ראשית הקניין
הדף מאת: איתמר לפיד
דיון
הקניין הראשון
הקניין הראשון שמשיג האדם, ולא בכדי, הינו צאצאיו.

אדם וחוה שמחוץ לגן עדן יודעים זה את זו, חוה הרה, ומיד אח"כ יולדת את בנה הבכור, קין.

קראו את הדברים ונסו להתמקד במדרש השם של חוה.
(א) וְהָאָדָם יָדַע אֶת חַוָּה אִשְׁתּוֹ; וַתַּהַר, וַתֵּלֶד אֶת קַיִן, וַתֹּאמֶר קָנִיתִי אִישׁ אֶת ה'. (ב) וַתֹּסֶף לָלֶדֶת אֶת אָחִיו אֶת הָבֶל; וַיְהִי הֶבֶל רֹעֵה צֹאן, וְקַיִן הָיָה עֹבֵד אֲדָמָה. (ג) וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים; וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לה'. (ד) וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן; וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ. (ה) וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה; וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו. (ו) וַיֹּאמֶר ה' אֶל קָיִן: לָמָּה חָרָה לָךְ, וְלָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ. (ז) הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב, שְׂאֵת, וְאִם לֹא תֵיטִיב, לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ. (ח) וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה, וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ.
In the beginning God created the heaven and the earth. Now the earth was unformed and void, and darkness was upon the face of the deep; and the spirit of God hovered over the face of the waters. And God said: ‘Let there be light.’ And there was light. And God saw the light, that it was good; and God divided the light from the darkness. And God called the light Day, and the darkness He called Night. And there was evening and there was morning, one day. And God said: ‘Let there be a firmament in the midst of the waters, and let it divide the waters from the waters.’ And God made the firmament, and divided the waters which were under the firmament from the waters which were above the firmament; and it was so. And God called the firmament Heaven. And there was evening and there was morning, a second day.
דיון
קניתי איש את ה'
חוה מבהירה במדויק מאין בחרה את השם לבנה הראשון. התיאור שלה נוגע בתחושת הקניין.

במקרא, קניין הוא גם בריאה. כאשר אברהם מכנה בספר בראשית את אלוהים "אֵל עֶלְיוֹן, קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ", הוא מתכוון ליכולת הבריאה של אלוהים. עד הגירוש מגם עדן, היתה יכולת הבריאה והיצירה אצל אלוהים בלבד. עם היציאה אל העולם, מקבלים בני האדם (ובראשם האשה) את היכולת לברוא. ליצור.
דיון
הצדקת הקניין
היכולת לברוא וליצור היא דרך אחת להבין את המושג קניין.

לאורך ההסטוריה, ישנן מספר תיאוריות משפטיות המצדיקות את הקניין. לפניכם כמה מהן:

  • העבודה: הקניין הוא תוצר של עבודה אנושית. לפיכך במקומות רבים - קרקע שייכת למי שמעבד אותה, ומי שאינו עושה כן מאבד את זכותו בה. מכאן גם נובע הרעיון של קניין רוחני וזכויות יוצרים.
  • התפישה: ממש כמו אצל ילדים - אני תפשתי ראשון. תיאוריה זו מניחה כי היכולת להגיע אל נכס ולהחזיק בו מגבשת זכות קניינית - בהנחה שאיש לא עשה זאת קודם, כמובן.
  • התועלתנות: הקניין הפרטי גורם לאושר, מהווה מקור מוטיבציה אצל בני אדם, ובכך מניע את החברה קדימה. ללא דחף הקניין החברה תדרוך במקום.
  • החרות: גישה זו רואה את הקניין כביטוי לחרותו של האדם. פגיעה בקניינו של אדם, לפיכך, היא פגיעה בחרותו, ביכולת הביטוי האישית שלו. מתוקף תפיסה זו מגן חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו בישראל על הקניין, למשל, ולא על הרבה דברים אחרים.
  • דיון
    על מה ולמה?
    אחת השאלות הגדולות ביותר שנותרו ללא מענה מפרק ד בספר בראשית, היא על מה נרצח הבל. מה גרם לקין לקום ולהורגו. המדרש שלפניכם מציע חיבור בין הפסוק הפותח של לידתו של קין, לבין סיבת הרצח.
    "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם..." וגו'. על מה היו מדיינים?

