיות. קובץ של פרשיות העוסקות בנושא אחד נקרא "מסכתות". מהקדמת הרמב"ם לספרו 'היד החזקה' עולה כי בבתי מדרשם של רבי ישמעאל ורבי עקיבא גובשו "מכילתות" לכל התורה, חוץ מלחומש בראשית. אולם בידינו מצויים שני חיבורים חלקיים בלבד המכונים "מכילתא" - 'מכילתא דרבי ישמעאל', המוכר בשם 'מכילתא', המכיל כאמור רק פרשיות מפרשת בא ועד פרשת ויקהל; 'מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי', שנקרא כך משום שהפסקה הפותחת שלו עוסקת בדברי רבי שמעון בר יוחאי. מניתוח של שני החיבורים עולה כי הראשון חובר בבית מדרשו של רבי ישמעאל, ואילו השני התגבש בבית מדרשו של רבי עקיבא.