    אמרו: 'בואו ונחלוק את העולם'. אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין.

    דין אמר, ארעא דאת קאים עליה דידי

    ודין אמר מה דאת לביש דידי

    דין אמר: חלוץ ודין אמר: פרח. מתוך כך "ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו".

    הסברים
    • "דין אמר, ארעא דאת קאים עליה דידי" - זה אמר: הקרקע שאתה עומד עליה, שלי היא.
      "ודין אמר מה דאת לביש דידי" - וזה אמר: מה שאתה לובש, שלי הוא.

      "דין אמר: חלוץ ודין אמר: פרח" - זה אמר: פשוט את בגדיך, וזה אמר: קפוץ ממקומך.
    (7) “And Cain spoke to Abel his brother, and it came to pass when they were in the field…” (Genesis 4:8) What were they arguing about? They said: come let’s divide up the world, one will take the land and one will take the moveable property. This one said: the ground you are standing on is mine. The other one said: what you are wearing is mine. This one said: take it off! The other one said: fly! Because of this “…Cain rose against his brother Abel and killed him.” (ibid.) R’ Yehoshua of Sakhnin said in the name of R’ Levi: they both took the land and the moveable property. What were they arguing about? One said: the Holy Temple will be built in my boundary. The other said: the Holy Temple will be built in my boundary. As it says “…when they were in the field…” (ibid.) and the field only refers to the Holy Temple. This is what it says “…Zion shall be plowed as a field…” (Micah 3:12) Because of this “…Cain rose up against Abel his brother and slew him.” Yehudah bar Ami said: they were arguing about the first Eve. R’ Ibo said: the first Eve returned to the dust. Then what were they arguing about? R’ Huna said: an extra twin sister was born with Abel. This one said: I will take her because I am the first born. The other one said: I will take her because she was born with me. Because of this “…Cain rose up against Abel his brother and slew him.”
    דיון
    המדרש, כמו מדרשים רבים אחרים, מבקש להשלים את מה שלא נאמר בין קין והבל, בהיותם בשדה.

    על השאלה הגדולה מה גרם לבן הראשון של האנושות לקום ולרצוח את אחיו, עונה המדרש הזה תשובה קניינית.
    • קראו שוב את המדרש ונסו להבין מה הויכוח בין האחים.
    • איך קרה ששני אנשים שכל העולם פרוש לפניהם - הצליחו לריב עליו?
    • מה יש בבעלות הקניינית, שמביא לעוצמת רגש כה גבוהה כלפי הזולת, העלולה להסתיים במוות?
    אלכסנדר מוקדון והמלך קציא
    אלכסנדרוס מוקדון הלך למלכות קציא שמעבר להרי החושך. יצאו לכבודו ונתנו לו לחם של זהב בקערת זהב. אמר להם: לממונכם אני צריך?
    ענו לו: ולא היה לך מה לאכול בארצך שבאת אלינו? אז למה באת?
    אמר להם: לא נצרכתי לדעת אלא כיצד אתם דנים.

    בשעה שישב עמהם, בא אדם אחד כשהוא קובל (מתלונן) על חברו.
    אמר המתלונן: איש זה מכר לי חורבה אחת ומצאתי בה אוצר. חורבה קניתי, אוצר לא קניתי. וזה שמכר אמר: שדה וכל מה שבה מכרתי.

    אמר [המלך קציא] לאחד מהם: יש לך בן זכר?
    אמר לו: כן.
    אמר לאחר: יש לך בת?
    אמר לו: כן.
    אמר [המלך קציא]: לך הַשֵּׂא את זאת לזה ויהא הממון לשניהם.

    ראו [=את אלכסנדר כשהוא] יושב צוחק. שאל אותו קציא: מה, לא דנתי היטב?
    ואילו היה אצלכם, איך הייתם דנים? אמר לו אלכסנדר: הורגים את זה ואת זה, והמלכות נוטלת ממון שניהם.
    שאל קציא: כל כך אתם אוהבים זהב רב? עשה לו סעודה והביא לפניו בשר מזהב, ותרנגולים מזהב, שאל אלכסנדר: וכי זהב אני אוכל? ענה לו קציא: תיפח רוחי – זהב אין אתם אוכלים, אז למה אתם אהבים כל כך זהב? והמשיך ושאל קציא את אלכסנדר: גשם יורד אצלכם?
    ענה לו: כן.
    השמש זורחת אצלכם?
    ענה לו: כן.
    יש אצלכם בהמה דקה?
    ענה לו: כן.
    אמר לו: תיפח רוחו של אותו אדם. לא בזכותכם מטרות [=גשמים] יורדים עליכם, ולא בזכותכם השמש זורח עליכם, אלא בזכות הבהמה הדקה, שכתוב: "אדם ובהמה תושיע ה'" (תהילים לו, ז) - אדם בזכות בהמה, תושיע ה'.

    הסברים
    • הדמויות באגדה: אלכסנדר מוקדון - המצביא הגדול של מלכות יוון, ידוע גם בשם "אלכסנדר הגדול".
      המלך קציא - קציא היא ממלכה קטנה מעבר להרי החושך. יש מחלוקת האם מלך קציא הוא דמות אגדית או היסטורית, הסיפור מספר כי המלך ומשפחתו התגיירו, ודמויותיהן מופיעות אצל חז"ל כדמויות מופת.
    מושגים
    • אלכסנדר מוקדון - נֶחשָב לאַחַד הכובשים הַגדוֹלים בּיוֹתֵר מֵאָז וּמֵעוֹלָם. בּנוֹ שֶל פיליפּ הַשֵני מֶלֶך מָקֶדוֹניָה, מַמלָכָה יוָונית קטַנָה. בשנת 336 אֲלֶכּסַנדֶר נַעֲשָׂה מֶלֶך כַּאָשֵר היה בֶּן עֶשׂרים בִּלבַד. הוּא פָּלַש לָאימפֶּריָה הַפַּרסית הַגדוֹלָה שֶבּרֹאשָהּ עָמַד דַריָוֶוש הַשלישי. בּסִדרָה שֶל נִצחוֹנוֹת מַפליאים הִמשיך אֲלֶכּסַנדֶר וכָבַש אֶת כָּל הַמִזרָח הַתיכוֹן, מִמִצרַיִם ועַד הוֹדוּ. עַד מוֹתוֹ, והוּא בֶּן 33 בִּלבַד, הוֹביל אֲלֶכּסַנדֶר אֶת צִבאוֹתָיו למסעות כיבושין לאוֹרֶך 20,000 קילוֹמֶטרים ועוֹדֵד (ואף כפה) אֶת הֲפָצַת הַתַרבּוּת הַיוָונית בּכָל רַחֲבֵי הָעוֹלָם הָעַתיק. לאַחַר מוֹתוֹ חוּלקָה הָאימפֶּריָה שֶלוֹ, ובמהרה התפרקה.
    דיון
    לאחר שקראתם את האגדה על אלכסנדר מוקדון ומלך קציא, נסו להתמודד עם השאלות הבאות:
    • מהי תפיסת הקניין של מלכות קציא, כפי שבאה לידי ביטוי בסיפור על החורבה והאוצר?
    • מה תפיסת הקניין של אלכסנדר מוקדון, כפי שמתבטאת בתגובתו לסיפור?
    • האם ייתכן דיאלוג בין שתי התפיסות הללו?
    • מדוע מצא בעל האגדה לנכון להמציא מלכות דמיונית בשם קציא? האם לא ניתן למצוא מקום כזה בעולם?
    • מדוע התפיסה שלוקחת בכח, היא זו ששולטת, ומבשרה הוא המצביא החזק בעולם העתיק?
    • אילו תפיסות קנייניות לוקחות חלק פעיל בשיח הציבורי בשיראל של היום? איזו מהן שולטת?